Το σύμφωνο σταθερότητας έχει ανασταλεί, και η νέα πρόκληση για τις σχέσεις των εταίρων στο πλαίσιο της ΕΕ αφορά την κρατική παρέμβαση για τη στήριξη των εθνικών εταιρειών. Πρόκειται για έναν άλλον αγώνα, που είναι εξίσου σημαντικός με εκείνον που διεξήχθη για το ευρωομόλογο σε συνθήκες πανδημίας. Το νέο επίδικο ζήτημα είναι η ενίσχυση από πλευράς κρατών-μελών των ζημιωμένων από την υγειονομική κρίση μεγάλων εθνικών εταιρειών.
Ο φόβος των νοτίων Ευρωπαίων (και πάλι) είναι ότι οι βόρειοι εταίροι τους, με χαμηλότερο δημόσιο χρέος και συνεπώς με μεγαλύτερη ικανότητα δημοσίων δαπανών, θα επωφεληθούν από την αναστολή των κανόνων ώστε να ανακεφαλαιοποιήσουν τις εταιρείες τους στους τομείς των υπηρεσιών και της βιομηχανίας. Ετσι θα διευρυνθεί το χάσμα ανταγωνισμού μεταξύ των δύο «στρατοπέδων» εντός της Ενωσης.
Αρχισε ήδη η συζήτηση για τις κρατικές ενισχύσεις, δηλαδή πώς και με πόσα κεφάλαια μπορούν να σωθούν εταιρείες που επλήγησαν από τον κορονοϊό.
Οι Βρυξέλλες προτείνουν δημόσια ενίσχυση, χωρίς να απαιτείται κάποια ειδοποίηση, μέχρι και του ποσού των 100 εκατ. ευρώ ανά εταιρεία. Η αντιπρόεδρος της Κομισόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ θα επιληφθεί ώστε το δημόσιο χρήμα να διοχετευθεί αποκλειστικώς για τον περιορισμό των ζημιών που προκάλεσε η πανδημία και όχι για τη… νεκρανάσταση εταιρειών που ετέθησαν ήδη εκτός μάχης. Η Γερμανία ζήτησε να αυξηθεί το όριο των 100 εκατ. ευρώ στο τεράστιο ποσό των 5 δισ. ευρώ.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο αναβιώνει ο φόβος των Νοτίων ότι και πάλι, τώρα με αφορμή και αιτία τον κορονοϊό, οι Βόρειοι θα εκμεταλλευτούν την ευκαιρία για να δημιουργήσουν μονοπωλιακές καταστάσεις, όπως έκαναν και την περίοδο 2008-2009 όταν διέσωσαν τις τράπεζες τους και στη συνέχεια πέρασαν το βάρος στην Ευρώπη, εμποδίζοντας άλλους να κάνουν το ίδιο και κερδίζοντας πλεονέκτημα ανταγωνισμού με μόνιμα χαρακτηριστικά.
Πρόκειται για ρεαλιστικές ανησυχίες: από το 1,8 τρισ. ευρώ κρατικών ενισχύσεων που ενέκριναν οι Βρυξέλλες από την έναρξη της πανδημίας, το 55% αφορά τη Γερμανία, το 20% τη Γαλλία και το 10% την Ιταλία. Ο φόβος των Νοτίων αφορά τη σοβαρή πιθανότητα η Γερμανία να αποκαταστήσει τη βιομηχανία της χώρας σε βαθμό μη ανταγωνιστικό για τις εταιρείες των υπολοίπων κρατών όταν τα πράγματα επανέλθουν στην κανονικότητα.
Η διάσωση της Lufthansa
Το οικονομικό Μέσο «Business Insider» αναφέρεται σε συμφωνία μεταξύ της καγκελαρίου Ανγκελα Μέρκελ και του αερομεταφορέα Lufthansa η οποία επετεύχθη υπό μυστικές συνθήκες και αφορά διάσωσή του με κεφάλαια 9 δισ. ευρώ! Η Lufthansa, ως γνωστόν, περιήλθε σε δεινή θέση με την υγειονομική κρίση και απειλήθηκε με χρεοκοπία. Η εν λόγω συμφωνία αναμένεται να επικυρωθεί τις επόμενες ημέρες ή και ώρες ακόμη.
Τη διάσωση της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας καυτηρίασε με δηλώσεις του ο Μάικλ Ο’Λίρι, ιδιοκτήτης της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair, δηλώνοντας ότι πρόκειται να εναντιωθεί και στην εξαγορά της Air Berlin από τη Lufthansa. Το αφεντικό της Ryanair θέτει ζήτημα παραβίασης των κανόνων ανταγωνισμού, μονοπωλιακής θέσης στην αγορά και, ακολούθως, αύξησης τιμών.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News