«Ο Αγών μου». Το πόνημα του Χίτλερ είναι, το δίχως άλλο, ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα βιβλία της σύγχρονης ιστορίας. Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1924, γράφτηκε όσο ο Χίτλερ παρέμεινε στη φυλακή του Λάντσμπεργκ, μετά το αποτυχημένο «Πραξικόπημα της Μπυραρίας», και ήταν, από το 1933, με την άνοδό του στην εξουσία, το μανιφέστο, το θεωρητικό υπόβαθρο για τα εγκλήματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου – «για ένα πράγμα δεν μπορείς να κατηγορήσεις τον Χίτλερ, ότι δεν μας είχε προειδοποιήσει» έχουν πει αναφερόμενοι στο περιβόητο βιβλίο.
Το αντίτυπο που ο ίδιος κρατούσε, με 11 υπογραφές από αμερικανούς στρατιώτες που επιβεβαίωναν ότι το βρήκαν στο διαμέρισμά του λίγο μετά την πτώση του Γ’ Ράιχ, πωλήθηκε σε πρόσφατη δημοπρασία, τον περασμένο Μάρτιο, προς 20.000 δολάρια.
Ακόμη και σήμερα, οι αντιδράσεις για το έργο συνεχίζονται. Από το τέλος του πολέμου, περί το 1945, είχε απαγορευτεί η έκδοση και κυκλοφορία του σε πολλές χώρες και μόλις πρόσφατα, που τα πνευματικά δικαιώματα της βαυαρικής κυβέρνησης επί του έργου έληξαν, εκδόθηκε εκ νέου.
Οπως ήταν αναμενόμενο, η επανέκδοσή του προκάλεσε αντιδράσεις και μεγάλη ένταση, καθώς και μια θαρραλέα πρωτοβουλία από το γραφείο της κορυφαίας διαφημιστικής Ogilvy, που εξέδωσε ένα βιβλίο-απάντηση με όμοια εμφάνιση από γραφιστικής σκοπιάς και τίτλο Mein Kampf gegen Rechts (Ο αγώνας μου κατά του ρατσισμού), σε μια προσπάθεια να καταπολεμήσει τον εξτρεμισμό των γερμανών ακροδεξιών και τη μισαλλοδοξία. Στα διαφορετικά εξώφυλλα του βιβλίου, γιατί το εξώφυλλο δεν είναι ενιαίο, βρίσκονται 11 γερμανοί πολίτες κάθε ηλικίας και καταγωγής, μα διόλου τυχαία επιλεγμένοι.
«Φανταστείτε γιατρούς να βλέπουν να συμβαίνει ένα ατύχημα και να μένουν άπραγοι. Είναι το ίδιο με αυτό που κάνουν οι επαγγελματίες της επικοινωνίας, βλέποντας την ενίσχυση του δεξιού λαϊκισμού. Είναι καθήκον μας να δράσουμε»
Κοινό τους σημείο πως όλοι έχουν αγωνιστεί για την καταπολέμηση της ξενοφοβίας, του ρατσισμού και της αδικίας. Μεταξύ αυτών, οι πιο εμβληματικοί είναι ένας επιζών από στρατόπεδο συγκέντρωσης, μια αφγανή πρώην πρόσφυγας, η Γουάνα Λίμαρ (σήμερα παρουσιάστρια στο γερμανικό MTV), και μια ακτιβίστρια κάμποσων… Μαΐων, που έχει σχεδόν αφιερώσει τη ζωή της στο να εξαφανίζει τα ναζιστικά γκράφιτι, όπου και αν τα εντοπίζει. Η Μένσα – έτσι ονομάζεται η θαρραλέα ασπρομάλλα -, κορυφαία παρουσία της καμπάνιας, διακηρύσσει στο αισιόδοξο βίντεο πως «θέλει να πατάξει το μίσος» ενώ κραδαίνει ένα σπρέι και ένα πινέλο.
Ωστόσο, αν το καλοσκεφτεί κανείς, το γεγονός πως η Μένσα έχει αφαιρέσει περισσότερα από 130.000 ναζιστικά συνθήματα τα τελευταία 30 χρόνια, είναι άκρως απογοητευτικό, δείχνει την ανάγκη της γερμανικής κοινωνίας να ενισχύσει τον αγώνα της απέναντι στο ρατσισμό και την άγνοια.
«Λόγω των προσφύγων, στη Γερμανία αντιμετωπίζουμε αυξανόμενο εξτρεμισμό από την πλευρά της δεξιάς», αναφέρει στην ιστοσελίδα ADWEEK ο Τιμ Στούμπαν, δημιουργικός διευθυντής της Ogilvy και υπεύθυνος για την καμπάνια γύρω από το βιβλίο. «Στις τελευταίες εκλογές ένα δεξιό κόμμα έφτασε από το 0 στο 24%. Και αυτό είναι πολύ οδυνηρό. Eπρεπε να δράσουμε. Τότε μάθαμε πως επανεκδίδεται «Ο Αγών μου» του Χίτλερ. Ηταν η πλέον λάθος κίνηση σε τούτη τη δύσκολη συγκυρία».
Αναμορφώνοντας, λοιπόν, την αρχική σύλληψη των λέξεων Mein Kampf, στόχος τους ήταν, αξιοποιώντας τη ναζιστική εκδοχή της φράσης, να δώσουν μια αφορμή για συζήτηση στα κλασικά μέσα και τα social media, ώστε να φανεί ξεκάθαρα η προβληματική κατάσταση της σημερινής γερμανικής κοινωνίας. Στόχος επετεύχθη.
Σαφέστατα το βιβλίο αγγίζει μια από τις ευαίσθητες χορδές της Γερμανίας. Η πρώτη του εκτύπωση, περί τα 11.000 αντίτυπα, εξαντλήθηκε ήδη και ένα ευρώ από τα έσοδα κάθε βιβλίου παραχωρήθηκε για την υποστήριξη της Gesicht Zeigen, μιας οργάνωσης που μάχεται για κοινωνική δικαιοσύνη. Η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης δημιούργησε έντονη συζήτηση γύρω από την έκδοση, γεγονός που μόνο να βοηθήσει μπορεί την Ogilvy στον στόχο της.
Ο Στούμπαν, λοιπόν, ζητά από όσους εργάζονται στα μέσα ενημέρωσης να στηρίξουν την προσπάθειά τους. Η δύναμή τους να ενημερώνουν και να διαμορφώνουν την κοινή γνώμη είναι σίγουρα πολύτιμη, όπως αναφέρει. «Φανταστείτε γιατρούς να βλέπουν να συμβαίνει ένα ατύχημα και να μένουν άπραγοι. Είναι το ίδιο με αυτό που κάνουν οι επαγγελματίες της επικοινωνίας, βλέποντας την ενίσχυση του δεξιού λαϊκισμού. Είναι καθήκον μας να δράσουμε εναντίον του».
Φαίνεται πως, επτά δεκαετίες μετά την κατάρρευση του Χίτλερ και την ήττα των Ναζί, ο αγώνας συνεχίζεται.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News