639
|

Κι αν χάσω τον Παράδεισο;

Χριστίνα Πουλίδου Χριστίνα Πουλίδου 29 Ιουλίου 2014, 00:25

Κι αν χάσω τον Παράδεισο;

Χριστίνα Πουλίδου Χριστίνα Πουλίδου 29 Ιουλίου 2014, 00:25

(Σήμερα είναι μια δύσκολη μέρα για μένα. Αποχαιρετούμε ένα ξεχωριστό άνθρωπο – έγραψε χτες γι΄αυτόν ο Πετρουλάκης. Στη μνήμη του Κώστα Κάρη, λοιπόν, το κείμενο που ακολουθεί και το οποίο θα τον διασκέδαζε. Πάμε στη Νορβηγία κι ακούστε μιαν αλλόκοτη ιστορία).

Το Ραμαζάνι των μουσουλμάνων κρατά 29 μέρες και καθημερινά ξεκινά στην ανατολή του ηλίου και τελειώνει στη δύση. Σε αυτές τις ώρες οι μουσουλμάνοι απέχουν από κάθε είδους τροφή, ακόμη και από το νερό, από κάπνισμα και φυσικά από τις σεξουαλικές επαφές. Από τη δύση ως την ανατολή ανάποδα, επιβάλλεται να προσευχηθούν κι επιτρέπεται να φάνε.

Αυτά στις κανονικές συνθήκες. Τι γίνεται όμως με τους μουσουλμάνους της Νορβηγίας, και συγκεκριμένα του Τρόμσε, όπου τέτοια εποχή ο ήλιος δεν δύει ποτέ; Πότε αρχίζει και πότε τελειώνει η νηστεία; Νομίζετε ότι είναι ρητορικό το ερώτημα; Καθόλου! 900 μουσουλμάνοι που ζουν στην πόλη των 70.000 κατοίκων, επί τριετία διαβουλεύονται για να βρουν λύση στο πρόβλημα και το θέμα παραμένει άλυτο, καθώς το Κοράνι δεν είχε σχετική πρόβλεψη.

Στο σχετικό δημοσίευμα του «Spiegel» διευκρινίζεται ότι το πρόβλημα ανέκυψε τα τελευταία χρόνια, διότι το Ραμαζάνι είναι μια κυλιόμενη γιορτή, που ορίζεται από το «σεληνιακό ημερολόγιο» το οποίο τηρούν οι μουσουλμάνοι και το οποίο είναι βραχύτερο κατά 11 μέρες του ηλιακού ημερολογίου. Το Ραμαζάνι λοιπόν ξεκινά λίγο νωρίτερα κάθε χρόνο και φέτος έπεσε στη διάρκεια του διμήνου, όπου στο Τρόμσε (που είναι 344 χλμ. πέραν του Αρκτικού Κύκλου) δεν νυχτώνει ποτέ!

Μολονότι λοιπόν στο Τρόμσε υπάρχουν δύο τεμένη και το τέλος του Ραμαζανιού γιορτάζεται σε ένα γήπεδο, το πρόβλημα του χρονικού προσδιορισμού του έχει αποσυντονίσει τους πιστούς. Οι οποίοι απευθύνθηκαν σε ένα διάσημο Σαουδάραβα Σεΐχη, που με τη σειρά του (έπειτα από πολλούς μήνες μελέτης) τους έδωσε τρεις εκδοχές: είτε θα πρέπει να ακολουθήσουν τα ωράρια της Μέκκας, είτε τα ωράρια που ακολουθούν οι μουσουλμάνοι της πλησιέστερης πόλης, είτε να θεσπίσουν τους δικούς τους κανόνες.

Η απάντηση κρίθηκε ανεπαρκής, διότι ποιος μπορεί να πάρει την ευθύνη να ορίσει μια νέα πρακτική, που μπορεί να είναι λανθασμένη και να έχει μεταφυσικές συνέπειες; Οι μουσουλμάνοι του Τρόμσε άρχισαν λοιπόν να διαβουλεύονται με τις 20 μουσουλμανικές κοινότητες της βόρειας Νορβηγίας – οι διαπραγματεύσεις κράτησαν τρία χρόνια και τελικά συμφωνήθηκε να τηρηθεί το ωράριο της Μέκκας. Αυτό σημαίνει, ότι οι μουσουλμάνοι του Τρόμσε πρέπει να απέχουν από τροφή και νερό για 15 ώρες τη μέρα, ενώ οι μουσουλμάνοι του Όσλο (που βρίσκεται νοτιότερα) να απέχουν 20 ώρες τη μέρα επί 29 συνεχόμενες μέρες. Οι κάτοικοι της νότιας Νορβηγίας ζηλεύουν επομένως αυτούς της βόρειας Νορβηγίας και με το πρόσχημα των σχολικών διακοπών, παίρνουν άδεια και μετακομίζουν για ένα μήνα στη βόρεια Νορβηγία – καθιερώνοντας το «Ράμαζαν-Τουρ»…

Αντιδρώντας στην ιδέα να γίνει «σαφάρι» το Ραμαζάνι, οι μουσουλμάνοι του Τρόμσε απευθύνθηκαν εκ νέου σε ένα ειδικό, καθηγητή του Παν/μίου της Κων/πολης, ο οποίος αφού επισκέφθηκε τη βόρεια Νορβηγία και μελέτησε επίσης της ανάποδη εκδοχή -να πέσει το Ραμαζάνι στην εποχή που δεν ξημερώνει ποτέ, καθιστώντας αδύνατη τη νηστεία- κατέληξε σε κάποια συμπεράσματα, τα οποία παρουσίασε στο Τρόμσε. «Η νηστεία, οπουδήποτε στον κόσμο» είπε, «δεν μπορεί να διαρκεί πάνω από 18 ώρες».

Και πάλι ωστόσο, οι πιστοί μουσουλμάνοι αποφεύγουν να θέσουν τη μεταθανάτια ευδαιμονία τους σε πειραματισμούς και ζητούν να θεσπιστεί ο κανόνας που θα ισχύει εφεξής με ένα φετφά, που θα εκδοθεί από ένα έγκριτο θρησκευτικό ίδρυμα.

(Προσέξτε το σημείο της αντιδικίας που κρατά το θέμα άλυτο επί μια τριετία: οι μουσουλμάνοι του Τρόμσε, φτωχοδιάβολοι απ' τη Σομαλία,το Σουδάν, την Ερυθραία, το Πακστάν, το Ιράν, το Ιράκ και το Μαρόκο, βρέθηκαν στη βόρεια άκρη της Νορβηγίας από τη δεκαετία του ΄70 όταν ξεκίνησε η χώρα την άντληση του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Πέρασαν μια ζωή σε μια σκληρή βιοπάλη και με την αγωνία για τον επιούσιο. Και σήμερα, δεν παραιτο ύνται από την προσδοκία της μεταθανάτιας επιβράβευσης. Έζησαν μια χάλια ζωή, σκέφτονται, θα χάσουν τώρα και τον Παράδεισο από μια αυθαίρετη ερμηνεία του Κορανίου;)
 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News