Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει την εκταμίευση 49 δισεκατομμυρίων ευρώ που θα κατευθυνθούν στην βιομηχανία των ημιαγωγών για την μείωση της εξάρτησης της Ευρώπης από την Ασία στον στρατηγικό αυτό τομέα.
«Ορίσαμε ως στόχο να φθάσουμε το 20% της παγκόσμιας αγοράς μέχρι το 2030», δηλαδή, δύο φορές περισσότερο από σήμερα, δήλωσε η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. «Τα μικροτσίπ είναι στο επίκεντρο της παγκόσμιας τεχνολογικής κούρσας. Είναι βέβαια, τα θεμέλια της σύγχρονης οικονομίας μας. Η πανδημία έχει αποκαλύψει με οδυνηρό τρόπο τις αδυναμίες της αλυσίδας προμηθειών. Είδαμε ολόκληρες γραμμές παραγωγής να σταματούν. Και όταν η ζήτηση αυξήθηκε, δεν μπορούσαμε να ανταπεξέλθουμε λόγω έλλειψης ημιαγωγών», πρόσθεσε.
Σε μία αγορά που θα διπλασιασθεί σε μέγεθος μέχρι το 2030, το 20% της παγκόσμιας παραγωγής σημαίνει τον τετραπλασιασμό της παραγωγής ημιαγωγών στο ευρωπαϊκό έδαφος.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση είδε το μερίδιό της στην αγορά να μειώνεται τις τελευταίες δεκαετίες, στο μόλις 9% της παγκόσμιας παραγωγής, επεσήμανε η πρόεδρος της Κομισιόν.
Ομως, οι ελλείψεις που παρατηρούνται στον κλάδο των ημιαγωγών, είναι σημαντικές και έχουν φρενάρει την αυτοκινητοβιομηχανία εδώ και τρία χρόνια με την αναγκαστική διακοπή λειτουργίας ορισμένων μονάδων παραγωγής. Οι ειδικοί μάλιστα προβλέπουν ότι θα συνεχιστούν όλο το χρόνο.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις με την Κίνα, καθώς και η πανδημία, καταστούν επιτακτική ανάγκη την παραγωγή στην Ευρώπη ημιαγωγών, που τώρα εισάγονται από την Ταϊβάν και την Κορέα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μάλιστα χαλαρώνει τους αυστηρούς περιορισμούς επί των κρατικών επιδοτήσεων και υιοθετεί μία επεμβατική βιομηχανική πολιτική σε μία ήπειρο κατά παράδοσιν πολύ ανοικτή στον παγκόσμιο ανταγωνισμό.
«Για πρώτη φορά, η Ευρώπη εξελίσσει τους κανόνες για την πολιτική ανταγωνισμού, κυρίως για τις κρατικές επιδοτήσεις », εξήγησε ο Τιερί Μπρετόν, που ηγείται της πρωτοβουλίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οι ημιαγωγοί είναι απαραίτητοι στην κατασκευή πλήθους αντικειμένων καθημερινής χρήσης, όπως τα κινητά τηλέφωνα, αλλά επίσης κέντρα αποθήκευσης δεδομένων, στην καρδιά της ψηφιακής οικονομίας που βρίσκεται σε άνθηση. Τον περασμένο χρόνο, οι ημιαγωγοί αντιπροσώπευαν μία αγορά 600 δισ. ευρώ.
Το σχέδιο, το οποίο πρέπει να εγκριθεί από τις χώρες-μέλη και από το Ευρωκοινοβούλιο, προβλέπει 11 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις, δηλαδή σχεδόν το ήμισυ προερχόμενο από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό και το άλλο ήμισυ από τα κράτη-μέλη, για τη χρηματοδότηση της έρευνας για τις πλέον καινοτόμες τεχνολογίες και πιλοτικές γραμμές για την προετοιμασία της βιομηχανοποίησης.
Για να επιτραπεί η εγκατάσταση βιομηχανικών μονάδων πολύ μεγάλου μεγέθους, οι Βρυξέλλες θα επιτρέψουν επιπλέον 30 δισ. ευρώ κρατικών επιδοτήσεων των κρατών-μελών να κατευθυνθούν προς βιομηχανικές εταιρείες του τομέα, περιλαμβανομένων ξένων ομίλων όπως η αμερικανική Intel, που σχεδιάζει να επενδύσει στην Ευρώπη.
Επίσης, θα συσταθεί ταμείο ύψους δύο δισ. ευρώ για να υποστηρίξει τις start-up του τομέα.
Η Κομισιόν ελπίζει πως αυτοί οι πόροι δημόσιας κατ’ ουσίαν χρηματοδότησης θα προσελκύσουν ένα ακόμη σημαντικότερο ποσό σε ιδιωτικές επενδύσεις.
Το ευρωπαϊκό σχέδιο ανταγωνίζεται το σχέδιο των ΗΠΑ, που επιδιώκουν επίσης τον επαναπατρισμό παραγωγικών δραστηριοτήτων στο έδαφός τους. Την Παρασκευή, η αμερικανική Βουλή των Αντιπροσώπων ενέκρινε νομοσχέδιο που προβλέπει χρηματοδότηση ύψους 45 δισ. ευρώ για τον επαναπατρισμό της παραγωγής των ηλεκτρονικών τσιπ.
«Η Ευρώπη έχει σήμερα μεγάλη καθυστέρηση ως προς τα μέσα παραγωγής», είπε η Εμιλί Ζολιβέ, διευθύντρια ημιαγωγών για την Yole Développement. Το σχέδιο που ανακοινώθηκε είναι «ένα βήμα προς τα εμπρός, αλλά πρέπει να το συγκρίνουμε με ό,τι γίνεται αλλού στον κόσμο, κυρίως στην Ασία», εξηγεί τονίζοντας ότι ο ταϊβανέζικος όμιλος TSMC θα επενδύσει μόνος του 36 δισ. ευρώ μόνο για το 2022.
Η Ευρώπη πάσχει σήμερα από «μία διπλή εξάρτηση» στον τομέα των ημιαγωγών , εξηγεί η ειδικός. Από την μία πλευρά, εξάρτηση από τις ΗΠΑ που σχεδιάζουν τα τσιπ, με εταιρείες όπως οι Intel, Micron, Nvydia και AMD και από την άλλη, εξάρτηση από την Ασία όπου γίνεται το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής, στην Ταϊβάν, με την TSMC, αλλά επίσης στην Κορέα με τις Samsung και SK Hynix και στην Κίνα.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση εξαρτάται από την Ταϊβάν για περισσότερο από το ήμισυ των αναγκών της, τόνισε ο Μπρετόν. Εξ ου και ένα σημαντικό οικονομικό ρίσκο, για παράδειγμα, αν ξεσπούσε ένοπλη σύρραξη με την Κίνα. «Αν η Ταϊβάν δεν είχε πλέον την δυνατότητα να κάνει εξαγωγές, σχεδόν το σύνολο των εργοστασίων στον κόσμο θα σταματούσε να λειτουργεί σε διάστημα τριών εβδομάδων», προειδοποίησε.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News