To καλό που έχει ο κινεζικός μεταμοντέρνος κομμουνισμός πρέπει να αναγνωρίζεται από τους εχθρούς του: μπορεί να σου κόβει τη μάσα, όμως δεν σου στερεί ολωσδιόλου το φαΐ – αυτά είναι σπουδαία κόλπα, αδιανόητα από τον μέσο φιλελεύθερο νου, και επιπροσθέτως δοκιμασμένα στην πράξη. Εξηγούμεθα πάραυτα.
Η καινούργια δουλειά του Τζακ Μα –άλλοτε σπινθηροβόλου επιχειρηματικού πνεύματος που καζάντισε από τις ιδέες του, όμως έπεσε στη δυσμένεια του Κόμματος– είναι σε μαγέρικο. Δεν πλένει πιάτα εν είδει τιμωρίας για την οίηση και τη θρασύτητά του, αλλά είναι ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού. Τις λεπτομέρειες έδωσε η Corriere della Sera.
«Πιάτα από την Κουζίνα του Μα, στο Hangzhou» είναι η ονομασία του νέου επιχειρηματικού εγχειρήματος του ιδρυτή της Alibaba. Για να φθάσει να κατακτήσει τα κατσαρολικά και τα ταψιά, ο Κροίσος έπρεπε να αμφισβητήσει το αλάθητο του Κόμματος και, συνεπώς, να εγκαταλείψει τα μεγάλα σαλόνια των μπίζνες.
Ο κινέζος δισεκατομμυριούχος, προφήτης του παγκοσμιοποιημένου ηλεκτρονικού εμπορίου, θα εφοδιάζει πλέον τους συμπατριώτες του με προμαγειρεμένα συσκευασμένα φαγητά, έτοιμα για το τελικό ψήσιμο και την κατ’ οίκον κατανάλωση.
Ο Μα εκμεταλλεύθηκε τη νέα αγορά που γέννησε η πανδημία του κορονοϊού, αφού τα κρατικά lockdown έκλεισαν τους ανθρώπους στα σπίτια τους. Το κεφάλαιο της νέας εταιρείας του είναι 10 εκατ. γιουάν (1,28 εκατ. ευρώ). Για τη σύγκριση: όταν ο Μα ίδρυσε την Alibaba, το 1999, το αρχικό κεφάλαιό της ήταν μόνο 50.000 δολάρια.
Το μαγαζί του Μα εδρεύει στο «χωριό» του, στο Χανγκτζού, εκεί όπου γεννήθηκε ο ίδιος και ακόμη υπάρχει το κεντρικό κτίριο της Alibaba, την οποία εγκατέλειψε το 2019. Επί τρία χρόνια ο Μα εξαφανίστηκε εξαιτίας της κόντρας του με το Κόμμα το 2020.
Τότε έκανε την απερισκεψία να δηλώσει ότι ο έλεγχος του Κόμματος είναι ασφυκτικός στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της Κίνας, σε πνιγηρό βαθμό. Ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ δεν του συγχώρησε το θράσος. Η επιστροφή του στο προσκήνιο, πάντως, σημαίνει ότι μέχρις ενός βαθμού αποκαταστάθηκε η εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο πλευρών.
Τα έτοιμα για ζέσταμα ή ψήσιμο φαγητά είναι δυναμική αγορά στην Κίνα, αξίας περίπου 510 δισ. γιουάν (65 δισ. ευρώ) και αναμένεται ο διπλασιασμός της τα επόμενα τρία χρόνια. Προς το παρόν, τα προμαγειρεμένα τρόφιμα αντιπροσωπεύουν μόνο το 15% των γευμάτων των κινεζικών οικογενειών, ενώ στις ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 60%.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News