484
Τα κεντρικά γραφεία του Ομίλου Evergrande στο Σεντζέν βυθισμένα στο σκοτάδι... | REUTERS/Aly Song/File Photo

Κίνα: H φούσκα της Evergrande έφερε φόρο ακινήτων

Protagon Team Protagon Team 27 Οκτωβρίου 2021, 08:01
Τα κεντρικά γραφεία του Ομίλου Evergrande στο Σεντζέν βυθισμένα στο σκοτάδι...
|REUTERS/Aly Song/File Photo

Κίνα: H φούσκα της Evergrande έφερε φόρο ακινήτων

Protagon Team Protagon Team 27 Οκτωβρίου 2021, 08:01

Με το σκάνδαλο υπερχρέωσης της κατασκευαστικής Evergrande του Σου Τζιαγίν δεδομένο, το κινεζικό κράτος, υπακούοντας στην εντολή του προέδρου Σι Τζινπίνγκ ότι «το σπίτι δεν είναι μέσο κερδοσκοπίας, αλλά μέρος για να ζεις», έλαβε απόφαση φορολόγησης των αστικών ακινήτων της χώρας, κατ’ αρχάς σε πειραματικό επίπεδο. Κατά το πρακτορείο Xinhua η δοκιμαστική περίοδος θα διαρκέσει μέχρι το 2025. Το πρόγραμμα φορολόγησης θα αφορά πόλεις και σε καμία περίπτωση αγροτικές περιοχές.

Γίνεται λόγος για ετήσιο φόρο περίπου στο 1% επί της αξίας του ακινήτου, ο οποίος μεταφράζεται σε χαράτσι 470 δισ. ευρώ ετησίως για τους Κινέζους. Η διά της φορολόγησης άντληση κεφαλαίων θα εξυπηρετήσει το πολυσυζητημένο πρότζεκτ του Σι περί «κοινής ευημερίας» όλων, Κροίσων και προλεταρίων, αφού υποτίθεται ότι ο φόρος θα αντιμετωπίσει την τροφοδοτημένη από την αχαλίνωτη δανειοληψία κερδοσκοπία στην κτηματαγορά.

Το μέτρο της φορολόγησης ενδεχομένως να καταστήσει φθηνότερη την αγορά ακινήτου σε βάθος χρόνου, προς το παρόν πάντως δεν είναι δημοφιλές: τον φόρο ακίνητης περιουσίας θα τον επωμιστούν σχεδόν όλες οι κινεζικές οικογένειες, αφού το 90% αυτών διαθέτει ένα διαμέρισμα, το 10% μέχρι τρία διαμερίσματα, ενώ το 80% του ιδιωτικού εισοδήματος επενδύεται στην οικοδομή.

Την ίδια ώρα η Evergrande επαναλειτουργεί δώδεκα μεγάλα εργοτάξιά της σκοπεύοντας να παραδώσει τα διαμερίσματα που έχουν ήδη προπληρωθεί από τους πολίτες. Τα εργοτάξια στα οποία ξεκίνησαν πάλι οι εργασίες είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί, αλλά είχαν παραλύσει από τις αρχές φθινοπώρου όταν η Evergrande δεν ήταν πλέον σε θέση να πληρώσει προμηθευτές και εργολάβους. Στην ουσία η προσπάθεια ανάκαμψης επιβλήθηκε από το κόμμα-κράτος που θέλει να αποφύγει το χάος στον κατασκευαστικό τομέα (οι κατασκευές αντιπροσωπεύουν το 29% του κινεζικού ΑΕΠ).

Και τώρα… ηλεκτροκίνηση

Ο ίδιος ο Σου Τζιαγίν ανακοίνωσε ότι η επιχειρηματική δράση του όχι μόνο δεν σταματά, αλλά επεκτείνεται: πέρα από τις οικοδομές, όπου η εταιρεία του θα κλείσει τις εκκρεμότητές της, ο παραγωγικός οίστρος του θα μετατοπιστεί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

«Καμουφλαρισμένα» αυτοκίνητα δοκιμών στο πάρκινγκ του ερευνητικού κέντρου της Evergrande New Energy Vehicle (NEV) στη Σαγκάη. Μέχρι στιγμής ούτε ένα μοντέλο δεν έχει βγει από τη γραμμή παραγωγής αλλά το αφεντικό της εταιρίας, ο Σου Τζιαγίν επιμένει πως θα συντρίψει τον Ελον Μασκ και την Τέσλα του…  REUTERS/Yilei Sun

Η θυγατρική της Evergrande, η Evergrande Nev είναι μία νέα κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που φιλοδοξεί να ξεπεράσει την Tesla του Ελον Μασκ και να καταστεί η πρώτη κατασκευαστική του κλάδου σε διάστημα τριετίας (πάνω-κάτω, όταν θα λήγει η δοκιμαστική περίοδος φορολόγησης των ακινήτων). Η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας είναι 87 δισ. δολάρια, μεγαλύτερη από εκείνες των Ford και τη General Motors, ωστόσο υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα: προς το παρόν η Evergrande Nev δεν έχει προπωλήσει κανένα αυτοκίνητο και έχει ζημιές σχεδόν ένα δισ. δολάρια εφέτος. Σαν αποτέλεσμα, η μετοχή της έχει χάσει πολλή από την αξία της στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ.

Ο Σου Τζιαγίν έπαιξε το τελευταίο χαρτί του, χρηματιστηριακώς τουλάχιστον, προσδιορίζοντας την κυκλοφορία του πρώτου μοντέλου της εταιρείας του, ονόματι «Hengchi», τον Φεβρουάριο του 2022.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News