Κομβική στην ιστορία μας είναι η άσημη λιθουανική κωμόπολη Κιμπαρτάς, ένας γραφικός τόπος. Η κομβικότητα της Κιμπαρτάς έγκειται στη θέση της, αφού βρίσκεται δίπλα στη μεθόριο με τη ρωσική επαρχία Καλίνινγκραντ, αυτόν τον αποκομμένο από τον εθνικό κορμό ρωσικό θύλακα της Βαλτικής. Καθαυτό κόμβος είναι, βέβαια, ο σιδηροδρομικός σταθμός της Κιμπαρτάς, αφού από εκεί διέρχεται το τρένο που ενώνει καθημερινά την πόλη του Καλίνινγκραντ με τη Ρωσία. Οι ιστορίες με σιδηροδρομικούς κόμβους σε ασήμαντα κατά λοιπά μέρη βγάζουν πάντα γέλιο, είτε στη ζωή είτε στην τέχνη, όπως έβγαλε και εξακολουθεί να βγάζει ο σταθμός της «Θυμαριάς» (του Μπογιατίου Αττικής) στην ταινία του Αλέκου Σακελλάριου «Ούτε γάτα ούτε ζημιά». Οι Λιθουανοί, πάντως, είναι ζημιάρηδες, και τη ζημιά την κάνουν στους Ρώσους στην Κιμπαρτάς, στη δική τους «Θυμαριά». Ας δούμε πώς.
Το βρετανικό Μέσο Telegraph έγραψε με μάλλον χαιρέκακη διάθεση ότι στις συνθήκες που δημιούργησε το λιθουανικό εμπάργκο όσον αφορά τα μεταφερόμενα από τη Ρωσία στο Καλίνινγκραντ εμπορεύματα δημιουργήθηκαν, εσκεμμένως και από πλευράς Λιθουανών φυσικά, ορισμένα ευτράπελα εις βάρος των ρώσων επιβατών της αμαξοστοιχίας. Μέχρι τώρα «και αφ’ ότου έπεσε το Σιδηρούν Παραπέτασμα», όπως σημείωσε με ψυχροπολεμικό οίστρο ο συντάκτης Τζο Μπαρνς, η ντιζελοκίνητη ατμομηχανή και τα δέκα βαγόνια του συρμού διέσχιζαν ελεύθερα τα σύνορα χωρίς κανένα πρόβλημα. Πλέον όμως οι μετακινούμενοι Ρώσοι αναγκάζονται να υφίστανται στάση στον κόμβο της Κιμπαρτάς, μεγάλη καθυστέρηση, ελέγχους ασφαλείας, ακόμη και τη θέαση πόστερ αναρτημένων στον σταθμό της κωμοπόλεως, τα οποία έχουν θέμα τους τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο, δηλαδή καταγγέλλουν «τις θηριωδίες των Ρώσων».
Το Κρεμλίνο, βέβαια, αντέδρασε και απείλησε το Βίλνιους με «σοβαρές επιπτώσεις» αν δεν αρθεί αμέσως αυτός ο ιδιότυπος αποκλεισμός του Καλίνινγκραντ, ωστόσο για τους επιβάτες του καθημερινού τρένου δεν μπορεί να κάνει και πολλά πράγματα σε αυτήν τη φάση. Ο Μπαρνς, μάλιστα, έσπευσε να τους καταχωρίσει και αυτούς «στα θύματα της εισβολής του Πούτιν στην Ουκρανία». Να, τι συνέβη ακριβώς.
Την περασμένη Πέμπτη, όταν το τρένο από τη Ρωσία έφθασε στην Κιμπαρτάς, οι ταξιδιώτες αναγκάστηκαν να παραμείνουν στις θέσεις τους ή στις καμπίνες τους, με τις κουρτίνες των παραθύρων κλειστές, καθώς η ατμομηχανή ντίζελ αποσυνδέθηκε από τα βαγόνια και σκληροί έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν στους επιβάτες. Ολοι τους είχαν φθάσει στον κόμβο μέσω του φιλικού προς τον Πούτιν λευκορωσικού Μινσκ.
«Τυράκι» το δίκτυο Wi-Fi
Το κλου των εκτάκτων αντιρωσικών μέτρων που εφήρμοσαν οι Λιθουανοί ήταν η προσφορά «δωρεάν δικτύου Wi-Fi» στους ρώσους επιβάτες. Ο χρόνος της καθυστέρησης ήταν μεγάλος, πάνω από μία ώρα, έτσι οι περισσότεροι συνδέθηκαν για να χαζέψουν και να διασκεδάσουν την πλήξη τους. Ομως τα προεόρτια της σύνδεσης στο web ήταν αναγκαστικές «περιηγήσεις σε φωτογραφίες από τις ρωσικές θηριωδίες στην Ουκρανία». Οι τολμηρότεροι άνοιξαν τις κλειστές κουρτίνες στα βαγόνια, έγραψε το Telegraph, αλλά το μάτι τους έπεσε πάνω στα προαναφερθέντα πόστερ «με το υλικό που δεν μπορούν να δουν στα Μέσα της πατρίδας τους». Αυτά ο κόμβος.
Στο γενικότερο πλαίσιο, το δημοσίευμα του Telegraph εξέφρασε τις ανησυχίες του ότι «ο πόλεμος του Πούτιν στην Ουκρανία θα μπορούσε εύκολα να εξαπλωθεί στην υπόλοιπη Ευρώπη, με τις χώρες της Βαλτικής να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή». Ο ίδιος ο Μπαρνς διαπίστωσε «μια κάποια αίσθηση νευρικότητας στον αέρα» της Κιμπαρτάς συνομιλώντας με ντόπιους. «Βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από τον θύλακα, γνωρίζουν ότι πιθανότατα θα βρεθούν και στην πρώτη γραμμή οποιασδήποτε ρωσικής επίθεσης εναντίον του ΝΑΤΟ». Ο βρετανός συντάκτης έγραψε επίσης ότι το Καλίνινγκραντ, η βάση του ρωσικού Στόλου της Βαλτικής, «θεωρείται ιδανικό για μια πιθανή ρωσική επίθεση εναντίον της Ευρώπης, ακριβώς όπως και η προσαρτημένη Κριμαία και η Λευκορωσία».
Κλείνοντας το σημείωμά του για τα γεγονότα του κόμβου, ο Μπαρνς δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει ότι «στη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ, που θα γίνει την ερχόμενη εβδομάδα στη Μαδρίτη, οι ηγέτες των τριών χωρών της Βαλτικής θα προειδοποιήσουν τους εταίρους ότι οι χώρες τους απειλούνται ιδιαιτέρως από τη Ρωσία».
Υπενθυμίζεται επίσης ότι η Λιθουανία έλαβε το οκέι των Βρυξελλών προτού προβεί στο εμπάργκο των σιδηροδρομικώς μεταφερομένων προϊόντων. Και ότι η Κομισιόν, για να τερματιστεί η αντιπαράθεση, πρότεινε να επιτραπεί η κυκλοφορία εμπορευμάτων εφ’ όσον προορίζονται για την εσωτερική αγορά της Ρωσίας, δηλαδή για το Καλίνινγκραντ. Την ακούν την Κομισιόν οι Λιθουανοί; «Αν κρίνουμε από τα σταθμευμένα στην Κιμπαρτάς ρωσικά τρένα που είναι γεμάτα κάρβουνο, η Λιθουανία δεν έχει υποχωρήσει» απεφάνθη ο Μπαρνς.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News