H αρχή έγινε με τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού στον Observer (εδώ), όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε ζήτημα αποστολής των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Αθήνα στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, το 2021. Πέρα από το θέμα αυτό καθεαυτό που μπορεί να αποδειχτεί ιστορικής σημασίας, η πρόταση-πρόκληση μέσα από τις σελίδες του έγκυρου Observer ήταν σε όρους πολιτικής επικοινωνίας μια ακόμη απόδειξη ότι ο κ. Μητσοτάκης ορίζει και κατευθύνει την ατζέντα, όντας κυρίαρχος του παιχνιδιού. Για την ακρίβεια, άλλωστε, η αρχή είχε γίνει λίγο νωρίτερα, όταν ο Πρωθυπουργός είχε κερδίσει πολιτικά παράσημα εκμαιεύοντας από τον Εμανουέλ Μακρόν, κατά την πρόσφατη συνάντησή τους στο Παρίσι, τη δέσμευση ότι το μουσείο του Λούβρου θα στείλει για έκθεση στην Αθήνα μια μετόπη του Παρθενώνα (εδώ).
Επειδή όλα στην Ελλάδα μεταφράζονται και σε μικροπολιτική, στον ΣΥΡΙΖΑ διέκριναν ένα νήμα που συνδέει Παρίσι, Λονδίνο και Αθήνα: ο κ. Μητσοτάκης κερδίζει πόντους διεθνώς και εκτίμηση στο εγχώριο ακροατήριο ανακινώντας το εθνικό θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα με φόντο το εξίσου εθνικό πρότζεκτ «Ελλάδα 2021». Κάποιοι ανακάλυψαν ακόμα και παραλληλισμούς με την επικοινωνιακή διαχείριση της ανασκαφής της Αμφίπολης επί Αντώνη Σαμαρά με το αναμφισβήτητα πιο σημαντικό –και θεμελιώδες για τα ελληνικά δίκαια– ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Ετσι, στην Κουμουνδούρου επιχείρησαν να βρουν τρωτά σημεία στην πρόταση του κ. Μητσοτάκη.
Η διατύπωση του αιτήματος από την πλευρά του Πρωθυπουργού, προκάλεσε την έντονη αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος έκανε λόγο για «γιγαντιαία γκάφα». Μάλιστα επιστρατεύτηκε ο αρμόδιος Τομεάρχης Πολιτισμού, ο ηθοποιός και βουλευτής Αν. Αττικής Πάνος Σκουρολιάκος, ο οποίος υπενθύμισε πως «το Βρετανικό Μουσείο θέτει ως προϋπόθεση την αναγνώριση της ιδιοκτησίας των μνημείων, προκειμένου να τα δανείσει». Το επιχείρημα του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι αν ο κ. Μητσοτάκης προτείνει «δανεισμό» των Γλυπτών αποδέχεται ότι το Βρετανικό Μουσείο είναι ο ιδιοκτήτης τους, κάτι που αμφισβητεί η Αθήνα.
Το μήνυμα του Μουσείου
Η επισήμανση του κ. Σκουρολιάκου βασίστηκε σε παλαιότερη δήλωση του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτβικ Φίσερ, ο οποίος τον περασμένο Ιανουάριο σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Τα Νέα» είχε πει: «Δανείζουμε μόνο σε όσους αναγνωρίζουν την ιδιοκτησία» (εδώ).
«Αν ο Πρωθυπουργός ήταν ενήμερος για την προϋπόθεση που θέτει το Μουσείο, τότε η πράξη του συνιστά ενέργεια αχαρακτήριστη» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σκουρολιακος.
Στην επίθεση του ΣΥΡΙΖΑ έσπευσε να μετάσχει και η Μυρσίνη Ζορμπά, πρώην υπουργός Πολιτισμού επί ΣΥΡΙΖΑ, σημειώνοντας ότι «ο δανεισμός των Γλυπτών προς έκθεση αποδέχεται στην ουσία τις κατά καιρούς απαντήσεις των δανειστών, περί αναγνώρισης της κυριότητας εκ μέρους της χώρας μας ως προϋπόθεση του δανεισμού, γεγονός το οποίο υπονομεύει και ακυρώνει την οριστική επιστροφή και επανένωση».
Η κυρία Ζορμπά κατήγγειλε μάλιστα τη σημερινή υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, αφού στο δημοσίευμα του Observer, υπήρχε η υπόσχεση –ως αντάλλαγμα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα– ο δανεισμός σπάνιων ελληνικών αρχαιοτήτων, που δεν έχουν βγει ποτέ από την Ελλάδα. «Θεωρούμε ότι η μοναδική αξία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με παρόμοιο κυνισμό, σαν να πρόκειται για ένα οποιοδήποτε εξαγώγιμο προϊόν που η αφθονία του μάλιστα, το υποτιμά».
Βέβαια, ο κ. Μητσοτάκης είχε πει και άλλα στη συνέντευξη στον Observer, τα οποία από τον ΣΥΡΙΖΑ επέλεξαν να αγνοήσουν.
«Η απαίτηση μας για επιστροφή των Γλυπτών παραμένει ακέραια. Δεν πιστεύω ότι πρέπει να συνεχίσουν να δίνουν μια χαμένη μάχη. Γιατί είναι μια χαμένη μάχη. Η πίεση θα αυξάνεται διαρκώς», τόνισε ο Πρωθυπουργός σε ένα μήνυμά του προς το Βρετανικό Μουσείο και μάλιστα τόνισε ότι το γεγονός ότι η Γαλλία έσπευσε να απαντήσει θετικά στο αίτημα να επιστρέψει στην Ελλάδα μέρος της ζωφόρου που βρίσκεται στο Λούβρο, σίγουρα έφερε σε δύσκολη θέση την Βρετανία.
Μενδώνη: Ο απίστευτος κυνισμός του ΣΥΡΙΖΑ
Στην κυρία Ζορμπά απάντησε με μια ιδιαίτερα σκληρή ανακοίνωση η κυρία Μενδώνη. Σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε το υπουργείο Πολιτισμού στην οποία ξεκαθάρισε ότι ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε πως «σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία (sic) κυριότητα στην βρετανική πλευρά», ενώ παράλληλα εγκάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ για κυνισμό, καθώς όταν ήταν στην κυβέρνηση είχε μεταβιβάσει χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του υπ. Πολιτισμού ανέφερε:
Με αφορμή τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στον Observer, η τέως υπουργός Πολιτισμού κ. Μυρσίνη Ζορμπά υπαγόρευσε στον ΣΥΡΙΖΑ μακροσκελή ανακοίνωση. Αν βέβαια έμπαινε στον κόπο να διαβάσει τη συνέντευξη, θα έβλεπε όχι μόνο την ορθή διατύπωση του παγίου αιτήματος από τον Πρωθυπουργό για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, αλλά και σαφώς διατυπωμένη τη θέση του ότι «το Βρετανικό Μουσείο δίνει μια χαμένη μάχη».
Ο Πρωθυπουργός δήλωσε στον Observer ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία (sic) κυριότητα στην βρετανική πλευρά, θεωρώντας ότι μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασής του θα αποτελούσε σημαντική χειρονομία καλής θελήσεως, εμπεριέχουσα την ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της απαίτησης.
O ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός.
Κυνισμός σημαίνει να μεταβιβάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο, συμπεριλαμβανομένης της Κνωσού.
Κυνισμός σημαίνει να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα «φυλακισμένα» στις αποθήκες των μουσείων, αντί να ταξιδεύουν ως περιοδικές εκθέσεις, στο πλαίσιο πάντα των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμου, διδάσκοντας την διαχρονική συνεισφορά της Ελλάδας στον παγκόσμιο Πολιτισμό.
Κυνισμός σημαίνει να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι επί πέντε έτη, λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας.
Κυνισμός σημαίνει ότι στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας, δεν έγινε καμία απολύτως προετοιμασία επί πέντε έτη για την διοργάνωση ανάλογων εμβληματικών εκθέσεων από το ΥΠΠΟΑ για το εξωτερικό.
Επί πλέον η κ. Ζορμπά είτε έκανε ένα λάθος είτε απλά είπε ψέματα. Τι είναι χειρότερο; Διότι οι εμβληματικές εκθέσεις στις οποίες αναφέρεται, στην Κίνα και την Αμερική -δηλαδή Heaven and Earth, Greeks, Το ναυάγιο των Αντικυθήρων- προετοιμάζονταν από το 2010 και εγκαινιάστηκαν για πρώτη φορά το 2013 και το 2014. Αυτές οι εκθέσεις ταξίδευαν τα προηγούμενα πέντε χρόνια.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News