Η κοσμογονία που συντελείται στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά στη Θράκη, με τις μεγάλες ενεργειακές υποδομές, όπως ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (ΤΑP), ο Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) και ο Πλωτός Σταθμός Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) της Αλεξανδρούπολης κ.α., βάζει σε νέες ράγες το αναπτυξιακό μέλλον της περιοχής εν γένει, μετατρέποντας τη χώρα σε σε ενεργειακό κομβο όχι μόνο στα Βαλκανια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά μέχρι τη Μέση Ανατολή και την Ινδία, ως εναλλακτική πύλη στον κινεζικό οικονομικό δρόμο «Βelt and Road Initiative» (BRI).
Καθοριστικό ρόλο στη διασύνδεση με τον λεγόμενο ινδικό διάδρομο (India Middle East Europe Corridor / IMEC*), που εξελίσσεται όπως κατεδείχθη και στην πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Νέο Δελχί, σε θέμα πρώτης προτεραιότητας για την Αθήνα, φιλοδοξούν να διαδραματίσουν τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.
«Τα ελληνικά λιμάνια μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν το κατώφλι του ινδικού διαδρόμου προς την Ευρώπη», είχε επισημάνει από το Νέο Δελχί ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης χαρακτηρίζοντας επιτακτική ανάγκη την πολυμερή συνεργασία με χώρες όπως η Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία «για να αναπτύξουμε τις κοινές πολιτικές μας με επίκεντρο τον IMEC» .
Ομοίως σε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο», ο κ. Γεραπετρίτης υπογράμμιζε ότι για το εν λόγω έργο, που προάγει τη διασυνδεσιμότητα, το διεθνές εμπόριο και την περιφερειακή και ενεργειακή συνεργασία, η Αθήνα είναι σε επαφή με τις χώρες διέλευσης του IMEC για την οικοδόμηση συνεργειών και την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών.
Ο IMEC είχε βρεθεί στο επίκεντρο και της πρόσφατης συνάντησης του υπουργού με τον υπουργό Βιομηχανίας και Τεχνολογίας των ΗΑΕ.
Οπως σημειώνεται στο σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα ΝΕΑ», ο άξονας των λιμανιών σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη δείχνει ιδανική επιλογή για την Αθήνα, παράλληλα με την ευρωπαϊκή πύλη που έχει ανοίξει από χρόνια για την Κίνα μέσω του λιμανιού του Πειραιά, και γι’ αυτό είχε φροντίσει να προϊδεάσει ήδη το Νέο Δελχί ο Γιώργος Γεραπετρίτης, διαβεβαιώνοντας τον περασμένο Φεβρουάριο την ινδική κυβέρνηση πως «η Ελλάδα θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για την περαιτέρω πρόοδο της κατασκευής του διαδρόμου IMEC» και πως για την πραγματοποίηση του συγκεκριμένου έργου υπάρχουν «σημαντικά λιμάνια και στη Βόρεια Ελλάδα».
«Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει την πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη με τα ελληνικά λιμάνια να λειτουργούν ως κόμβος του διαδρόμου IMEC» διαμήνυε παράλληλα ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, αρμόδιος για θέματα οικονομικής διπλωματίας, κάνοντας λόγο και για κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου που θα συνδέει Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε.
Και για να διατηρηθούν ταυτόχρονα και οι αναγκαίες ισορροπίες με την Κίνα (βλ. ΟΛΠ) έχουν ήδη δρομολογηθεί διπλωματικές κινήσεις με υπουργικές επισκέψεις στο Πεκίνο, ώστε να παραμένουν οι δίαυλοι ανοιχτοί και με τον Δρόμο του Μεταξιού και να μπορεί η Ελλάδα να συνεχίσει να αποτελεί βασικό «παίκτη» για όλα τα εν εξελίξει εγχειρήματα διαπεριφερειακών οδών εμπορίου, μεταφορών και ενέργειας.
*Ο IMEC συμφωνήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 στη Σύνοδο Κορυφής της G20 στο Νέο Δελχί (με συμβαλλόμενα μέρη τις Ινδία, ΗΠΑ, Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και ΕΕ) ως ένα φιλόδοξο εγχείρημα μιας εναλλακτικής διαδρομής στον κινεζικό οικονομικό δρόμο «Βelt and Road Initiative» (BRI). Εκτοτε, λαμβάνουν χώρα πρωτοβουλίες από ελληνικής πλευράς που κινούνται στη σφαίρα της οικονομικής διπλωματίας για την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων Ελλάδας – Ινδίας, με κορυφαία εξ αυτών την επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Νέο Δελχί τον περασμένο Φεβρουάριο, συνοδεία πολυπληθούς επιχειρηματικής αποστολής.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News