«Οι άνθρωποι αυτοί είναι ήρωες. Έσωσαν ζωές την περασμένη νύχτα», είπε ο Γουές Μουρ αναφερόμενος στο πλήρωμα του πλοίου Dali το οποίο κατάφερε να ενημερώσει τις αρχές ότι αντιμετώπιζε μηχανικό πρόβλημα ενώ έπλεε με ταχύτητα οκτώ κόμβων στον ποταμό Πατάπσκο.
Το πλοίο «Dali» που προσέκρουσε στη γέφυρα, είναι ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με σημαία Σιγκαπούρης, το οποίο κατευθυνόταν στο Κολόμπο της Σρι Λάνκα. Διεθνή μέσα ανέφεραν ότι το πλοίο καθοδηγούσαν δύο ντόπιοι πιλότοι, κάτι που αυξάνει τα ερωτήματα για τα αίτια της σύγκρουσης στη γέφυρα.
Μάλιστα, σύμφωνα με αναλύσεις της πορείας του πλοίου και βίντεο, φαίνεται να αύξησε ταχύτητα τη στιγμή που πλησιάζει τη γέφυρα και να έστριψε ελαφρά ελάχιστα πριν την χτυπήσει.
Σύμφωνα με το Marine Traffic, εργαλείο καταγραφής, σε πραγματικό χρόνο, της πορείας των πλοίων παγκοσμίως, το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται σε μία ανεξήγητα επιταχυνόμενη πορεία από τη στιγμή του απόπλου μέχρι τη στιγμή που προσκρούει στη γέφυρα.
Ο υπεύθυνος Τύπου της εταιρείας που είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση του πλοίου, ανέφερε ότι το πλήρωμα απαρτίζεται από 22 άτομα, όλοι από την Ινδία και όλοι καλά στην υγεία τους.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, το πλοίο ξεκίνησε από τον θαλάσσιο τερματικό σταθμό Seagirt της Βαλτιμόρης 24 λεπτά μετά τα μεσάνυχτα (τοπική ώρα), με σταθερά αυξανόμενη ταχύτητα και σε ευθεία πορεία, ακολουθώντας μια διαδρομή νοτιοανατολικά κατά μήκος του ποταμού Πατάπσκο.
Στη 01:25 τα δεδομένα της πλατφόρμας παρακολούθησης πλοίων MarineTraffic δείχνουν ότι το πλοίο ξαφνικά εκτράπηκε από την ευθεία πορεία του και άρχισε να επιταχύνει. Τρία λεπτά αργότερα έγινε η σύγκρουση.
Το πλοίο προσέκρουσε σε πυλώνα της γέφυρας κόβοντάς την στα δύο. Εκείνη την ώρα, πολλά οχήματα διέρχονταν από τη γέφυρα, ενώ ήταν σε εξέλιξη εργασίες πολυμελούς συνεργείου (στο οποίο πιθανολογείται ότι ανήκουν οι περισσότεροι αγνοούμενοι).
Τοπικά μέσα ανέφεραν ότι η θερμοκρασία του νερού εκείνη την ώρα στην περιοχή ήταν κάτω από τους 0 βαθμούς Κελσίου.
Η γέφυρα, μήκους περίπου 2,5 χιλιομέτρων, λειτουργεί από το 1977 και φέρει το όνομα του Φράνσις Σκοτ Κίι, ο οποίος, το 1814, έγραψε το ποίημα που αργότερα έγινε ο εθνικός ύμνος των ΗΠΑ, η λεγόμενη «Αστερόεσσα».
Το λιμάνι Helen Delich Bentley της Βαλτιμόρης είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στις ΗΠΑ για εξειδικευμένο φορτίο (ειδικά για τροχοφόρα μεταφοράς φορτίων, όπως φορτηγά και ρυμουλκούμενα) και εγκαταστάσεις διακίνησης ξηρού φορτίου.
Υπολογίζεται ότι περίπου 800.000 οχήματα πέρασαν από το λιμάνι το 2023, διακινώντας ποσότητες – ρεκόρ 1,3 εκατομμυρίων τόνων εισαγόμενου φορτίου.
Η σημερινή καταστροφή ίσως είναι η χειρότερη κατάρρευση γέφυρας για τις ΗΠΑ από το 2007, όταν η γέφυρα I-35W έπεσε στον ποταμό Μισισιπί, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 13 άνθρωποι. Είναι επίσης το χειρότερο ατύχημα σε γέφυρα από πρόσκρουση πλοίου τα τελευταία 40-50 χρόνια, σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Νάιτ, εμπειρογνώμονα του Ινστιτούτου Πολιτικών Μηχανικών.
Το Dali είχε εμπλακεί και σε άλλο ατύχημα στην Αμβέρσα
Το πλοίο, που προκάλεσε την κατάρρευση της γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κίι, είχε εμπλακεί και σε ένα ατύχημα στο λιμάνι της Αμβέρσας το 2016. Σύμφωνα με τις βελγικές λιμενικές αρχές, στις 11 Ιουλίου 2016 είχε προσκρούσει στην προβλήτα ενώ προσπαθούσε να αποπλεύσει από τον τερματικό σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων στη Βόρεια Θάλασσα.
Η λιμενική αρχή δεν έδωσε άλλες διευκρινίσεις για τα αίτια του ατυχήματος αλλά ανέφερε ότι το πλοίο παρέμεινε αγκυροβολημένο για επισκευές για κάποιο διάστημα μετά την πρόσκρουση.
«Ο γενικός κανόνας είναι ότι τα ατυχήματα αυτά ερευνώνται και τα πλοία επιτρέπεται να αποπλεύσουν μόνο αφού οι ειδικοί κρίνουν ότι είναι ασφαλές», είπε ένας εκπρόσωπος του λιμανιού της Αμβέρσας στο πρακτορείο Reuters.
Το Dali ανήκει στην Grace Ocean Pt Ltd και τη διαχείρισή του έχει αναλάβει η Synergy Marine Corp.