Για πρώτη φορά η Τουρκία τόσο με τις NAVTEX που εξέδωσε, οσο και με την αποστολή πολεμικών πλοίων, αμφισβήτησε ευθέως και επί του πεδίου τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα νοτίως της Κάσου και της Καρπάθου, όπως αυτά απορρέουν απο τη Συμφωνία Ελλάδος-Αιγύπτου για μερική οριοθέτηση Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ). Εμμένοντας δηλ. στη θέση – και την περιφρόνηση του Δικαίου της Θάλασσας, αρνούμενη πεισματικά να υπογράψει την UNCLOS- ότι τα ελληνικά νησιά δεν διαθέτουν κυριαρχικά δικαιώματα (υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη).
Αφορμή αποτέλεσε ο πλους του ιταλικού ερευνητικού «levoli Relume» νοτίως των δύο νησιών στο πλαίσιο ερευνών για τη μελλοντική εγκατάσταση υποβρυχίων καλωδίων του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου (Great Sea Interconnector-GSI).
Οι έρευνες έγιναν κατά κύριο λόγο εντός ελληνικών χωρικών υδάτων, ωστόσο ένα μικρό τμήμα της οριοθετημένης με ελληνική navtex περιοχής ερευνών υπερέβαινε κατά περίπου μισό μίλι τα εθνικά χωρικά ύδατα. Η Αγκυρα απάντησε εν πρώτοις με δική της navtex, δηλώνοντας πως το συγκεκριμένο σημείο αποτελεί τουρκική υφαλοκρηπίδα (δυνάμει του παράνομου και παράλογου τουρκολιβυκού μνημονίου). Και σε δεύτερη φάση άρχισε να στέλνει πολεμικά πλοία. Η Αθήνα «απάντησε» δεόντως και σταδιακά δημιουργήθηκε ένας επικίνδυνος «συνωστισμός» πολεμικών πλοίων, που τελικά έληξε κάτω από ένα έντονο διπλωματικό παρασκήνιο (και ενεργοποίηση των διαύλων εκτόνωσης αντίστοιχων καταστάσεων).
Κατά πληροφορίες, τα τουρκικά πολεμικά ζήτησαν από το ιταλικό πλοίο να μην προχωρήσει στις εργασίες για τις οποίες βρισκόταν στην περιοχή, καθώς όπως υποστήριξαν, πρόκειται για περιοχή της «τουρκικής υφαλοκρηπίδας», χωρίς ωστόσο, κατά τις ίδιες πάντα πηγές, να προβούν σε κάποια ενέργεια παρεμπόδισής του.
Οπως έγινε γνωστό αρμοδίως, το ιταλικό ερευνητικό ολοκλήρωσε τις εργασίες του στο τμήμα των διεθνών υδάτων (διένυσε δις όλη την απόσταση από τα όρια των 6 νμ της Κάσου έως τα 6 νμ της Καρπάθου) και ακολούθως κατευθύνθηκε προς Ηράκλειο για αλλαγή πληρώματος και ανεφοδιασμό. Οι εργασίες -διευκρινιζεται- ξεκίνησαν στις 22:55 και ολοκληρώθηκαν περίπου στις 03:40.
Στο πλαίσιο δε του ζητήματος που δημιουργήθηκε με την παρουσία των τουρκικών πολεμικών, επισημαίνονται δύο αντικειμενικά δεδομένα:
Πρώτον, ότι το πλοίο ολοκλήρωσε την έρευνά του βάσει του αρχικού προγραμματισμού του.
Δεύτερον, ότι λειτούργησαν οι δίαυλοι επικοινωνίας οι οποίοι έχουν εγκατασταθεί στο πλαίσιο του ελληνοτουρκικού διάλογου, χωρίς όμως την παραμικρή υποχώρηση της ελληνικής πλευράς από τις εθνικές γραμμές.
Σύμφωνα πάντως με πηγές που επικαλούνται στοιχεία από το Marine Traffic για την πορεία του σκάφους, το «levoli Relume» δεν προσέγγισε το σημείο που αμφισβητεί η Τουρκία.
Η ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ
Το μεσημέρι της Τετάρτης ήρθε και η ανακοίνωση από τον ΑΔΜΗΕ, φορέα υλοποίησης του Εργου Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ενωσης 3.10.2:
«Το πλοίο “Ievoli Relume” της ιταλικής εταιρείας NextGeo, που διενεργεί για λογαριασμό της γαλλικής εταιρείας Nexans, έρευνες βυθού για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου, ολοκλήρωσε τις εργασίες στα διεθνή ύδατα μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News