821
| Shutterstock

Καλά νέα και από την ΕΛΣΤΑΤ: «Φρέναρε» στο 9,1% ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο

Protagon Team Protagon Team 10 Νοεμβρίου 2022, 12:32
|Shutterstock

Καλά νέα και από την ΕΛΣΤΑΤ: «Φρέναρε» στο 9,1% ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο

Protagon Team Protagon Team 10 Νοεμβρίου 2022, 12:32

Σημαντική επιβράδυνση –μεγαλύτερη και από αυτή που εκτιμούσε προ ημερών η Eurostat– σημείωσε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε την Πέμπτη η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ): υποχώρησε στο 9,1% από 12% τον Σεπτέμβριο.

Σε μηνιαία βάση, οι τιμές καταναλωτή κατέγραψαν αρνητικό ρυθμό, πέφτοντας στο -1,2% από άνοδο 2,9% τον Σεπτέμβριο.

Πριν από δέκα ημέρες τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα έδειχναν ότι επιβραδύνθηκε και –επίσης αισθητά από το 12,1% τον Σεπτέμβριο– στο 9,8% τον περασμένο μήνα.

Σε ετήσιο επίπεδο, σε σχέση με το δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2021 – Οκτωβρίου 2022 ο πληθωρισμός φέτος παρουσίασε αύξηση 9,2% έναντι μηδενικής μεταβολής που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2020 – Οκτωβρίου 2021.

Σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022, η αποκλιμάκωση του Οκτωβρίου προήλθε από τη μεγάλη υποχώρηση στις τιμές του φυσικού αερίου, οι οποίες σε μηνιαία βάση έκαναν βουτιά της τάξεως του 52,8%, ενώ πτωτικά κινήθηκαν τόσο οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης (-11,2%), όσο και του ρεύματος (-2,9%).

Η μείωση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,2% τον μήνα Οκτώβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

♦ 11,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα ενοίκια κατοικιών.

♦ 0,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

♦ 1,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί,ζυμαρικά, μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και κατσίκι, γάλα νωπό πλήρες, τυριά, ελαιόλαδο, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά ψάρια.

♦ 3,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

♦ 1,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

♦ 2,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, πετρέλαιο κίνησης, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

♦ 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας.

Η σύγκριση με τις τιμές του Οκτωβρίου 2021

Σε επιμέρους τομείς, οι αυξήσεις σε ετήσιο επίπεδο είναι φανερές: το φυσικό αέριο κοστίζει 68% υψηλότερα σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ακριβότερο κατά 20,8%. Στα καύσιμα-λιπαντικά οι τιμές είναι 17,8% υψηλότερες.

Παρομοίως, μεγάλες αυξήσεις καταγράφονται σε σχέσι με πέρσι σε βασικά τρόφιμα: 24% ακριβότερα είναι τα γαλακτοκομικά, 19,3% υψηλότερα τα δημητριακά και το ψωμί, 17,3% τα κρέατα, 16,6% τα λάδια, 13,2% τα λαχανικά και 12% τα λοιπά τρόφιμα.

Στις μεταφορές, τα ταξί κοστίζουν 32,9% ακριβότερα, τα αεροπορικά εισιτήρια 30,6% και τα ακτοπλοϊκά 26,7%.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 9,1% τον μήνα Οκτώβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

♦ 14,8% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

♦ 2,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

♦ 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

♦ 11,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

♦ 10,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

♦ 2,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

♦ 13,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

♦ 2,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.

♦ 2,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

♦ 8,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

♦ 4,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

♦ 2,0% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...