Η Ιζαμπέλ Ατζανί απορρίπτει τις κατηγορίες για φοροδιαφυγή και ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και υπερασπίζεται τον εαυτό της λέγοντας ότι, σε αντίθεση με τους σταρ του αμερικανικού κινηματογράφου, η ίδια δεν ενδιαφέρεται για τα χρήματα.
Οπως μεταδίδει στους Times του Λονδίνου από τη γαλλική πρωτεύουσα ο Ανταμ Σέιτζ, η 68χρονη γαλλίδα ηθοποιός έκανε τη δήλωση αυτή στα γαλλικά μέσα ενημέρωσης πριν από την έναρξη της δίκης της στο ποινικό δικαστήριο του Παρισιού, όπου όμως δεν παρευρέθη η ίδια, καθώς προσβλήθηκε αιφνιδίως από «σοβαρή ασθένεια».
Οι δικηγόροι της είπαν στο δικαστήριο ότι η Ατζανί δεν μπόρεσε να πετάξει από τη Νέα Υόρκη και ζήτησαν αναβολή. Το αίτημά τους, ωστόσο, απορρίφθηκε και το δικαστήριο αποφάσισε να προχωρήσει στην εκδίκαση της υπόθεσης ερήμην της ηθοποιού, η οποία ετοιμάζεται να επιστρέψει στο προσκήνιο τον επόμενο μήνα.
Η γαλλίδα σταρ, που υπήρξε μούσα του Φρανσουά Τριφό, αγαπημένο παιδί των Ρομάν Πολάνσκι, Πατρίς Σερό και Βέρνερ Χέρτζογκ και ερωμένη του Ντάνιελ Ντέι Λιούς (με τον οποίο απέκτησε το ένα από τα δύο παιδιά της), έκανε το ντεμπούτο της στο θέατρο στα 14 της και έγινε δεκτή στην Κομεντί Φρανσέζ σε ηλικία 17 ετών· γνώρισε επιτυχία διεθνώς χάρη στις ερμηνείες της σε ταινίες όπως «Βασίλισσα Μαργκό», «Καμίλ Κλοντέλ» και «Η Ιστορία της Αντέλ Ουγκώ»· για τις δύο τελευταίες ήταν υποψήφια για Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, ενώ τιμήθηκε πέντε φορές με βραβείο Σεζάρ, αλλά και με το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής, ανώτερη τιμητική διάκριση της Γαλλίας. Σήμερα, σύμφωνα με δικαστικές πηγές, η ηθοποιός κατηγορείται για ξεχωριστά οικονομικά εγκλήματα.
Η Ατζανί είχε μπει στο στόχαστρο έρευνας των γαλλικών αρχών από το 2016, με αφορμή αποκαλύψεις των Panama Papers, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα του δικτύου International Consortium of Investigative Journalists. Στο επίκεντρο της έρευνας της Διεθνούς Κοινοπραξίας Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) ήταν τότε ο Μαμαντού Ντιαγκνά Ντιαγιέ, ένας ισχυρός σενεγαλέζος επιχειρηματίας, πρόεδρος της Εθνικής Ολυμπιακής Επιτροπής της χώρας του και μέλος της ΔΟΕ.
Ο Ντιαγιέ, ο οποίος είναι επίσης νονός του Γκέιμπριελ-Κέιν Ντέι Λιούς, του γιου που απέκτησε η Ατζανί με τον βρετανό ηθοποιό Ντάνιελ Ντέι Λιούις, φέρεται ότι το 2013 μεταβίβασε στην ηθοποιό το ποσόν των 2 εκατ. ευρώ, το οποίο εκείνη δήλωσε ως δάνειο και όχι ως δωρεά, ώστε να αποφύγει να πληρώσει φόρο ύψους 1,2 εκατ. ευρώ (το 60% του ποσού).
Κατηγορείται επίσης ότι το 2014 πέρασε 119.000 ευρώ σε άγνωστο δικαιούχο μέσω offshore εταιρείας. Δύο χρόνια αργότερα, από την έρευνα των Panama Papers αποκαλύφθηκε ότι η Ατζανί ήταν μοναδικός μέτοχος της υπεράκτιας εταιρείας Deckert Investments Limited. Με βάση αυτές τις πληροφορίες, η Εθνική Οικονομική Εισαγγελία της Γαλλίας φέρεται να άνοιξε την έρευνα εναντίον της στα τέλη του 2016.
Η ηθοποιός φέρεται ακόμα να ισχυρίστηκε δολίως ότι η κύρια κατοικία της ήταν στην Πορτογαλία, για να μειώσει τον φόρο της κατά 236.000 ευρώ, ενώ οι εφοριακοί υποστηρίζουν ότι η κύρια κατοικία της βρίσκεται στη Γαλλία. Η Ατζανί, η οποία κάποτε περιέγραψε τον εαυτό της ως «βασικά αριστερή», αρνείται όλους τους ισχυρισμούς, γράφει στους Times του Λονδίνου ο ανταποκριτής της βρετανικής εφημερίδας στο Παρίσι.
Με γραπτό σχόλιό της στο γαλλικό εβδομαδιαίο περιοδικό L’Obs, η Ατζανί ισχυρίστηκε ότι τα χρήματα που είχε λάβει το 2013 ήταν όντως δάνειο. «Ημουν σε μια αδιανόητη οικονομική κατάσταση λόγω της καταστροφικής και ανέντιμης διαχείρισης της εταιρείας [παραγωγής] μου, της Isia Films, και της κακοποίησης που υπέστην στην… ιδιωτική μου ζωή» είπε.
Ο Ντιαγιέ της δάνεισε τα 2 εκατ. ευρώ για «να πληρώσω όλα τα χρέη και τις οικονομικές μου υποχρεώσεις» τόνισε και πρόσθεσε ότι θα ολοκληρώσει την αποπληρωμή του δανείου το επόμενο έτος.
Επέμεινε επίσης ότι η κύρια κατοικία της ήταν στο Καρκαβέλος, κοντά στη Λισαβόνα, «σε ένα μικρό, συνηθισμένο κτίριο. Δεν είμαι ιδιοκτήτρια αρχοντικού με σπα, νοικιάζω ένα διαμέρισμα με πάρκινγκ που το έχω μετατρέψει σε στούντιο, όπου είναι αποθηκευμένη όλη μου η ζωή».
Αν και τη δεκαετία του 1990 υπήρξε η πιο ακριβοπληρωμένη γαλλίδα σταρ –φέρεται να έλαβε 2,3 εκατ. ευρώ για να παίξει στην κωμωδία «Toxic Affair» (1993), η οποία όμως «πάτωσε» στο box office– κατά τη διάρκεια της καριέρας της μέτρησε μακροχρόνιες περιόδους χωρίς αξιόλογους ρόλους. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με φίλους της, ακόμα και όταν δεν είχε έσοδα συνέχιζε να κάνει μεγάλη ζωή, διαμένοντας μερικές φορές σε πολυτελή ξενοδοχεία.
Η ίδια ισχυρίστηκε επίσης ότι έδινε «χρήματα για κοινωνικά projects» που την ενδιέφεραν. «Δεν έχω ζήσει ποτέ για να συσσωρεύω περιουσιακά στοιχεία. Δεν έχω τίποτα στην κατοχή μου, ούτε συλλογή έργων τέχνης. Δεν είμαι καλλιτέχνης αμερικανικού στιλ, που η επιτυχία του συνεπάγεται και επιτυχία στις επιχειρήσεις. Δεν είμαι γυναίκα αυτού του είδους» είπε.
Η δίκη άρχισε λίγο πριν κυκλοφορήσει στο Netflix η ταινία «Wingwomen», στην οποία η Ατζανί πρωταγωνιστεί. Η ίδια σχεδιάζει επίσης να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ, 40 χρόνια μετά το «Pull Marine», το οποίο είχε ηχογραφήσει σε συνεργασία με τον αείμνηστο Σερζ Γκενσμπούργκ, γνωρίζοντας επιτυχία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News