620
Ο Γκρέγκορι Πεκ και η Οντρεϊ Χέπμπορν πάνω στη διάσημη βέσπα της ταινίας του Γουίλιαμ Γουάιλερ, «Διακοπές στη Ρώμη» (1953) | Shutterstock/A. Marino

Ιταλία: Ο Σαλβίνι θέλει να σώσει τις Βέσπες από την «οικολογική παράνοια» της ΕΕ

Protagon Team Protagon Team 15 Αυγούστου 2024, 11:17
Ο Γκρέγκορι Πεκ και η Οντρεϊ Χέπμπορν πάνω στη διάσημη βέσπα της ταινίας του Γουίλιαμ Γουάιλερ, «Διακοπές στη Ρώμη» (1953)
|Shutterstock/A. Marino

Ιταλία: Ο Σαλβίνι θέλει να σώσει τις Βέσπες από την «οικολογική παράνοια» της ΕΕ

Protagon Team Protagon Team 15 Αυγούστου 2024, 11:17

Στις δεκαετίες του 1950 και του 1960 αντιπροσώπευε το πνεύμα της μεταπολεμικής ελευθερίας στην Ιταλία. Την καβάλησαν ο Γκρέγκορι Πεκ και η Οντρεϊ Χέπμπορν στις «Διακοπές στη Ρώμη», έγινε σημείο αναφοράς του βρετανικού ροκ κινήματος των Mods και σήμερα κοσμεί μουσεία σε όλο τον κόσμο – από την Τριενάλε του Μιλάνου, μέχρι το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη.

Η θρυλική Βέσπα παραμένει ένα αγαπημένο μέσο μεταφοράς των Ιταλών και χιλιάδων Ευρωπαίων. Τώρα ο αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης, Ματέο Σαλβίνι, ορκίζεται να σώσει το ιστορικό δίτροχο από την… «οικολογική παράνοια» της πράσινης συμφωνίας της ΕΕ, όπως αναφέρει δημοσίευμα των Times του Λονδίνου.

Το κόμμα Λέγκα του Βορρά του εθνικιστή υπουργού, που συμμετέχει στον κυβερνητικό συνασπισμό της Τζόρτζια Μελόνι, υπέβαλε σχέδιο νόμου που θα αναγνωρίζει το όχημα ως δείγμα «εθνικής πολιτιστικής κληρονομιάς». Η Λέγκα ανακοίνωσε ότι ο νόμος θα απαλλάξει τη Βέσπα από μελλοντικούς περιορισμούς κυκλοφορίας που θα επιβληθούν από τοπικούς, εθνικούς, ή ευρωπαίους νομοθέτες.

«Πρόκειται για μια πρόταση κοινής λογικής που θα ακολουθήσει η Λέγκα, ώστε να υπερασπιστεί μια κληρονομιά, έναν μύθο και ένα ιταλικό σύμβολο σε δύο τροχούς, το οποίο είναι αναγνωρίσιμο και θαυμάζεται σε όλο τον κόσμο», έγραψε ο Σαλβίνι σε ανάρτησή του στο Facebook.

Η Piaggio ξεκίνησε την παραγωγή της βέσπας το 1946, και οι λάτρεις των ιστορικών μοντέλων επαινούν την ανακοίνωση του Σαλβίνι. «Οι ιδιοκτήτες βέσπας πρέπει να προστατευθούν», λέει η 48χρονη Αλέσια Γκαλιότο, εθνική γραμματέας του Κλαμπ Βέσπας της Ιταλίας. «Μαζί με τα σπαγγέτι και την πίτσα, οι βέσπες αποτελούν ιταλικά σύμβολα».

Η Γκαλιότο, που κατέχει περίπου 90 βέσπες σε μια αποθήκη στη Βιτσέντζα –την οποία χαρακτηρίζει ως «ιδιωτικό μουσείο»– λέει ότι το κλαμπ της είχε ζητήσει την εισαγωγή του νομοσχεδίου πριν από ενάμιση χρόνο, ως προληπτικό μέτρο ενάντια σε μελλοντικές ρυθμίσεις. Οι εκπρόσωποι της Λέγκας στις περιφέρειες Βένετο, Λομβαρδία, Λιγυρία και Λάτσιο –καθώς και στο ευρωκοινοβούλιο– ακολούθως ασχολήθηκαν με την υπόθεση.

Το Κλαμπ Βέσπας της Ιταλίας αριθμεί 95.000 μέλη, πολλά από αυτά ιδιοκτήτες ρετρό μοντέλων που παράχθηκαν μεταξύ των δεκαετιών του 1940 και του 1970. Ο σύλλογος διοργανώνει χιλιάδες εκδηλώσεις κάθε χρόνο, όπως διαδρομές με σκούτερ σε όλη την Ιταλία. Αλλά τα δίτροχα είναι διαβόητα για τους ρύπους τους. Οι δίχρονοι κινητήρες τους, που κινούνται με λάδι και βενζίνη, παράγουν ρύπανση αντίστοιχη με εκείνη 30-50 τετράχρονων.

Το 2019, η Γένοβα, όπου εφευρέθηκε η Βέσπα πριν η παραγωγή της μεταφερθεί στην Ποντεντέρα της Τοσκάνης, ακολούθησε το παράδειγμα του Αμστερνταμ απαγορεύοντας τα παλαιότερα μοντέλα από σημεία του κέντρου της πόλης. Εκατοντάδες εξαγριωμένοι αναβάτες πάρκαραν τα σκούτερ τους στις πλατείες, υιοθετώντας το σύνθημα: «Η Βέσπα γεννήθηκε στη Γένοβα, και θα πεθάνει στη Γένοβα».

Πολλοί φοβούνται ακόμη αυστηρότερους περιορισμούς από την ΕΕ, η οποία σχεδιάζει να απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα έως το 2035, ώστε να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων. Αν και οι μοτοσυκλέτες δεν συμπεριλαμβάνονται στα σχέδια της ΕΕ, οι αναβάτες τους εκφράζουν την ανησυχία τους ότι οι ευρωπαίοι πολιτικοί θα τους στοχοποιήσουν στη συνέχεια.

Ο Σαλβίνι έχει δεσμευθεί να υπερασπιστεί τους Ιταλούς από άλλες πολιτικές της ΕΕ, περιγράφοντας την οδηγία για τα «πράσινα» σπίτια που εγκρίθηκε τον περασμένο Μάρτιο ως την «πολλοστή ευρωπαϊκή τρέλα». Η ρητορική του τον διαχωρίζει από την εταίρο του στον συνασπισμό, πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι, η οποία συχνά εκπλήσσει τους πολιτικούς αναλυτές, υιοθετώντας μια συλλογική προσέγγιση στα θέματα της ΕΕ.

Η Γκαλιότο ισχυρίζεται πως, παρότι αναμφίβολα ρυπογόνες, οι παλιές βέσπες βλάπτουν ελάχιστα το περιβάλλον. «Οι ιδιοκτήτες τους δεν τις χρησιμοποιούν καθημερινά», λέει. «Τις κυκλοφορούν μόνο σε συγκεντρώσεις, ειδικές περιστάσεις και εκδηλώσεις».

Ο 66χρονος Λεονάρντο Πιλάτι, αντιπρόεδρος του Κλαμπ Βέσπας, ελπίζει ότι το νομοσχέδιο θα καλύπτει κι τα υπόλοιπα σκούτερ, που κατασκευάζονται από εταιρείες όπως η Ducati, η Morini και η Lambretta. «Θα ήταν ωραίο να μπορέσουμε να σώσουμε και τους άλλους», λέει, «ακόμη κι αν οι βέσπες είναι πιο πολύτιμες για τη χώρα από όλα τα υπόλοιπα σκούτερ».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...