Οι ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια -συμπεριλαμβανομένων των πιθανών δεσμών με τη Ρωσία- οδήγησαν την ισπανική κυβέρνηση στην απόφαση να ασκήσει βέτο στην προσπάθεια της ουγγρικής κοινοπραξίας Ganz-Mávag Europe να αγοράσει την ισπανική εταιρεία κατασκευής τρένων Talgo, ανέφερε η El País.
Η πρωτοφανής απόφαση της ισπανικής κυβέρνησης να ασκήσει βέτο σε μια προσφορά εξαγοράς από έναν όμιλο που ανήκει εν μέρει στην ουγγρική κυβέρνηση, για λόγους εθνικής ασφαλείας, εγείρει ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της ισπανικής εταιρείας και τη φήμη της Ουγγαρίας στη διεθνή αγορά.
Η κίνηση της Μαδρίτης είναι ένα ακόμα δείγμα της επιδείνωσης των σχέσεων μεταξύ της Ουγγαρίας και άλλων χωρών της ΕΕ λόγω της φιλορωσικής στάσης του Βίκτορ Ορμπαν.
Εκπρόσωπος της Ganz-Mávag στην Ισπανία, δήλωσε ότι η κοινοπραξία «θα λάβει νομικά μέτρα τόσο στην Ισπανία όσο και στην Ευρώπη» κατά της απόφασης της ισπανικής κυβέρνησης.
Η κίνηση αυτή είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε σύγκρουση στις Βρυξέλλες, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιθανότατα θα κληθεί να μεσολαβήσει μεταξύ Μαδρίτης και Βουδαπέστης, σύμφωνα με το Politico.
Η ισπανική κυβέρνηση προχώρησε στην παρεμπόδιση της συμφωνίας αφού το Εθνικό Κέντρο Πληροφοριών της Ισπανίας και το υπουργείο Εθνικής Ασφαλείας υπέβαλαν τις εκθέσεις τους σχετικά με την προσφορά εξαγοράς ύψους 619 εκατ. ευρώ.
Τα έγγραφα αυτά είναι απόρρητα, αλλά το υπουργείο Οικονομίας της Ισπανίας επιβεβαίωσε την Τρίτη ότι η συμφωνία κρίθηκε ότι ενέχει «ανυπέρβλητους κινδύνους για την εθνική ασφάλεια και τη δημόσια τάξη».
Σύμφωνα με τα ισπανικά μέσα ενημέρωσης, το βέτο αιτιολογείται από τους υποτιθέμενους δεσμούς που υπάρχουν μεταξύ της Ganz-Mávag και της Μόσχας, καθώς και από την πιθανότητα ότι η Talgo χρησιμοποιεί τεχνολογία που θα μπορούσε να διευκολύνει τη μεταφορά ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία και αλλού.
Η Talgo έχει αναπτύξει ένα σύστημα οχημάτων μεταβλητού εύρους, το οποίο επιτρέπει στα τρένα υψηλής ταχύτητας να προσαρμόζονται αυτόματα σε σιδηροδρομικές γραμμές με διαφορετικό εύρος, επιτρέποντας τα γρήγορα διασυνοριακά ταξίδια. Υπάρχουν ανησυχίες ότι εάν η Ganz-Mávag αποκτήσει την Talgo, η τεχνογνωσία των Ισπανών θα μπορούσε να καταλήξει στη Μόσχα.
Το ουγγρικό κρατικό επενδυτικό ταμείο Corvinus κατέχει μερίδιο 45% της κοινοπραξίας Ganz-Mávag Europe. Το υπόλοιπο 55% ανήκει στον ουγγρικό όμιλο Magyar Vagon μέσω της Ganz-Mávag Holding.
Η τελευταία εταιρεία ήταν θυγατρική της ρωσικής εταιρείας κατασκευής τρένων Transmashholding και έχει ιστορικούς οικονομικούς δεσμούς με τη ρωσική τράπεζα Exim.
Η Μόσχα τερμάτισε επίσημα τη συμμετοχή της το 2022, αλλά οι αναφορές δείχνουν ότι οι άτυποι δεσμοί παραμένουν ενεργοί.
Ο διευθυντής της Magyar Vagon, Αντράς Τόμπορ, ισχυρίστηκε ότι οι δεσμοί του ομίλου με τη Ρωσία είχαν διακοπεί μετά την εισβολή στην Ουκρανία και η μόνη συνεργασία τους είναι ένα έργο στην Αίγυπτο, το οποίο «πρέπει να αναλάβουν λόγω νομικής δέσμευσης». Αλλά οι απόρρητες εκθέσεις των ισπανικών μυστικών υπηρεσιών φέρεται να δείχνουν ότι ο διαχωρισμός των ρωσικών και ουγγρικών επιχειρήσεων ήταν απλώς για το θεαθήναι.
Ο αριστερός κυβερνητικός συνασπισμός της Ισπανίας είναι επιφυλακτικός απέναντι στις προσπάθειες της Ganz-Mávag να αποκτήσει την Talgo από τότε που ξεκίνησε την προσφορά εξαγοράς της, πέρυσι.
Τον Απρίλιο, ο ισπανός υπουργός Μεταφορών, Οσκαρ Πουέντε, αναφέρθηκε στους πιθανούς ρωσικούς δεσμούς της εταιρείας και εξέφρασε αμφιβολίες για το κατά πόσον τα ουγγρικά εργοστάσια θα μπορούσαν να λύσουν το πρόβλημα μειωμένης παραγωγής της Talgo.
Ο Πουέντε παρότρυνε τις ανταγωνίστριες εταιρείες, μεταξύ των οποίων η CAF, η Stadler και η Alstom, να καταθέσουν προσφορές, αλλά οι ιδιοκτήτες της Talgo φάνηκαν ικανοποιημένοι με την ουγγρική συμφωνία.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η εταιρεία απέρριψε μια συγχώνευση με τον τσεχικό όμιλο Škoda και φαινόταν έτοιμη να προχωρήσει στην εξαγορά, η οποία έχει εγκριθεί από την ισπανική Εθνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Το κυβερνητικό βέτο οδήγησε σε κρίση την εταιρεία. Οι μετοχές της Talgo έπεσαν κατά 10% λίγο μετά την ανακοίνωση του βέτο την Τρίτη.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News