Στη μια το μεσημέρι της Δευτέρας ξεκίνησε η πρώτη ανάγνωση του πολυσυζητημένου σχεδίου νόμου της κυβέρνησης «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις» στη Βουλή.
Οι τιθέμενες διατάξεις θα συζητηθούν ενώπιον τριών επιτροπών: της Διαρκούς επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ισότητας, Νεολαίας και Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Στόχος της κυβέρνησης είναι το νομοσχέδιο να ψηφιστεί στην Ολομέλεια στις 15 Φεβρουαρίου. Στην περίπτωση που υποβληθεί στην Ολομέλεια αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας, όπου καταγράφεται η ατομική ψήφος, πρέπει το νομοσχέδιο να εξασφαλίσει την πλειοψηφία των παρόντων, αλλά να μην είναι πλειοψηφία μικρότερη των 75 ψήφων.
Επισπεύδων υπουργός είναι ο Ακης Σκέρτσος ενώ το βάρος της εισήγησης της συμπολίτευσης θα σηκώσει η γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας Μαρία Συρεγγέλα.
«Με το παρόν νομοσχέδιο ρυθμίζουμε μία υπάρχουσα κατάσταση. Θέτουμε ένα πλαίσιο, ένα προστατευτικό δίχτυ κυρίως για τα παιδιά. Ενας άντρας ή μία γυναίκα μπορούν κατά μόνας να υιοθετήσουν. Και μπορούν να συζούν ή να κάνουν σύμφωνο συμβίωσης με όποιον ή όποια θέλουν και να μεγαλώσουν μαζί το παιδί. Επομένως, εμείς τώρα σηκώνουμε το χαλί, βγάζουμε αυτήν τη θολή κατάσταση στην επιφάνεια και θεσμοθετούμε έχοντας ως θεμέλια της συζήτησης την ισότητα των πολιτών και την προστασία των παιδιών», υπογράμμισε η εισηγήτρια της ΝΔ.
Οι ηγεσίες του ΣΥΡΙΖΑ –έχει καταθέσει την δική του πρόταση νόμου, η οποία δεν αποκλείει το δικαίωμα των ομόφυλων ζευγαριών να αποκτήσουν παιδί μέσω παρένθετης μητέρας–, του ΠΑΣΟΚ, της Νέας Αριστεράς και της Πλεύσης Ελευθερίας προσέρχονται στη συζήτηση με θετική προαίρεση, κάτι που καταγράφηκε και στις τοποθετήσεις των εν λόγω κομμάτων
«Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας φέρνει μια έστω και ατελή, έστω και σε ορισμένα σημεία της πρόδηλα προβληματική ρύθμιση για τα δικαιώματα στον γάμο», επεσήμανε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Ελενα Ακρίτα, η οποία πάντως σημείωσε ότι έστω και με σημαντική καθυστέρηση, η νομική κατοχύρωση στην ισότητα στον γάμο αποτελεί σημαντική αλλαγή στη χώρα μας. «Το σημαντικότερο στη συζήτηση είναι να ανταποκριθούμε στα αιτήματα για ισότητα και να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες συμπερίληψης», τόνισε η βουλευτής.
«Η ελληνική οικογένεια δεν απειλείται, όπως κάποιοι λένε για να κερδίσουν λίγες ψήφους, από την ισότητα στον πολιτικό γάμο. Η ελληνική οικογένεια και το μέλλον των νέων ανθρώπων απειλείται από τις εκάστοτε κυβερνητικές πολιτικές», τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Παύλος Χρηστίδης, ο οποίος, δίνοντας το στίγμα της θέσης του κόμματός του στο νομοσχέδιο για την ισότητα στον πολιτικό γάμο, ξεκαθάρισε ότι το ΠΑΣΟΚ «θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων» ανεξαρτήτως των λόγων που οδήγησαν την κυβέρνηση να πάρει τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία.
«Μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Ο μοναδικός λόγος για τον οποίο κάποιος αρνείται την υπερψήφιση αυτού του νομοσχεδίου, είναι γιατί θεωρεί ηθικά κατακριτέα τη σχέση μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών, είναι γιατί θεωρεί κατώτερης ηθικής ποιότητας τη σχέση ομόφυλων και γι΄αυτό αρνείται αυτό το νομοσχέδιο. Δεν υπάρχει απολύτως καμία άλλη δικαιολογία», ανέφερε από την πλευρά του ο αγορητής της Νέας Αριστεράς Δημήτρης Τζανακόπουλος, ο οποίος έκανε και ειδική μνεία στα… «μαργαριτάρια από το ΚΚΕ».
«Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα αποφασιστικό βήμα προς την κατεύθυνση της εμπέδωσης της ισότητας και της άρσης του κοινωνικού αποκλεισμού και των διακρίσεων σε βάρος των γκέι ζευγαριών στο πλαίσιο μιας κοινωνίας χωρίς διακρίσεις, πράγμα που ήδη έχει γίνει σε 36 πολιτισμένες χώρες κυρίως της Ευρώπης και της Αμερικής», τόνισε ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Σπύρος Μπιμπίλας. «Είναι θέμα δημοκρατίας. Γι’ αυτό κι η Πλεύση Ελευθερίας είναι υπέρ της υιοθεσίας και τεκνοθεσίας για όλους τους πολίτες, κάτι που ισχύει σήμερα για ανθρώπους μόνους, άνδρες και γυναίκες. Δεν μπορεί να γίνεται διαχωρισμός στο φύλο, ειδικά όσον αφορά την παρένθετη μητέρα στην τεκνοποιία, γιατί τότε μειώνονται τα δικαιώματα των γκέι ανδρών έναντι των γυναικών και αυτό το θεωρούμε απάνθρωπη διάκριση», προσέθεσε.
«Πρώτος και βασικός λόγος για την άρνηση του Περισσού στο νομοσχέδιο είναι η εμπορευματοποίηση της τεκνοποίησης και της τεκνοθεσίας», υποστήριξε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Βιβή Δάγκα.
Την καταψήφιση του νομοσχεδίου προανήγγειλαν, επίσης, οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Λύσης, της Νίκης και των Σπαρτιατών, κατηγορώντας την κυβέρνηση, ανάμεσα σε άλλα, ότι με την προωθούμενη ρύθμιση «καταργεί την πατρότητα και τη μητρότητα», ισχυρισμός που επίσης έχει ακουστεί από την πλευρά του Κομμουνιστικού Κόμματος, όπως και από την Ιερά Σύνοδο.
Σκέρτσος: Η δημοκρατία τείνει χέρι δικαιοσύνης και ισότητας σε όλους τους πολίτες
«Η φροντίδα για τις μειοψηφίες δείχνει και αποδεικνύει την υπεροχή, τη δημοκρατικότητα τον πολιτισμό των σύγχρονων φιλελευθέρων δημοκρατιών. Και η Ελλάδα περήφανα συγκαταλέγεται σε αυτές τις δημοκρατίες και εκεί πρέπει να ανήκει. Η δημοκρατία δημιουργήθηκε για να τείνει το χέρι της ασφάλειας, της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της ισότητας σε όλους τους πολίτες. Οχι (για) να τους γυρνάει την πλάτη, όχι (για) να τους κουνάει το δάχτυλο ότι είναι πολίτες μιας άλλης κατηγορίας. Οχι: τα δικαιώματα αυτά είναι πανανθρώπινα, είναι ατομικά θεμελιώδη δικαιώματα και τα ατομικά δικαιώματα προέχουν έναντι οποιουδήποτε άλλου δικαιώματος», υπογράμμισε ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος, στην πρώτη παρέμβασή του στις επιτροπές της Βουλής, επί του επίμαχου νομοσχεδίου.
Ο υπουργός Επικρατείας απευθύνθηκε στπυς βουλευτές ζητώντας εκ προοιμίου να γίνει αυτή η συζήτηση με «όσο το δυνατό πιο ειρηνικούς όρους, όχι με πολεμικούς όρους».
«Ολοι μας γνωρίζουμε συνανθρώπους μας, συμπολίτες, φίλους που έχουν αυτόν τον σεξουαλικό προσανατολισμό. Επομένως, ακόμη και όσοι έχουν αντίθετη άποψη, θα ήθελα να την αρθρώσουν με επιχειρήματα, χωρίς χαρακτηρισμούς, χωρίς απαξίωση, με σεβασμό, χωρίς κακοποιητικό λόγο. Διότι δυστυχώς τους προηγούμενους μήνες στο δημόσιο διάλογο έχουμε ακούσει άσχημα λόγια για ανθρώπους, για παιδιά, τα οποία στιγματίζουν ανθρώπινες ψυχές και μπορεί να δονήσουν ανθρώπινα συναισθήματα. Ας είμαστε πιο προσεκτικοί επομένως, για τον λόγο που εκπέμπει η Βουλή προς τα έξω. Ο ρόλος των πολιτικών, ο ρόλος μιας φιλελεύθερης δημοκρατία, είναι να βελτιώνουμε έστω και λίγο τη ζωή των ανθρώπων, να την κάνουμε καλύτερη, να διευρύνουμε δικαιώματα, ελευθερίες, να υπηρετούμε την ισότητα, να υπηρετούμε τη δικαιοσύνη. Νομίζω αυτό κάνει αυτό το νομοσχέδιο. Πρέπει να υπηρετούμε όλους τους πολίτες χωρίς διακρίσεις και διαχωρισμούς, λόγω φύλου, λόγω εθνικότητας, λόγω σωματικής κατάστασης, λόγω πεποιθήσεων, λόγω θρησκευμάτων ή λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού. αυτός είναι ο ρόλος της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Ολοι οι βουλευτές έχουν εκλεγεί πάνω σε αυτές τις αρχές του Συντάγματος, επομένως ας μην πηγαίνουμε κόντρα σε καταστατικές αρχές του συντάγματος που όλοι γνωρίζουμε και όλοι υπηρετούμε», τόνισε ο κ. Σκέρτσος.
Ο υπουργός Επικρατείας δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις διαφωνίες βουλευτών στο εσωτερικό των κομμάτων, και ειδικά στη Νέα Δημοκρατία. «Η ΝΔ έχει αναλάβει τη δέσμευση έναντι του ελληνικού λαού, να κάνει τη χώρα πιο ευρωπαϊκή. Είναι η παράταξη που έχει τη μεγαλύτερη συνοχή μεταπολιτευτικά, το έχει αποδείξει αυτό, από όλες τις υπόλοιπες παρατάξεις, γιατί είναι ο καθρέφτης της ελληνικής κοινωνίας. Είναι αναμενόμενο, είναι εύλογο να υπάρχουν και στελέχη της Νέας Δημοκρατίας που διαφωνούν με αυτή την πρωτοβουλία, όπως υπάρχει και ένα σημαντικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας. Η ΝΔ είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας, και η ΝΔ αλλά και τα άλλα κόμματα. Επομένως, πριν πετάξετε το μπαλάκι των ευθυνών σε κάποια στελέχη που διαφωνούν, ας κοιτάξουμε όλοι σε όλα τα κόμματα και ας μην προτρέχουμε, ας μην προκρίνουμε. Μπορεί να υπάρξουν και άλλοι βουλευτές που μπορεί να απέχουν ή να διαφωνήσουν και να καταψηφίσουν. Αυτό πρέπει να γίνει με απόλυτο σεβασμό στη διαφορετική άποψη. Δεν θα τσακωθούμε κοινωνικά, δεν θα δημιουργήσουμε ένα νέο πόλεμο και ένα νέο διχασμό για ένα ζήτημα που είναι στη βάση του ανθρώπινο και αφορά τη δικαιοσύνη», σημείωσε και πρόσθεσε:
«Για εμάς ισχυρό έθνος είναι το έθνος που έχει ανοιχτή αγκαλιά για όλες τις κοινωνικές ομάδες, παρέχει πολύπλευρη φροντίδα, για όλες τις ομάδες, χωρίς διακρίσεις. Αυτό για εμάς είναι ο σύγχρονος, υπεύθυνος πατριωτισμός. Εγώ ως γονιός, ως άνθρωπος, δεν μπορώ να κοιτάξω στα μάτια, ούτε το παιδί μου, ούτε τους φίλους του, ούτε συγγενείς ή γνωστούς μου που έχουν αυτόν τον σεξουαλικό προσανατολισμό και να τους εξηγήσω πειστικά γιατί αυτό που απολαμβάνουν ως έλληνες πολίτες και ως ευρωπαίοι πολίτες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η Ελλάδα δεν τους το παρέχει. Και αυτό νομίζω, πρέπει να το σκεφτεί με ειλικρίνεια και ανθρωπιά, κάθε βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου».
Αναφέρθηκε, ωστόσο, και στην κάθετη διαφωνία της Εκκλησίας με το σχέδιο νόμου, με τον ίδιο να επαναλαμβάνει τη θέση που έχει ήδη διατυπώσει η κυβέρνηση: «Προσωπικά τιμώ και αναγνωρίζω και τον κοινωνικό και τον πνευματικό ρόλο της Εκκλησίας. Η συντεταγμένη πολιτεία όμως έχει τον δικό της διευρυμένο ρόλο, αλλά και την υποχρέωση να προασπίσει τις συνταγματικές επιταγές, τις αρμοδιότητές της, να αξιολογήσει και να επιβάλει τα δέοντα, ως ένα ευρωπαϊκό κράτος δικαίου».
Εκτός συζήτησης η Ιερά Σύνοδος
Αξίζει να αναφερθεί πως ενόψει της ακρόασης κοινωνικών και επιστημονικών φορέων στη Βουλή την Τετάρτη, το προεδρείο της της επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης δεν έκανε δεκτό το αίτημα Ελληνικής Λύσης, Νίκης και Σπαρτιατών να κληθεί στην ακρόαση φορέων η Ιερά Σύνοδος και η Μοναστική Κοινότητα του Αγίου Ορους
«Υπάρχει η πρόταση να προσκαλέσουμε την Ιερά Σύνοδο και τη Μοναστική Κοινότητα του Αγίου Ορους. Την ορθοδοξία στην Ελλάδα την εκφράζει θεωρώ μόνο η Εκκλησία της Ελλάδος, η Εκκλησία της Κρήτης και οι ιερές Μητροπόλεις της Δωδεκανήσου. Το Αγιο Ορος είναι μοναστική κοινότητα και όχι Εκκλησία. Σε σχέση με την Ιερά Σύνοδο και την Εκκλησία, όλοι έχουν τοποθετηθεί δημόσια για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Μάλιστα χθες το πρωί στις Εκκλησίες της χώρας, κατά τη διάρκεια της Κυριακάτικης Λειτουργίας, διαβάστηκε εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου, με την οποία εκφράζεται η αντίθεση της Εκκλησίας στο νομοσχέδιο για το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών καθώς και στο ζήτημα της τεκνοθεσίας για τα ομόφυλα ζευγάρια. Επίσης, έχει αποσταλεί σε όλους τους βουλευτές επιστολή από την Ιερά Σύνοδο για τις απόψεις της Εκκλησίας για το υπό εξέταση νομοσχέδιο. Σε όλους εμάς τους βουλευτές είναι απολύτως γνωστές οι θέσεις της Ιεράς Συνόδου, έχει αποσταλεί και προσωπική επιστολή σε κάθε ένα από εμάς. Προφανώς σεβόμαστε απόλυτα την Εκκλησία και απόλυτα σεβόμαστε το κατοχυρωμένο δικαίωμά της, να εκφράζεται ελεύθερα και να υπερασπίζεται τις θέσεις της. Αρα θεωρώ ότι δεν έχει κάτι περισσότερο να προσφέρει», είπε ο Λάζαρος Τσαβδαρίδης, πρόεδρος της επιτροπής όπου ξεκίνησε η συζήτηση του νομοσχεδίου.
- Οι φορείς που καλούνται είναι η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Οργανώσεων ΛΟΑΤΚΙ οικογενειών ΝELFA, οι Οικογένειες Ουράνιο Τόξο, το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών, η Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία, η Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος, ο Συνήγορος του Πολίτη, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, η Ελληνική Ψυχολογική Εταιρεία, το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, η Ομοσπονδία Φορέων Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης ΑΡΓΩ, η Εgalite the LGTBI+staff association of the European Institutions, η Διεθνής Αμνηστία, Rainbow Seniors, Ομάδα Υπερήφανοι Γονείς, Εκπρόσωπος από τη Θεσσαλονίκη Pride, Πολύχρωμο Σχολείο για μια συμπεριληπτική εκπαίδευση σε ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας, η Orlando LGBT+, η Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων και η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδος.
Τι (δεν) αλλάζει το νομοσχέδιο
Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, που η συζήτησή του ξεκίνησε τη Δευτέρα, θεσμοθετεί στην ελληνική έννομη τάξη τον γάμο μεταξύ δύο προσώπων ανεξάρτητα από το φύλο τους, προκειμένου να επιτευχθούν η ισότητα στον γάμο και η νομική προστασία οικογενειών. Η θεσμοθέτηση της ισότητας στον γάμο δημιουργεί και ισότητα στα δικαιώματα παιδιών ομόφυλων ζευγαριών που ήδη υπάρχουν.
Η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι «η προβλεπόμενη επέκταση του δικαιώματος σύναψης γάμου αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα προς την κατεύθυνση της εμπέδωσης της ισότητας και της άρσης του κοινωνικού αποκλεισμού και των διακρίσεων σε βάρος των ομόφυλων ζευγαριών και εντάσσεται στo ευρύτερο πλαίσιο της δημιουργίας μιας κοινωνίας χωρίς διακρίσεις. Ετσι η χώρα μας προστίθεται στον μακρύ κατάλογο των χωρών που αναγνωρίζουν την ισότητα στον γάμο, από μακρού χρόνου, όπως η Ολλανδία, το Βέλγιο, ο Καναδάς, η Σουηδία, η Νορβηγία, η Πορτογαλία, η Αργεντινή, η Δανία, η Γαλλία, η Βραζιλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, ή πιο πρόσφατα, όπως η Φινλανδία, το Λουξεμβούργο, η Ιρλανδία, η Εσθονία, η Γερμανία, η Μάλτα, η Αυστραλία, η Ελβετία και οι ΗΠΑ (συνολικά 36 χώρες στον κόσμο)».
Το σχέδιο νόμου, η σύνταξη του οποίου βασίστηκε και στη νομοθετική πρακτική που ακολουθήθηκε σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες που έχουν ήδη καθιερώσει την ισότητα στον γάμο (Γαλλία, Γερμανία κ.ά.), στοχεύει με ελάχιστες παρεμβάσεις στον Αστικό Κώδικα και τη λοιπή νομοθεσία να κατοχυρώσει τη δυνατότητα των ομόφυλων ζευγαριών να συνάπτουν γάμο, συμπεριλαμβάνοντας όλες τις απαραίτητες σχετικές μεταβατικές διατάξεις που συνδέονται με αυτόν, καθώς και ρυθμίσεις σχέσεων συγγένειας με στοιχεία αλλοδαπότητας.
Επίσης γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για ίση πρόσβαση των ομόφυλων ζευγαριών σε δικαιώματα της εργατικής νομοθεσίας.
Το νομοσχέδιο ενισχύει, τέλος, την προστασία από διακρίσεις, επεκτείνοντας την αρχή της ίσης μεταχείρισης και στους τομείς της κοινωνικής προστασίας, της εκπαίδευσης και της πρόσβασης στην παροχή υπηρεσιών.
Με τις τιθέμενες διατάξεις, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, προβλέπεται η δυνατότητα να συνάπτουν γάμο άτομα του ιδίου ή διαφορετικού φύλου. Η κεντρική μεταρρύθμιση του νομοσχεδίου για την ισότητα στον γάμο είναι η τροποποίηση του άρθρου 1350 του Αστικού Κώδικα, με την ρητή πια πρόβλεψη ότι οι μελλόνυμφοι μπορεί να είναι και του ιδίου φύλου. «Το Σχέδιο Νόμου δεν επεμβαίνει στις διατάξεις των άρθρων 1542 επ. Αστικού Κώδικα για την υιοθεσία, η εφαρμογή των οποίων αποτελεί αυτόθροη και αυτονόητη συνέπεια της επέκτασης του γάμου και στα ομόφυλα ζευγάρια», όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση. Με άλλα λόγια, μετά την ψήφιση του νόμου, και τη δυνατότητα να τελέσουν πολιτικό γάμο ομόφυλα ζευγάρια, θα μπορεί ο ένας να υιοθετήσει το παιδί του άλλου ή να υιοθετήσουν, από κοινού, ένα παιδί.
Περιλαμβάνονται όμως στο νομοσχέδιο διατάξεις για την αναγνώριση των γάμων και των οικογενειών που έχουν δημιουργηθεί στο εξωτερικό. Αλλωστε και το Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου έχει πει ότι κριτήριο για την υιοθεσία δεν μπορεί να είναι ο σεξουαλικός προσανατολισμός του υποψήφιου θετού γονέα. Στην Ελλάδα το Σύμφωνο Συμβίωσης δεν επιτρέπει την υιοθεσία, επιτρέπει μόνο την αναδοχή.
Υπενθυμίζεται ότι το 2020-2021, μετά από πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού, συστήθηκε η Επιτροπή για την εθνική στρατηγική για την ισότητα των ατόμων ΛΟΑΤΚΙ+, και υπό την προεδρία του Αλέξανδρου Σισιλιάνου, πρώην προέδρου του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), συμπεριέλαβε στην έκθεσή της το κεφάλαιο για τα ζητήματα οικογενειακού δικαίου όπου ανέφερε ότι «καμία στρατηγική για την ισότητα ΛΟΑΤΚΙ+ δεν θα μπορούσε να μην θέτει το ζήτημα της ισότητας στον πολιτικό γάμο».
Με την προαναγγελία κιόλας της κατάθεσης του νομοσχεδίου αναπτύχθηκε μια «πολεμική» σε σχέση με την παρένθετη μητρότητα και την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή. Ομως αυτό δεν είναι θέμα που έχει να κάνει με το προτεινόμενο νομοσχέδιο για τον γάμο των ομοφύλων, καθώς οι διατάξεις του δεν αλλάζουν τίποτε σε σχέση με την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.
Οι σχετικές ρυθμίσεις αποσκοπούν στην τήρηση των υποχρεώσεων της Ελλάδας που απορρέουν από το πρωτογενές, κυρίως τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, και δευτερογενές ενωσιακό δίκαιο, όπως αυτό έχει ερμηνευτεί από το Δικαστήριο της ΕΕ, και από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου.
Η απαγόρευση του πολιτικού γάμου για τα ομόφυλα ζευγάρια είναι μια απαγόρευση σύναψης μιας σύμβασης του αστικού δικαίου εξαιτίας του φύλου. Υπό την έννοια αυτή συνιστά διάκριση λόγω φύλου, αναφέρουν οι υποστηρικτές του σχεδίου νόμου. Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στην τηλεοπτική συνέντευξη που έδωσε ανοίγοντας τα χαρτιά του για το επίμαχο νομοσχέδιο, συνέδεσε τη μεταρρύθμιση με εκείνη του 1983, η οποία συνιστούσε το πρώτο μεγάλο βήμα ισότητας των φύλων, δηλαδή της εξίσωσης άνδρα και γυναίκας. Τώρα ακολουθεί το δεύτερο βήμα δηλαδή η απαγόρευση δυσμενών διακρίσεων λόγω φύλου, στον γάμο, με την δυνατότητα αυτός να συνάπτεται και από άτομα του ιδίου φύλου.
Το νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο, έρχεται 41 χρόνια μετά τη μεταρρύθμιση του 1983, όταν έγινε αναμόρφωση, εκ βάθρων, του οικογενειακού δικαίου, την οποία έφερε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και είχε κεντρικούς άξονες την ισονομία ανδρών και γυναικών στο γάμο, την φιλελευθεροποίηση του διαζυγίου, την προστασία του παιδιού. Είχαν προηγηθεί το 1982 η καθιέρωση του πολιτικού γάμου και η αποποινικοποίηση της μοιχείας. Και εκείνες οι μεταρρυθμίσεις είχαν προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις.
Το οικογενειακό δίκαιο εισέρχεται σε νέα φάση και εξελίσσεται αφού προηγουμένως, το 2002, εισήχθη το νομοθετικό πλαίσιο για την παρένθετη κυοφορία, το 2008 εισήχθη το Σύμφωνο Συμβίωσης για τα ετερόφυλα ζευγάρια και το 2015 καθιερώθηκε το Σύμφωνο Συμβίωσης και για τα ομόφυλα ζευγάρια.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ ΜΠΕ)
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News