To συνδικάτο UAW των εργατών της αυτοκινητοβιομηχανίας του Ντιτρόιτ συνήψε συμφωνία με την εταιρεία General Motors και τερμάτισε την άνευ προηγουμένου για τις ΗΠΑ απεργία του, διάρκειας έξι εβδομάδων. Το UAW είχε ήδη συμφωνήσει με τις άλλες βιομηχανίες του κλάδου και της περιοχής, τη Ford Motor και την Chrysler Stellantis.
Πρόκειται για σημαντική νίκη των εργατών ύστερα από πολλά χρόνια μισθολογικής στασιμότητας. Ο νεοεκλεγείς στο προεδρικό πόστο του συνδικάτου Σον Φέιν πανηγύρισε την επιτυχία του με ομιλία μέσω βίντεο: «Μας υποτίμησαν, σας υποτίμησαν» είπε. Ετσι, το συνδικάτο ανέστειλε επισήμως την απεργία του κατά των «τριών του Ντιτρόιτ».
Οι νέες συμβάσεις θα αυξήσουν σημαντικά το κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, έκριναν τα αμερικανικά media. Και όχι μόνο: βλέποντας τα πράγματα από αμιγώς καπιταλιστική θέση, αυτή του κέρδους δηλαδή, οι αναλυτές εξέφρασαν την άποψη ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που έκαναν παραχωρήσεις στους εργάτες τους θα δημιουργήσουν πρόβλημα στον ανταγωνισμό με την εταιρεία Tesla και με την ιαπωνική Toyota, οι εργάτες των οποίων δεν καλύπτονται από τις συμβάσεις του UAW. Πάντως η ιαπωνική εταιρεία δεν τους άκουσε, έπιασε τα μηνύματα των καιρών και έσπευσε να αυξήσει τους μισθούς στα αμερικανικά εργοστάσιά της.
Η UAW κέρδισε από την GM περίπου το ίδιο πακέτο αυξήσεων μισθών που συμφωνήθηκε με τις άλλες δύο αυτοκινητοβιομηχανίες: ο μισθός για τους βετεράνους εργαζομένους θα αυξηθεί κατά 33%. Στο συνταξιοδοτικό σκέλος, η GM θα δώσει 2.500 δολάρια σε πέντε δόσεις στους συνταξιούχους εργάτες της μέχρι το 2028. Η συνδικαλιστική νίκη μπλοκάρισε την πολυετή προσπάθεια της GM να μειώσει τις αμοιβές των εργαζομένων σε ορισμένες μονάδες της που κατασκευάζουν εξαρτήματα και ανταλλακτικά.
Ο Φέιν είπε ότι ορισμένοι εργαζόμενοι στα εξαρτήματα της GM θα λάβουν αυξήσεις έως και 89% και ότι η σύμβαση περιορίζει την έκτακτη εργασία προσωπικού με χαμηλότερες αμοιβές. «Κλείσαμε την πόρτα και δεν έχουμε μια μόνιμη κατώτερη τάξη προσωρινώς εργαζομένων στη GM». Σε γενικότερο επίπεδο, οι «τρεις του Ντιτρόιτ» ανακοίνωσαν ότι δεν σχεδιάζουν να κλείσουν τα υπάρχοντα εργοστάσιά τους καθώς στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν και πολιτικοί και των δύο κομμάτων εξουσίας υποστήριξαν το UAW, καθώς ο αγώνας του συνδικάτου κέρδισε δημοτικότητα στους ψηφοφόρους τους και, ως γνωστόν, οι ΗΠΑ διανύουν προεκλογική περίοδο.
Από τη δεκαετία του 1960 είχε να συμβεί τέτοια συνδικαλιστική νίκη, έγραψε η Corriere della Sera. To συνδικάτο ανανεώθηκε με τον Φέιν έπειτα από τα σκάνδαλα που οδήγησαν σε ποινικές καταδίκες 14 παλιών συνδικαλιστών, προκατόχων του. Τρία πρόσωπα έπαιξαν ρόλο στη νίκη του UAW με τις συμβουλές τους και με τις κινήσεις τους: ο Κρις Μπρουκ, πρώην δημοσιογράφος, ο οποίος επινόησε ένα στοχευμένο σύστημα απεργιών για εργοστάσια, ο δικηγόρος του συνδικάτου, Μπεν Ντίκτορ, ο οποίος εισηγήθηκε την ταυτόχρονη διαπραγμάτευση με τους τρεις εργοδότες, και ο Τζον Φούρμαν, επικεφαλής επικοινωνίας του UAW, ο οποίος προπαγάνδισε με επιτυχία την απεργία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News