475
Σι Τζινπίνγκ και Τζο Μπάιντεν στην Καλιφόρνια τον Νοέμβριο του 2023 | REUTERS/Kevin Lamarque

ΗΠΑ: Φρένο Μπάιντεν στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα και στον Τραμπ

Protagon Team Protagon Team 14 Μαΐου 2024, 16:33
Σι Τζινπίνγκ και Τζο Μπάιντεν στην Καλιφόρνια τον Νοέμβριο του 2023
|REUTERS/Kevin Lamarque

ΗΠΑ: Φρένο Μπάιντεν στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα και στον Τραμπ

Protagon Team Protagon Team 14 Μαΐου 2024, 16:33

Ο αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ενδέχεται να επιβάλει νέο πακέτο δασμών σε made in China προϊόντα στρατηγικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία, όπως είναι τα τσιπ. Ο λόγος που θα το πράξει είναι διπλός: αμιγώς οικονομικός και εσωτερικός, δηλαδή προεκλογικού χαρακτήρα. Ο Μπάιντεν θα επιδιώξει να κάνει τη συγκεκριμένη κίνηση πριν από τον Ντόναλντ Τραμπ – ο οποίος σίγουρα θα επιβάλει δασμούς στους Κινέζους αν κερδίσει στις εκλογές του Νοεμβρίου.

Οι δασμοί του Μπάιντεν θα επιβληθούν σε προϊόντα κομβικά για τον βιομηχανικό και τεχνολογικό ανταγωνισμό των δύο εμπορικών υπερδυνάμεων. Μάλιστα, ορισμένα αμερικανικά media προσδιόρισαν και χρονικά τις ανακοινώσεις για την τρέχουσα εβδομάδα. Εγραψαν ότι, εκτός από τα τσιπ, θα επιβαρυνθούν με τέλη και τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι κινεζικές μπαταρίες και τα κινεζικά ηλεκτρικά πάνελ. Από γεωπολιτικής απόψεως, η νέα δασμολόγηση θα επιφέρει περαιτέρω όξυνση στις σινοαμερικανικές σχέσεις.

Η προσπάθεια του Μπάιντεν να προηγηθεί του Τραμπ έστω και τώρα, με κάποια καθυστέρηση, σχετίζεται με την εγνωσμένη στάση του πρώην προέδρου των ΗΠΑ στο ζήτημα. Ο Τραμπ υπήρξε και είναι «άνθρωπος των δασμών», εκείνος που ως πρόεδρος ξεκίνησε τον εμπορικό πόλεμο εναντίον του Πεκίνου και αυτός που τώρα, ως υποψήφιος, υπόσχεται ότι μόλις επανεκλεγεί, θα αυξήσει τους δασμούς σε όλες τις εισαγωγές από την Κίνα στο (τεράστιο) 60%.

Η περιορισμένη αποτελεσματικότητα αυτών των μέτρων, σχολίασε η Repubblica, όσον αφορά τόσο το εμπορικό ισοζύγιο όσο και τον περιορισμό της αποβιομηχάνισης και της ανεργίας στις ΗΠΑ, έχει αποδειχθεί, ωστόσο οι ψηφοφόροι που έχασαν δουλειές από το «κινεζικό σοκ» πάντα τείνουν ευήκοα ώτα. Δεδομένου ότι ο Μπάιντεν ουδέποτε ακύρωσε τους τραμπικούς δασμούς, δύναται να τους αυξήσει και να απευθυνθεί στους ψηφοφόρους από θέση ισχύος.

Αντικειμενικώς, πάντως, τους τελευταίους μήνες το κινεζικό κράτος έχει επανεκκινήσει τις επενδύσεις και τις επιδοτήσεις στη βιομηχανική παραγωγή, ιδίως στους «νέους» τομείς που συνδέονται με την «πράσινη μετάβαση». Και επειδή η εγχώρια ζήτηση υποφέρει, οι κινεζικές εταιρείες θα κατευθύνουν την πλεονάζουσα παραγωγή τους στη Δύση. Το χαμηλό κόστος των προϊόντων τους είναι βέβαιο ότι θα στρεβλώσει την παγκοσμιοποιημένη αγορά κατατροπώνοντας τα αντίστοιχα προϊόντα των ανταγωνιστών τους.

Προς το παρόν οι Κινέζοι κερδίζουν γρήγορα μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη, όμως ενδέχεται να εμφανιστούν και στις ΗΠΑ το επόμενο διάστημα. Με οικονομικούς όρους αν αναλυθεί, το πακέτο των δασμών του Μπάιντεν είναι κίνηση προληπτικού χαρακτήρα για την υπεράσπιση της εκκολαπτόμενης αμερικανικής «πράσινης» τεχνολογίας και βιομηχανίας τσιπ. Ο ίδιος ο αμερικανός πρόεδρος δεν ανησυχεί για τις επιπτώσεις των δασμών στις σινοαμερικανικές σχέσεις, ωστόσο οι Κινέζοι δεν αδρανούν σε τέτοιες περιπτώσεις αλλά αντεπιτίθενται.

Στην Ευρώπη, ως γνωστόν, η Κομισιόν ξεκίνησε έρευνα για την εισαγωγή των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και με σκοπό να διαπιστωθεί κατά πόσον στρεβλώνουν την αγορά οι κρατικές ενισχύσεις που λαμβάνουν οι βιομηχανικοί παραγωγοί στην Κίνα. Αν αποδειχθεί αυτό, η Κομισιόν θα επιβάλει και αυτή νέους δασμούς στις κινεζικές εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ενωση, αυξημένους κατά 10%. Η κίνηση του Μπάιντεν θα λειτουργήσει ως επιταχυντής των εξελίξεων και στην ΕΕ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...