588
Ρωσικές πλάκες χρυσού καθαρότητας 99,99%: στιγμιότυπο από μονάδα πολυτίμων μετάλλων στο σιβηρικό Κράσνογιαρσκ | REUTERS/Alexander Manzyuk TPX IMAGES OF THE DAY

Η Ρωσία αντέχει οικονομικά με τη βοήθεια «συνενόχων»

Protagon Team Protagon Team 2 Φεβρουαρίου 2023, 15:39
Ρωσικές πλάκες χρυσού καθαρότητας 99,99%: στιγμιότυπο από μονάδα πολυτίμων μετάλλων στο σιβηρικό Κράσνογιαρσκ
|REUTERS/Alexander Manzyuk TPX IMAGES OF THE DAY

Η Ρωσία αντέχει οικονομικά με τη βοήθεια «συνενόχων»

Protagon Team Protagon Team 2 Φεβρουαρίου 2023, 15:39

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αναθεώρησε επί τα βελτίω τις εκτιμήσεις του για τη ρωσική οικονομία: πλέον εκτιμά ότι θα αυξηθεί κατά 0,3% το 2023, κάτι που συνιστά μεγάλη απόκλιση από παλαιότερες εκτιμήσεις του (–2,3% τον Οκτώβριο και -8,5% παλαιότερα).

Η Repubblica έγραψε ότι το ΔΝΤ αναθεώρησε προς τα πάνω όλες τις εκτιμήσεις του, αφού η παγκόσμια οικονομία άντεξε την κρίση καλύτερα απ’ όσο αναμενόταν. Ωστόσο σοκαρίστηκε από τις προοπτικές της ρωσικής οικονομίας: «Στην περίπτωσή της θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις των Δυτικών θα έθεταν σε κίνδυνο την ανάπτυξη περισσότερο απ’ αυτό που συνέβη σε άλλες χώρες».

Η ρωσική οικονομία, λοιπόν, «χωλαίνει αλλά δεν σωριάζεται, επειδή η Μόσχα έχει βρει πολλές χώρες που τη βοηθούν να παρακάμψει τις κυρώσεις», την Ινδία και την Κίνα, αλλά και λύσεις «μέσω Τουρκίας και Αρμενίας». Αυτές οι χώρες είναι «συνεργάτες που λειτουργούν ως προμηθευτές» ή «ως σημεία διέλευσης απαγορευμένων προϊόντων που εισάγει ή εξάγει η Ρωσία».

Μάλιστα το ιταλικό Μέσο μνημόνευσε «έρευνες των New York Times και της Wall Street Journal» που έριξαν φως σε αυτούς τους «επιταχυνόμενους μηχανισμούς, έπειτα από τους αρχικούς δισταγμούς», και έστρεψε το ενδιαφέρον του στο διά ταύτα: «Μένει να δούμε αν όλ’αυτά θα είναι αρκετά για να χρηματοδοτήσουν επ’ αόριστον τον πόλεμο του Πούτιν στην Ουκρανία ή αν θα τον αναγκάσουν να αναθεωρήσει τα σχέδιά του κάποια στιγμή, ίσως υπό τη λαϊκή πίεση».

Κατά τη Repubblica, ένας από τους λόγους που εξηγούν την αντοχή της ρωσικής οικονομίας, παρά τα Δυτικά μέτρα εις βάρος της, είναι η εξαγωγή φυσικού αερίου και πετρελαίου σε άλλους πελάτες, εκτός Ευρώπης. Οι «συνένοχοι της Ρωσίας» είναι κυρίως η Κίνα και η Ινδία, διότι αυτές οι χώρες αύξησαν τις εισαγωγές τους. Τον Ιανουάριο η Ρωσία παρέδωσε 158 εκατομμύρια βαρέλια διά θαλάσσης.

Και σε αυτό το σημείο οι Ιταλοί στοχοποίησαν και την Ελλάδα σαν «συνένοχο»: «Δυτικοί σύμμαχοι, όπως η Ελλάδα, διευκόλυναν τις μεταφορές, παρά τις κυρώσεις που ανάγκασαν μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες να μην τις προστατεύσουν». Και έδωσε μερικά στοιχεία προερχόμενα εξ Αμερικής.

«Η Wall Street Journal αποκάλυψε την ιστορία της Gatik Ship Management, ινδικής εταιρείας, η οποία μέχρι το 2022 δεν διαχειριζόταν κανένα πλοίο, όμως τώρα ελέγχει 25 τάνκερ που ταξιδεύουν μεταξύ της Ρωσίας και ασιατικών χωρών. Η ιστορία είναι παρόμοια με τα ελληνικά TMS Tankers, τα οποία πραγματοποίησαν 14 ταξίδια μεταξύ 5 Δεκεμβρίου και 14 Ιανουαρίου για να παραδώσουν το ρωσικό αργό πετρέλαιο. Μερικές φορές ο μαύρος χρυσός μεταφέρεται από το ένα φορτίο στο άλλο στη μέση του Ατλαντικού Ωκεανού, σε διεθνή ύδατα, ώστε να χαθούν τα ίχνη του, κάτι που κάνουν και το Ιράν και η Βόρεια Κορέα».

Οι εκτιμήσεις των Ιταλών είναι ότι η Ρωσία «θα συνεχίσει να πουλάει πετρέλαιο, αφού οι Αμερικανοί, φοβούμενοι τις καταστροφικές επιπτώσεις που θα είχε στον πληθωρισμό η ολοκληρωτική εξαφάνισή του από τις αγορές, ποτέ δεν αντιτάχθηκαν 100%». Υποθέτουν, δε, ότι η χρηματοδότηση του πολέμου θα εξαρτηθεί από τη διακύμανση των πετραλαϊκών τιμών ή από το αν οι Ρώσοι θα αναγκαστούν να παζαρέψουν σε χαμηλότερες τιμές τα σχετικά προϊόντα τους.

Οσον αφορά τις εισαγωγές που κάνει η Ρωσία, «μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου 2022 οι σχετικές με τα τσιπ αυξήθηκαν σε 2,45 δισ. δολάρια, με αποστολέις-εξαγωγείς την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ». Οι Ιταλοί μνημόνευσαν και τους ΝΥΤ που έγραψαν ότι «η Αρμενία εισάγει δεκαπλάσιες ποσότητες smartphones, τα οποία κατόπιν μεταπωλεί στη Ρωσία». Στο κάδρο εμφανίστηκαν και οι Τουρκία, Λευκορωσία, Καζακστάν, Κιργιζία ως «χώρες που αναλαμβάνουν αυτή τη δουλειά για οποιοδήποτε εμπόρευμα, από πλυντήρια ρούχων μέχρι ανταλλακτικά για αυτοκίνητα, κάνοντας οδικώς τις μεταφορές που απαιτούνται».

Και η κατακλείδα του ρεπορτάζ: «Τώρα εναπόκειται στη Δύση να βρει πώς να σταματήσει αυτή τη διακίνηση».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...