Η Αναμπελ Γιάο είναι μία νεαρή κι όμορφη και σπουδαγμένη Κινέζα με μεγάλα όνειρα. Στόχος της είναι διαπρέψει στη βιομηχανία της ψυχαγωγίας και καταβάλλει, όπως ισχυρίζεται, κόπους και προσπάθειες, ούτως ώστε να εκπληρώσει τις φιλοδοξίες της. Η Αναμπελ Γιάο είναι επίσης μέλος της κινεζικής ελίτ, ως η νεότερη κόρη του Ρεν Ζενγκφέι, του δισεκατομμυριούχου ιδρυτή και προέδρου της Huwaei, του κινεζικού τεχνολογικού κολοσσού των τηλεπικοινωνιών.
Την προηγούμενη εβδομάδα η 23χρονη Αναμπελ Γιάο έκανε το ντεμπούτο της με ιδιαίτερα δυναμικό τρόπο, παρουσιάζοντας στο κινεζικό κοινό ένα ντοκιμαντέρ διάρκειας 17 λεπτών κι ένα βιντεοκλίπ με πρωταγωνίστρια, φυσικά, την ίδια.
Η αντίδραση, ωστόσο, της πλειονότητας των Κινέζων στο Διαδίκτυο ήταν ιδιαίτερα επικριτική, σχεδόν καταδικαστική, «βάναυση» σύμφωνα με το σχετικό ρεπορτάζ των New York Times, και αυτό οφείλεται στο γεγονός πως ολοένα και περισσότεροι απλοί πολίτες στρέφονται εναντίον των πολλών, πλέον, δισεκατομμυριούχων συμπατριωτών τους.
Η Αναμπελ Γιάο επικρίθηκε έντονα κυρίως λόγω των δηλώσεών της για την κοινωνική της θέση, για τις προσπάθειες που κατέβαλε, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το θάρρος που επέδειξε, σύμφωνα με την ίδια πάντα, ούτως ώστε να βρει τον δρόμο της στη ζωή.
«Πριγκίπισσα»
Στο ντοκιμαντέρ που κυκλοφόρησε με αφορμή την υπογραφή ενός συμβολαίου με την κινεζική ψυχαγωγική/ δισκογραφική εταιρεία TH Entertainment, η Αναμπελ παρουσιάζεται ως «πριγκίπισσα» μεν η οποία, ωστόσο, «παραβαίνει τους κανόνες», αναφέρει η South China Morning.
«Ποτέ δεν αντιμετώπισα τον εαυτό μου ως “πριγκίπισσα”. Νομίζω πως είμαι όπως είναι οι περισσότεροι άνθρωποι της ηλικίας μου, χρειάστηκε να εργαστώ σκληρά, να μελετήσω σκληρά, πριν γίνω δεκτή σε μία καλή σχολή. Επίσης μπερδεύομαι συχνά και πρέπει να δοκιμάζω πολλά διαφορετικά πράγματα για να χαράξω την πορεία μου στη ζωή», εξηγεί η ίδια.
Η Αναμπελ έσπευσε να μοιραστεί τη χαρά και τον ενθουσιασμό της για την υπογραφή του πρώτου της συμβολαίου ως «entertainer» στο Sina Weibo, το κινεζικό Twitter, εξηγώντας πως ήταν ένα «ιδιαίτερο δώρο γενεθλίων» που έκανε η ίδια στον εαυτό της. Μέσα σε λίγα λεπτά, ωστόσο, πάμπολλοι χρήστες του Διαδικτύου άρχισαν να σαρκάζουν την νεαρή και ζάπλουτη κοπέλα.
«Εάν έκανε το ντεμπούτο της διακριτικά, δεν αποκάλυπτε την ταυτότητά της και κέρδιζε τον σεβασμό του κοινού, τότε θα έλεγα πως είναι αξιοθαύμαστη. Δυστυχώς προτού μπορέσουμε να ανακαλύψουμε την προσωπικότητα και το ταλέντο της, όλος ο κόσμος ξέρει ποιος είναι ο πατέρας της», ανέφερε κάποιος.
«Είναι δυνατόν η κόρη του Ρεν να έχει θαυμαστές; Τι θα τους αρέσει πάνω της; Δεν θα σας δώσουν δωρεάν τηλέφωνα, ούτε τα χρήματά τους θα γίνουν δικά σας», σημείωσε ένας άλλος.
«Οι άνθρωποι εργάζονται για τους καπιταλιστές κατά τη διάρκεια της ημέρας και αναγκάζονται να βλέπουν τα άσχημα παιδιά τους το βράδυ», υποστήριξε ένας τρίτος.
Σε κάποιο σημείο του ντοκιμαντέρ η Αναμπελ αναφέρεται στη μεγαλύτερη ετεροθαλή αδελφή της, διερωτώμενη γιατί φαίνεται να είναι πιο αρεστή μεταξύ των απλών Κινέζων. Πάρα πολλοί, οπότε, έσπευσαν να της υπενθυμίσουν ότι η 48χρονη Μενγκ Γουαντζού, πέρα από το ότι είναι η οικονομική διευθύντρια της Huawei, μίας από τις πιο ισχυρές εταιρείες στον κόσμο, τυγχάνει να βρίσκεται σήμερα σε κατ’ οίκον περιορισμό στον Καναδά, κινδυνεύοντας, μάλιστα, να εκδοθεί στις ΗΠΑ όπου κατηγορείται για οικονομική απάτη που σχετίζεται με παραβίαση κυρώσεων κατά του Ιράν.
Ενδέχεται, άρα, να την εκτιμούν και να την σέβονται περισσότεροι οι κινέζοι πολίτες γιατί εκείνη όντως εργάζεται σκληρά ενώ αντιμετωπίζει πραγματικά σοβαρά προβλήματα σε σχέση με τη μικρότερη αδελφή της.
Αλλαγή νοοτροπίας
Πριν από μερικά χρόνια, όχι πολλά, οι (νεο)ζάπλουτοι Κινέζοι καθώς και οι απόγονοί τους επιδείκνυαν ασύστολα τα πλούτη τους και καμάρωναν για αυτά. Στις ξέφρενες δεκαετίες του 1990 και του 2000, κατά τις οποίες άρχισε να αναπτύσσεται η κινεζική οικονομία, η πλειονότητα της κινεζικής κοινωνίας παρακολουθούσε με δέος τους εγχώριους μεγιστάνες του πλούτου να καίνε χαρτονομίσματα και να ποζάρουν δίπλα στα πανάκριβα και υπερπολυτελή αυτοκίνητά τους. Από τότε έως σήμερα, ωστόσο, πολλά στην Κίνα έχουν αλλάξει, και μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται και η στάση των πολιτών απέναντι στον υπερβολικό πλούτο.
Η πανδημία κατέστησε και στην Κίνα τους πλούσιους πλουσιότερους και τους φτωχούς φτωχότερους, δεδομένου ότι κατά τη διάρκεια της προηγούμενης τραγικής χρονιάς οι πιο εύπορες κινεζικές οικογένειες αύξησαν την συνολική τους περιουσία κατά 1,5 τρισ. δολάρια ενώ πολλά εκατομμύρια βιοπαλαιστές γονάτισαν οικονομικά κι άλλοι τόσοι έμειναν άνεργοι.
Αναμφίβολα σε αυτήν την αλλαγή νοοτροπίας έχει συμβάλει και η άτεγκτη στάση του Σι Τζινπίνγκ απέναντι στη διαφθορά, με το κινέζο ηγέτη να βάζει στο στόχαστρό του όχι μόνον κρατικούς αξιωματούχους αλλά και επιφανείς επιχειρηματίες, ακόμα και τον Τζακ Μα, τον ιδρυτή της Alibaba και πιο διάσημο και πλουσιότερο, έως πρόσφατα, επιχειρηματία της Κίνας.
«Πλέον ο κανόνας δεν είναι η επίδειξη αλλά η διακριτικότητα όσον αφορά τον πλούτο», επισημαίνουν οι New York Times, «και κρίνοντας από την αντίδραση του κοινού στην μιντιακή εφόρμηση της Αναμπελ Γιάο, κάθε άλλο παρά διακριτική ήταν».
Μία Καρντάσιαν για την Κίνα
«Νομίζω πως είναι φαιδρή σε σχέση με την αδελφή της», ανέφερε η Χουνγκ Χουάνγκ, μία κριτικός του πολιτισμού και εκδότρια, η μητέρα της οποίας είχε εργαστεί ως μεταφράστρια και καθηγήτρια αγγλικών του Μάο Τσετούνγκ.
Σύμφωνα με την κινέζα ειδικό, μέσω του ντοκιμαντέρ της η Αναμπελ Γιάο αποπειράθηκε να αναδειχθεί ως μία «Καρντάσιαν της Κίνας, συνδυάζοντας την ομορφιά και τη διασημότητα, την ψυχαγωγία και την επιχειρηματικότητα». Ωστόσο προς το παρόν δεν είναι ξεκάθαρο εάν είναι τραγουδίστρια ή χορεύτρια ή μοντέλο.
«Δεν πιστεύω πως θα επηρεάσει την κινεζική κοινωνία. Θεωρώ πως εκείνη είναι ιδιαίτερα επηρεασμένη από την κοινωνία, ιδιαίτερα από το Διαδίκτυο. Απλά επιβεβαίωσε όλα όσα αναμένει η κινεζική κοινή γνώμη από τα πλούσια παιδιά στην Κίνα», πρόσθεσε η Χουνγκ Χουάνγκ.
Η Αναμπελ Γιάο, η κόρη που απέκτησε ο Ρεν Ζενγκφέι από τη δεύτερη σύζυγό του, μεγάλωσε μέσα στα πλούτη και τα προνόμια, περισσότερο από τα δύο ετεροθαλή αδέλφια της, τα οποία εργάζονται αμφότερα στις οικογενειακές επιχειρήσεις.
Εχει ζήσει στη Σαγκάη, στο Χονγκ Κονγκ και στη Βρετανία ενώ σπούδασε επιστήμη των υπολογιστών στο Χάρβαρντ από όπου αποφοίτησε πριν από μερικούς μήνες. Αφότου πειραματίστηκε με διάφορα πράγματα αποφάσισε τελικά να αφοσιωθεί όχι στην πληροφορική αλλά στην ψυχαγωγία. Και μπορεί το ντεμπούτο της να δυσαρέστησε και να απογοήτευσε πολλούς απλούς Κινέζους, της εξασφάλισε ήδη, ωστόσο, μια φωτογράφηση μόδας για την κινεζική έκδοση του Harper’s Bazaar, ένα εξώφυλλο του κινεζικού OK! και μία διαφημιστική καμπάνια για την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Great Wall Motors.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News