471
Kαρέ από πρόσφατη επίσκεψη του Τζο Μπάιντεν σε εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας – σε ό,τι αφορά την αυτοκίνηση, αποφάσισε ότι το μέλλον θα είναι ηλεκτρικό | REUTERS/Kevin Lamarque

Η πράσινη επανάσταση του Μπάιντεν στην αυτοκίνηση

Protagon Team Protagon Team 14 Απριλίου 2023, 12:39
Kαρέ από πρόσφατη επίσκεψη του Τζο Μπάιντεν σε εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας – σε ό,τι αφορά την αυτοκίνηση, αποφάσισε ότι το μέλλον θα είναι ηλεκτρικό
|REUTERS/Kevin Lamarque

Η πράσινη επανάσταση του Μπάιντεν στην αυτοκίνηση

Protagon Team Protagon Team 14 Απριλίου 2023, 12:39

Με στόχο να εμφανιστεί στα μάτια της αμερικανικής νεολαίας ως πρωτοπόρος στην καταπολέμηση της ρύπανσης –και «να κάνει ταμείο» στις προεδρικές του 2024– όπως έγραψε η Repubblica, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν πήρε την πιο ριζοσπαστική απόφαση για την αυτοκίνηση. Aνακοινώθηκε αρμοδίως (από την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος) ότι τίθενται σε ισχύ νέοι περιορισμοί με στόχο τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών αερίου από τους κινητήρες των οχημάτων. Πλέον, διακηρυγμένος στόχος της αμερικανικής κυβέρνησης είναι το 2032 το 67% της αγοράς αυτοκινήτων να αποτελείται από ηλεκτρικά οχήματα.

Το σχέδιο είναι πράσινο και υπερφιλόδοξο μεν, ωστόσο υπάρχουν ορισμένα «θεματάκια» όπως έγραψε η Washington Post. Το πρώτο αφορά τις σπάνιες γαίες, οι οποίες είναι απαραίτητες στην κατασκευή των μικροτσίπ και των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: έχουν υψηλό κόστος, ενώ κουμάντο στη σχετική αγορά κάνει η Κίνα η οποία διαθέτει και πλούσιο σε σπάνιες γαίες υπέδαφος (ακριβέστερα: έχει τα μεγαλύτερα κοιτάσματα παγκοσμίως, στην Εσωτερική Μογγολία). Το δεύτερο αφορά την πρόοδο στο παναμερικανικό έργο των σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, για το οποίο έχουν διατεθεί 7,5 δισ. δολάρια.

Η συμμόρφωση των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στα νέα δεδομένα προϋποθέτει άνευ προηγουμένου περικοπές στις εκπομπές ρύπων, αρχίζοντας από το 2026, το τελευταίο έτος της «παλιάς εποχής». Η μείωση των ρυπογόνων αερίων, σε τρία χρόνια από σήμερα, πρέπει να φτάσει στο 58%. «Το διακύβευμα δεν θα μπορούσε να είναι υψηλότερο» σχολίασε και ο επικεφαλής της ομοσπονδιακής περιβαλλοντικής υπηρεσίας Μάικλ Ρίγκαν. «Πρέπει να συνεχίσουμε να ενεργούμε γρήγορα και φιλόδοξα ώστε να αντιμετωπίσουμε την κλιματική κρίση και να αφήσουμε στα παιδιά μας έναν ασφαλέστερο κόσμο».

Πρόκειται για πολιτική απόφαση, κεντρική της διοίκησης Μπάιντεν, που τη συνοδεύουν επενδύσεις-ρεκόρ. Επειτα από την αντιπεριβαλλοντική παρένθεση του Τραμπ στον Λευκό Οίκο, το Κογκρέσο της προεδρίας Μπάιντεν διέθεσε περισσότερα από 31 δισ. δολάρια με τη μορφή επιδοτήσεων, δανείων και φορολογικών απαλλαγών για την κατασκευή νέων εργοστασίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και «πράσινων» σταθμών φόρτισης. Τα εμπορικά δεδομένα είναι μάλλον ενθαρρυντικά: μέσα σε έναν χρόνο οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν 7% (μέτρηση εφετινού Ιανουαρίου).

Υπάρχουν, φυσικά, φόβοι ότι το κατεστημένο της αμερικανικής βιομηχανίας και η αγορά δεν θα προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του σχεδίου Μπάιντεν, ωστόσο τα ευχάριστα νέα για τους Δημοκρατικούς έρχονται από τα γκάλοπ: εκεί καταγράφεται η αποδοχή τους στη νεολαία, καθώς οι νέοι ψηφοφόροι, μεταξύ 18 και 28 ετών, τους αναγνωρίζουν ότι καταπολεμούν την οπλοκατοχή, υπερασπίζονται τις αμβλώσεις και καταπολεμούν την κλιματική αλλαγή. Κρίνεται μάλιστα ότι αυτοί οι νέοι μπορεί να επηρεάσουν και την ψήφο των οικογενειών τους.

Ο Μπάιντεν είναι αποφασισμένος να επικεντρωθεί στην ιδέα της «πράσινης Αμερικής», όπου ακόμη και τα μισά αστικά βαρέα οχήματα (λεωφορεία, απορριμματοφόρα, κ.λπ.) θα είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2032, όπως και το 35% των τρακτέρ της υπαίθρου και το 25% των φορτηγών διαπολιτειακών μεταφορών (νταλίκες). Οι αναλυτές θεωρούν πολύ φιλόδοξο το πρόγραμμα, όμως ο αμερικανός πρόεδρος έχει πειστεί ότι η διαδικασία οικολογικής μετάβασης έχει καταστεί αναπόφευκτη.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...