Είμαστε η χώρα που λατρεύει τις αντιπαραθέσεις. Ας το παραδεχτούμε, τώρα που επιχειρούμε τον απολογισμό των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση. Αυτά στα οποία συμφωνούμε ως λαός, δεν είναι πολλά. Ποτέ δεν ήταν. Η επιλογή των σπουδαιότερων Ελλήνων του παρελθόντος, αλλά και της σύγχρονης ιστορίας μας, από την Επιτροπή «Ελλάδα 2021», ήταν αναμενόμενο να αποτελέσει αντικείμενο έντονης κριτικής. Μόνο που, πάνω στη βιασύνη μας να πάρουμε θέση σε αυτή τη διαμάχη, τσακωνόμαστε για κάτι που δεν υπάρχει. Καμία τέτοια αξιολόγηση δεν έχει γίνει ακόμη, ή, τουλάχιστον, δεν έχει δημοσιοποιηθεί. Διαφωνούμε με έναν φανταστικό κατάλογο.
Και η περιλάλητη αφίσα; Είναι fake! Για την ακρίβεια, πρόκειται για μια μακέτα της εταιρείας που σχεδίασε (αφιλοκερδώς) το λογότυπο της Επιτροπής, και η χρησιμότητά της ήταν καθαρά επεξηγηματική. Σκοπός της ήταν να καταδείξει τους συμβολισμούς αυτού του λογότυπου, να εξηγήσει γιατί επιλέχθηκε η συγκεκριμένη γραμματοσειρά, κ.λπ. Γι’ αυτό και ουδέποτε παρουσιάστηκε ή προβλήθηκε από την «Ελλάδα 2021» ως μέρος της καμπάνιας της. Οσο για τις φωτογραφίες, που προκάλεσαν όλον αυτόν τον ντόρο στα social media και τα media, ήταν τυχαίες (αν και ρεαλιστικές) επιλογές του γραφίστα: η ναυμαχία της Σαλαμίνας, ο Περικλής, ο Κολοκοτρώνης, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, η Μπουμπουλίνα, ο Γεώργιος Παπανικολάου, η Μαρία Κάλλας και ο Γιάννης Αντετοκούνμπο.
Αυτή η τελευταία εικόνα, του «Greek Freak», που… πάτησε τον κάλο του υπερπατριώτη παλαίμαχου ποδοσφαιριστή, Βασίλη Τσιάρτα, αποτέλεσε την αφορμή για να μάθουμε για την υποτιθέμενη λίστα. Ο Τσιάρτας αντέδρασε με ένα παραλήρημα που έγινε viral, επιτέθηκε στην κυρία Γιάννα Αγγελοπούλου (αδίκως, όπως αποδεικνύεται), οι ομοϊδεάτες του τον ακολούθησαν, κι έπειτα χιλιάδες χρήστες μπήκαν στη διαδικτυακή συζήτηση, γράφοντας «το μακρύ του και το κοντό του» ο καθένας. Κι όμως: η επίμαχη αφίσα υπάρχει στο Ιντερνετ εδώ και ένα χρόνο, όπως τόνισε στο «Protagon» υψηλόβαθμο στέλεχος της Επιτροπής.
Πράγματι, αναρτήθηκε στον ιστότοπο της «grdesign» στις 12 Φεβρουαρίου 2020. Μόλις λίγες μέρες αφότου είχε δοθεί στη δημοσιότητα το logo της Επιτροπής «Ελλάδα 2021». Το κείμενο που τη συνόδευε, ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Με μεγάλη μας χαρά αναλάβαμε τον σχεδιασμό του λογοτύπου του εορτασμού της συμβολικής επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση. Ενα έργο, η προσέγγιση του οποίου απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και αίσθηση ευθύνης … H κυματιστή φόρμα του λογοτύπου μεταφέρει έναν ισχυρό συμβολισμό: τη μακρόχρονη και συνάμα πολυτάραχη διαδρομή του Ελληνισμού, αλλά και τη συνέχειά του πριν και μετά το 1821, πριν και μετά το 2021». Η αφίσα δεν ήταν τίποτε περισσότερο από μια γραφική απεικόνιση, που θα βοηθούσε να γίνει κατανοητό το concept του design.
Ακόμη κι αν ο επίσημος κατάλογος με τις σημαντικότερες μορφές της ιστορικής διαδρομής του Ελληνισμού υπήρχε, κανείς από όσους άσκησαν κριτική δεν αναρωτήθηκε ποια άλλα πρόσωπα περιλαμβάνει – εκτός από τα επτά που εικονίζονταν στο γράφημα. Δεν το χωράει ανθρώπου νους, πώς κατέληξαν στα συμπεράσματα που προκάλεσαν τις αντιδράσεις τους.
«Αφού κάνατε ιστορική αναδρομή από την αρχαιότητα, προφανώς θεωρείτε ότι ο Αντετοκούνμπο είναι σημαντικότερος από τον Μέγιστο των Ελλήνων, Αλέξανδρο», έγραψε ένας.
«Ο Περικλής είναι άσχετος με το θέμα. Ας βάζατε τον Σωκράτη, που είναι διαχρονικός και ο σπουδαιότερος έλληνας φιλόσοφος», έγραψε ο άλλος.
«Ξεχάσατε το Βυζάντιο. Πού είναι ο σπουδαιότερος Ελληνας, ο Παλαιολόγος;», ο τρίτος. Και πάει λέγοντας.
Το ερώτημα προκύπτει αβίαστα. Γιατί η Επιτροπή «Ελλάδα 2021» δέχτηκε τα… βόλια αδιαμαρτύρητα, και δεν θέλησε να αποκαταστήσει την πραγματικότητα; «Επειδή, έτσι, θα ζημιώναμε το project και τη χώρα», απαντά το ίδιο υψηλόβαθμο στέλεχος. «Να βγούμε και να πούμε, τι; Οτι στην Ελλάδα, που διαφημίζουμε, υπάρχουν ρατσιστικές αντιδράσεις για τον Αντετοκούνμπο; Οτι τον διασημότερο Ελληνα του 21ου αιώνα κάποιοι εδώ τον απαρνούνται;».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News