Αποκαλύφθηκε σε μια πολυώροφη πολυκατοικία του Κιέβου, την προηγούμενη εβδομάδα, προκαλώντας αίσθηση: μια Παναγία με μπλε φωτοστέφανο η οποία στην αγκαλιά της κρατάει στοργικά όχι το θείο βρέφος αλλά έναν αμερικανικής κατασκευής αντιαρματικό πύραυλο Javelin, ένα όπλο χάρη στο οποίο οι Ουκρανοί, έπειτα περισσότερο από τρεις μήνες πολέμου έχουν καταφέρει βαριά πλήγματα στις ρωσικές δυνάμεις εισβολής, προασπιζόμενοι την πατρίδα τους.
Η εικόνα της Παναγίας με το μπλε φωτοστέφανο και τον πύραυλο στην αγκαλιά είναι πολύ γνωστή μεταξύ των Ουκρανών, καθώς πρωτοεμφανίστηκε πριν από μία δεκαετία ενώ τις πρώτες ημέρες μετά τη ρωσική εισβολή άρχισε εκ νέου να κυκλοφορεί στο Διαδίκτυο, αναφέρει στην ανταπόκρισή του από το Κίεβο ο Φραντσέσκο Μπατιστίνι της Corriere della Sera.
Η τεράστια τοιχογραφία στο Κίεβο είναι έργο της καλλιτεχνικής ομάδας Kailas – V ενώ εκπρόσωπός της ανέφερε πως στόχος είναι η συγκέντρωση χρημάτων για την ανακούφιση της Ουκρανίας. Ωστόσο παρά τις όποιες καλές προθέσεις, η πρωτοβουλία προκάλεσε την έντονη αντίδραση του διχασμένου (λόγω της υποστήριξης που παρείχαν έως πρόσφατα κάποιοι θρησκευτικοί ηγέτες στη Μόσχα) εθνικού Συμβουλίου Εκκλησιών και Θρησκευτικών Οργανώσεων της Ουκρανίας.
«Οι τοίχοι των πολυώροφων κτιρίων στην πρωτεύουσα δεν είναι ιδιωτική γκαλερί, αλλά δημόσιος χώρος, επομένως όταν δημιουργείτε τέχνη, σας ζητάμε να συμμορφώνεστε με την ουκρανική νομοθεσία, η οποία απαιτεί τον δέοντα σεβασμό στις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ουκρανικής κοινωνίας», επισήμανε σε ανακοίνωσή του το Συμβούλιο.
Saint Javelin pic.twitter.com/3hIu5zKIcE
— EPAKim (@EPAKIM1) March 7, 2022
Εκπρόσωπος της ομάδας απάντησε πως η πρωτοβουλία τους υποστηρίχθηκε ιδιαίτερα από τους κατοίκους της περιοχής. «Ολοι ήταν χαρούμενοι αλλά ο Βιτάλι Κλίσκο, αποφάσισε να προβεί σε βανδαλισμό», πρόσθεσε, αναφερθείς στο δήμαρχο της πρωτεύουσας της Ουκρανίας.
Ο οποίος, εισακούοντας, τις υποδείξεις των θρησκευτικών ηγετών, επέλεξε να ζωγραφίσει με λευκή μπογιά, ούτως ώστε να το εξαφανίσει, το μπλε φωτοστέφανο της Παναγίας με τον αντιαρματικό πύραυλο στην αγκαλιά.
Ο Κρίστιαν Μπόρις, ο οποίος διαχειρίζεται τον ιστότοπο saintjavelin.com υπενθύμισε πως η εν λόγω εικόνα πλέον έχει ιδιαίτερη σημασία για πάρα πολλούς ανθρώπους στην Ουκρανία. «Καταλαβαίνω ότι μερικοί θρησκευόμενοι άνθρωποι προσβάλλονται από τον Αγιο Τζάβελιν, αλλά θα πρότεινα να διαβάσουν κυριολεκτικά οτιδήποτε για τη μακρά, μακρά ιστορία των θρησκευτικών εικόνων που χρησιμοποιούνται για την τόνωση του ηθικού στον πόλεμο», έγραψε στο Twitter.
Πολύ πριν εμφανιστεί στην πολυκατοικία του Κιέβου, από τις πρώτες ημέρες που ακολούθησαν τη ρωσική εισβολή, η Παναγία με τον Πύραυλο άρχισε να τυπώνεται σε μπλούζες, τσάντες, αφίσες, αυτοκόλλητα, σημαίες και κούπες, οι πωλήσεις των οποίων έχουν αποφέρει έως σήμερα περισσότερα από ένα εκατομμύριο δολάρια για την ενίσχυση φιλανθρωπικών οργανώσεων που συνδράμουν την Ουκρανία.
Πηγή έμπνευσης για την Παναγία με τον πύραυλο Javelin αποτέλεσε ένα παρόμοιο έργο ενός αμερικανού καλλιτέχνη ονόματι Κρις Σο ο οποίος το 2012 ζωγράφισε μια Παναγία με ένα επιχρυσωμένο Καλάσνικοφ στα χέρια.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News