940
Η επίμαχη γέφυρα Χεφ -ή Κόνινγκσχαβεν- στο Ρότερνταμ | Shutterstock

Η κουλτούρα των Ολλανδών έσωσε τη γέφυρα που θα διαλυόταν για να περάσει το σκάφος του Τζεφ Μπέζος

Protagon Team Protagon Team 1 Αυγούστου 2022, 14:39
Η επίμαχη γέφυρα Χεφ -ή Κόνινγκσχαβεν- στο Ρότερνταμ
|Shutterstock

Η κουλτούρα των Ολλανδών έσωσε τη γέφυρα που θα διαλυόταν για να περάσει το σκάφος του Τζεφ Μπέζος

Protagon Team Protagon Team 1 Αυγούστου 2022, 14:39

Η εικόνα θα γινόταν ανάρπαστη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: μερικές χιλιάδες κάτοικοι της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της Ολλανδίας, στέκονται δίπλα σε ένα ποτάμι και πετάνε αυγά στο αστραφτερό καινούργιο γιοτ, μήκους 127 μέτρων, του Τζεφ Μπέζος, ιδρυτή της Amazon και ενός από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο. Οσο θα περνούσε το γιοτ από το πλήθος, θα είχε πιτσιλιστεί με μπόλικο πορτοκαλί κρόκο και τουλάχιστον ένα έντονο κόκκινο σημείο.

«Θα έριχνα ντομάτα», είπε ο Στέφαν Λιούις, πρώην μέλος του δημοτικού συμβουλίου, στον Ντέιβιντ Σεγκάλ, των New York Times. «Τρώω σχεδόν αποκλειστικά vegan προϊόντα».

Ο Στέφαν Λιούις στεκόταν δίπλα στη Χεφ, όπως φωνάζουν οι ντόπιοι τη γέφυρα Κόνινγκσχαβεν (Λιμάνι του Βασιλιά), και εξήγησε τον θυμό που προκάλεσε ο Τζεφ Μπέζος και η Oceanco, η κατασκευάστρια εταιρεία του σκάφους αξίας 500 εκατ. δολαρίων, κάνοντας ένα αίτημα που φαινομενικά ήταν αρκετά καλοπροαίρετο:

Η εταιρεία είχε ζητήσει από τις τοπικές αρχές να αποσυναρμολογήσουν για λίγο το υπερυψωμένο σημείο της Χεφ, ύψους περίπου 70 μέτρων, ώστε το σκάφος να πλεύσει στο κανάλι του Κόνινγκσχαβεν και να βγει στη θάλασσα. Η όλη διαδικασία θα έπαιρνε μια με δύο μέρες και η Oceanco θα κάλυπτε το κόστος. Αλλωστε η γέφυρα δεν είναι σε χρήση αυτή τη στιγμή. Λειτουργούσε ως σιδηροδρομική γέφυρα για δεκαετίες μέχρι που αντικαταστάθηκε από σήραγγα και αποσύρθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Εκτοτε παραμένει ως σύμβολο.

Με λίγα λόγια η επιχείρηση θα ήταν γρήγορη, δωρεάν και δεν θα διέκοπτε τίποτα. Γιατί τόση φασαρία, αναρωτιέται ο Ντέιβιντ Σεγκάλ;

«Διακυβεύεται μια αρχή», δήλωσε ο Στέφαν Λιούις. Στη συνέχεια περιέγραψε την αρχή με μια σειρά ερωτήσεων. «Τι μπορείς να αγοράσεις αν έχεις απεριόριστα χρήματα; Μπορείς να παρακάμψεις κάθε κανόνα; Μπορείς να διαλύσεις μνημεία;»

Στα τέλη Ιουνίου, ο αντιδήμαρχος της πόλης δήλωσε ότι η Oceanco απέσυρε το αίτημά της να διαλύσει τη Χεφ, μια υποχώρηση που παρουσιάστηκε ως νίκη των μαζών επί ενός δισεκατομμυριούχου, αν και ήταν κάτι πολύ περισσότερο από αυτό. Ηταν μια ευκαιρία να δούμε τις ολλανδικές και τις αμερικανικές αξίες σε μια φλογερή, μετωπική σύγκρουση.

Το πρώτο πρόβλημα για τους Ολλανδούς είναι ο τεράστιος πλούτος του Μπέζος.

«Οι Ολλανδοί αρέσκονται να λένε, ‘Το να φέρεσαι φυσιολογικά είναι ήδη αρκετά τρελό”», εξηγεί στους New York Times η Ελεν Βερκέλεν, μέλος του δημοτικού συμβουλίου και επικεφαλής του κόμματος 50Plus στο Ρότερνταμ, το οποίο δραστηριοποιείται υπέρ των συνταξιούχων. «Και πιστεύουμε ότι οι πλούσιοι δεν φέρονται φυσιολογικά. Εδώ στην Ολλανδία δεν πιστεύουμε ότι όλοι μπορούν να γίνουν πλούσιοι όπως στην Αμερική, χωρίς κανένα όριο. Σκεφτόμαστε ‘Να είσαι μέσος.’ Αυτό είναι αρκετά καλό.»

Η τάση λιτότητας στην ολλανδική κουλτούρα αποδίδεται στον καλβινισμό, τον πιο δημοφιλή θρησκευτικό κλάδο του Προτεσταντισμού στη χώρα εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι κάτοικοι δεν πηγαίνουν πια στην εκκλησία, αξίες όπως η αυτοπειθαρχία, η φειδώ και η ευσυνειδησία έχουν χαραχτεί στην Ολλανδική σκέψη.

Φυσικά, υπάρχουν δισεκατομμυριούχοι και στην Ολλανδία. Η διαφορά είναι ότι δεν το επιδεικνύουν. Οι Ολλανδοί κάποτε είχαν μια από τις μεγαλύτερες αυτοκρατορίες του κόσμου, αλλά εδώ οι πολίτες είναι περήφανοι που ο πρωθυπουργός της χώρας οδηγεί ποδήλατο για να επισκεφθεί τον βασιλιά – ναι, η Ολλανδία έχει βασιλική οικογένεια, η οποία είναι επίσης σχετικά χαμηλών τόνων – και κλειδώνει το ποδήλατο έξω από το παλάτι, εξηγεί ο Ντέιβιντ Σεγκάλ. Δεν βοήθησε καθόλου τον Τζεφ Μπέζος το γεγονός ότι οι Ολλανδοί επικριτές τους πιστεύουν ότι οι υπάλληλοι της Amazon είναι κακοπληρωμένοι, το οποίο, δεδομένης της περιουσίας αξίας 140 δις δολαρίων, τους φαίνεται όχι μόνο τραγελαφικά άδικο αλλά και ανήθικο.

Η Oceanco δεν έχει μιλήσει δημόσια για την απόφαση της να ανακαλέσει το αίτημα για τη Χεφ και δεν απάντησε στο αίτημα για σχόλιο που της απηύθυναν οι New York Times. Τα δελτία ειδήσεων, ανέφεραν πως η εταιρεία ανησύχησε με τις απειλές κατά υπαλλήλων και βανδαλισμού που κυριαρχούσαν στα δελτία ειδήσεων και διαμοιράζονταν στην ομάδα στο Facebook που συγκροτήθηκε με σκοπό να οργανώσει μαζική επίθεση με αυγά στο σκάφος, μετά την ανακοίνωση ότι η Oceanco είχε λάβει έγκριση στο αίτημά της, τον προηγούμενο Φεβρουάριο. Παραμένει ακόμα άγνωστο το πώς το γιοτ, γνωστό ως Y721, θα ολοκληρωθεί.

Για τον Πολ βαν ντε Λαρ, καθηγητή ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Εράσμους, ο πραγματικός «κακός» της υπόθεσης δεν είναι ούτε η Oceanco ούτε ο Τζεφ Μπέζος, που πιθανότατα δεν είχαν ξανακούσει ποτέ στη ζωή τους για τη Χεφ. Είναι το δημοτικό συμβούλιο το οποίο υποτίμησε το βάθος των συναισθημάτων των πολιτών για τη γέφυρα, εξηγεί στον Ντέιβιντ Σεγκάλ.

Το πρόβλημα δηλαδή, δεν είναι ο συγκεκριμένος δισεκατομμυριούχος ή το συγκεκριμένο σκάφος. Είναι η συγκεκριμένη γέφυρα. Σε κάποιον ξένο, η Χεφ μοιάζει με ένα άχαρο βιομηχανικό όχημα που δεν λειτουργεί πλέον.

Για τους ντόπιους δεν είναι έτσι. Οταν κατασκευάστηκε ,το 1927, θεωρήθηκε ένα αρχιτεκτονικό θαύμα, το οποίο εξυμνήθηκε από τον Ολλανδό ντοκιμαντερίστα Γιόρις Ιβενς, στην ταινία του 1928 «Η Γέφυρα».

«Εχουν γραφτεί ποιήματα για τη Χεφ», δήλωσε στους New York Times η Αρί ντι Μπούντ, συν-συγγραφέας του βιβλίου «The Hef: Biography of a Railroad Bridge». «Οποιος γυρίζει μια ταινία για το Ρότερνταμ περιλαμβάνει τη Χεφ. Είναι κάτι περισσότερο από μια γέφυρα».

Το Ρότερνταμ είναι μία από τις λίγες ευρωπαϊκές πόλεις στις οποίες σχεδόν όλα τα κτίρια, είναι καινούργια, επειδή βομβαρδίστηκε ολοσχερώς από τους Ναζί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό τη μετέτρεψε σε μια πόλη του μέλλοντος, που κοιτάζει πάντα μπροστά, γκρεμίζοντας ό,τι δεν λειτουργεί ή δεν χρειάζεται.

Εκτός από τη Χεφ. Εχει γίνει το πιο αναγνωρίσιμο ορόσημο της πόλης. Μετά τον πόλεμο, έγινε σύμβολο ανθεκτικότητας και για τους ντόπιους μεγαλύτερης γενιάς, η Χεφ είναι ένας σπάνιος σύνδεσμος με το παρελθόν.

Οταν πριν από δεκαετίες συζητήθηκε η κατεδάφισή της, οι κάτοικοι διαμαρτυρήθηκαν. Ανακηρύχθηκε εθνικό μνημείο το 2000 και υποβλήθηκε σε τριετή αποκατάσταση που ολοκληρώθηκε το 2017. Σήμερα, η Χεφ στέκεται ως ένας μονόλιθος που δεν μπορεί να αλλάξει, ούτε καν προσωρινά – όποιος και να το ζητάει, όποια κι αν είναι η τιμή.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...