Ο επικείμενος σχηματισμός νέας κυβέρνησης συνασπισμού στην Ισπανία προμηνύεται μεγάλες αλλαγές για τις εσωτερικές πτήσεις που καλύπτουν μικρές αποστάσεις.
Στη συμφωνία που υπέγραψαν οι Σοσιαλιστές με τους Ακροαριστερούς για τον σχηματισμό κυβέρνησης, περιλαμβάνονται περίπου 230 πολιτικές υποσχέσεις που καλύπτουν τα επόμενα τέσσερα χρόνια, ανάμεσά τους και η δέσμευση για περιορισμό των σύντομων πτήσεων εντός της χώρας.
Η ιδέα είναι παρόμοια με ένα πρόγραμμα στη Γαλλία, σημειώνει το Politico.
Η προτεινόμενη νομοθεσία θα καταργούσε τις εσωτερικές πτήσεις όπου υπάρχει εναλλακτικό σιδηροδρομικό δρομολόγιο, το οποίο διαρκεί λιγότερο από δυόμισι ώρες.
«Το τρένο θα είναι το μέσο μεταφοράς του 21ου αιώνα», δήλωσε η αρχηγός της ακροαριστερής Sumar, Γιολάντα Ντίαθ, η οποία πρόσθεσε ότι οι πτήσεις μικρών αποστάσεων «πρέπει να σταματήσουν».
Αλλά το σχέδιο –όπως και το αντίστοιχο στη Γαλλία– είναι γεμάτο κενά και οι ακτιβιστές φοβούνται ότι δεν θα κάνει πολλά για τον περιορισμό των πτήσεων.
Το σχέδιο αφορά πτήσεις από πόλεις όπως η Βαρκελώνη, η Βαλένθια, το Αλικάντε και η Σεβίλλη προς τη Μαδρίτη, δρομολόγια που εκτελούνται επί του παρόντος από την Iberia, τη Vueling και την Air Europa.
Σε άλλα δρομολόγια εσωτερικού, όπως Βαρκελώνη-Σεβίλλη, το σιδηροδρομικό ταξίδι διαρκεί περισσότερες από πέντε ώρες, που σημαίνει ότι δεν θα επηρεαστούν.
Ο πρόεδρος της ισπανικής ένωσης αεροπορικών εταιρειών ALA, δήλωσε ότι «τα τελευταία χρόνια, οι επιβάτες έχουν ήδη μετατοπιστεί από αεροπλάνα σε τρένα», τονίζοντας ότι το 80% προτιμά το τρένο στις περισσότερες περιπτώσεις, ενώ στη γραμμή Μαδρίτη – Βαλένθια, φτάνει το 90%.
Πρόσθεσε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που παίρνουν το αεροπλάνο από μικρότερες πόλεις προς τη Μαδρίτη, χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο Μπαράχας της πρωτεύουσας ως κόμβο για να πετάξουν σε πιο μακρινούς προορισμούς –και αυτοί οι τύποι πτήσεων δεν θα περιοριστούν με το νέο μέτρο.
Επειδή τα περισσότερα αεροδρόμια δεν συνδέονται απευθείας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας, η μετακίνησή τους με τον σιδηρόδρομο δεν είναι απλή υπόθεση, είπε. Για παράδειγμα, αν κάποιος φτάσει από τη Βαλένθια στη Μαδρίτη με το τρένο και θέλει να πάει στο αεροδρόμιο, πρέπει να πάρει άλλο μέσο συγκοινωνίας.
Το αεροδρόμιο της Μαδρίτης πρόκειται να συνδεθεί με το σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας έως το 2026.
Ακτιβιστές: Μόνο συμβολικό το μέτρο
Οι ΜΚΟ και οι ακτιβιστές ανησυχούν ότι η ισπανική προσπάθεια να περιορίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από πτήσεις μικρών αποστάσεων, θα είναι εξίσου αναποτελεσματική με την αντίστοιχη της Γαλλίας.
Το γαλλικό μέτρο εγκρίθηκε πέρυσι, αλλά αφορά μόνο τρία δρομολόγια: πτήσεις από το Ορλί του Παρισιού προς Μπορντό, Ναντ και Λυών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι τέτοιοι κανονισμοί μπορούν να τεθούν σε ισχύ μόνο εάν υπάρχουν εναλλακτικές σιδηροδρομικές γραμμές διαθέσιμες για την ίδια διαδρομή –δηλαδή πολλές καθημερινές απευθείας συνδέσεις.
Οι Ecologistas en Acción, ένας συνασπισμός βάσης 300 ισπανικών περιβαλλοντικών ΜΚΟ, επαίνεσε την ιδέα ως ένα σημαντικό μέτρο του πράσινου κινήματος.
Ομως, δεδομένου ότι η απαγόρευση δεν θα ισχύει για τις πτήσεις ανταπόκρισης σε αεροδρόμια-κόμβους, χαρακτήρισε το σχέδιο «καθαρά συμβολικό». Το ίδιο σημείωσαν και οι αεροπορικές εταιρείες.
Σύμφωνα με το Politico, τα αεροπορικά ταξίδια ευθύνονται για περίπου το 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
«Εάν υπάρχει η ευκαιρία να δημιουργηθούν σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ποιότητας που καλύπτουν αυτούς τους προορισμούς, είναι μια αξιέπαινη πρωτοβουλία», δήλωσε ο Ζεμ Περέρ, καθηγητής αεροναυπηγικής στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης.
«Οταν εξετάζονται οι εκπομπές ανά χιλιόμετρο, τα τρένα εμφανίζονται ως ο περισσότερο αποτελεσματικός τρόπος μεταφοράς, ακολουθούμενος από αεροπλάνα και μετά αυτοκίνητα», τόνισε.
Πρόσθεσε επίσης, ότι η διαφορά εκπομπών μεταξύ τρένων και αεροπλάνων είναι περίπου 30%.
Σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε νωρίτερα φέτος, η ισπανική αεροπορική εταιρεία Iberia ανέφερε ότι οι εσωτερικές πτήσεις ευθύνονται για λιγότερο από το 1% των εκπομπών CO2 στη χώρα, ενώ τόνισε ότι οι πτήσεις από την Μαδρίτη προς άλλες μεγάλες πόλεις συνεισέφεραν 329 εκατ. ευρώ στο ισπανικό ΑΕΠ το 2022.
Η αντικατάσταση των σύντομων πτήσεων με τρένα θα απαιτούσε μεταξύ οκτώ και 10 δρομολογίων τρένων υψηλής ταχύτητας την ώρα από το αεροδρόμιο Μπαράχας.
«Μέχρι να υπάρξει αποτελεσματική σύνδεση των αεροδρομίων με σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας, είναι αδύνατο να αντικατασταθούν οι πτήσεις μικρών αποστάσεων με σιδηροδρομικά ταξίδια», δήλωσε η Μπεατρίθ Γκιγιέν, υπεύθυνη παγκόσμιων πωλήσεων του αερομεταφορέα.
Η Renfe, η ισπανική σιδηροδρομική εταιρεία, δήλωσε ότι είναι έτοιμη σε περίπτωση που το μέτρο δημιουργήσει πρόσθετη ζήτηση για ταξίδια με τρένο, προσθέτοντας ότι «έχει επαρκή χωρητικότητα τρένων υψηλής ταχύτητας για να καλύψει τις διαδρομές» που συνδέουν τη Βαρκελώνη, τη Βαλένθια, το Αλικάντε και τη Σεβίλλη με τη Μαδρίτη.
Η εταιρεία πρόσθεσε ότι νέα επιβατικά τρένα, που θα τεθούν σε λειτουργία τους επόμενους μήνες, θα αυξήσουν τη μεταφορική ικανότητα των ισπανικών σιδηροδρόμων.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News