Η «Ελευθερία οδηγεί τον λαό» στον περίφημο πίνακα του Ευγένιου Ντελακρουά και τώρα, ύστερα από τις αναγκαίες εργασίες συντήρησης που δέχτηκε, τον οδηγεί πιο λαμπερά και φωτεινά από ποτέ. Οκτώ στρώματα βερνικιού είχαν πνίξει τα χρώματα του πίνακα με την πάροδο του χρόνου, καθώς η επίστρωση έγινε κίτρινη από την οξείδωση. Ο πίνακας, έπειτα από σχεδόν 200 χρόνια κατά τα οποία αποτελεί το σύμβολο της γαλλικής δημοκρατίας, μας δείχνει τα πραγματικά του χρώματα.
Το παγκοσμίως γνωστό έργο του 19ου αιώνα, που απεικονίζει μια γυναίκα με γυμνό στήθος να κρατά τη γαλλική σημαία και να οδηγεί ένοπλους άνδρες στη μάχη, θα τοποθετηθεί ξανά στο Μουσείο του Λούβρου την Πέμπτη 2 Μαΐου, όπως γράφει Guardian, ύστερα από έξι μήνες που πέρασε στο εργαστήριο. Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά εκθαμβωτικό.
Ο πίνακας απεικονίζει τη Γαλλική Επανάσταση του 1789. Ο Ντελακρουά τον ζωγράφισε το 1830 για να τιμήσει την Επανάσταση του Ιουλίου που ανέτρεψε τον βασιλιά Κάρολο Ι’ της Γαλλίας την ίδια χρονιά.
Αγοράστηκε από το γαλλικό κράτος τον επόμενο χρόνο και στεγάστηκε στο Λούβρο από το 1874. Εκτοτε έχει γίνει το σύμβολο της εξεγερμένης Γαλλίας, προσωποποιημένης ως Μαριάννα (όπως είναι γνωστή η γυναίκα στον πίνακα), και η απόλυτη εικόνα των επαναστατικών εξεγέρσεων.
Ο πίνακας έχει αναπαραχθεί ξανά και ξανά από αμέτρητους σύγχρονους καλλιτέχνες και διάφορες εκδοχές του έχουν εμφανιστεί σε χαρτονομίσματα, εξώφυλλα δίσκων, εξώφυλλα βιβλίων και πολιτικά πλακάτ σε διαδηλώσεις σε όλο τον κόσμο.
Το πρωτότυπο, ωστόσο, έχασε την εκφραστική δύναμή του με την πάροδο του χρόνου, εξαιτίας αυτού που οι ειδικοί περιγράφουν ως άστοχες προσπάθειες των προκατόχων τους να διατηρήσουν τον πίνακα.
Οκτώ στρώσεις βερνικιού εφαρμόστηκαν στον πίνακα όλα αυτά τα χρόνια, σε μια προσπάθεια να κάνουν πιο λαμπερά τα χρώματά του, αλλά αντ’ αυτού κατέληξαν να τα πνίξουν κάτω από μια επίστρωση απαλού κίτρινου, καθώς το βερνίκι οξειδώθηκε.
«Τα χρώματα, τα λευκά, οι σκιάσεις, όλα αυτά κατέληξαν να σβήνουν κάτω από αυτά τα κιτρινωπά στρώματα», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Σεμπαστιέν Αλάρ, διευθυντής έργων ζωγραφικής στο Μουσείο του Λούβρου. «Είμαστε η πρώτη γενιά συντηρητών που ανακάλυψε ξανά το χρώμα», πρόσθεσε. Ο πίνακας αφαιρέθηκε από την παραδοσιακή θέση του στο Λούβρο, στις 20 Σεπτεμβρίου 2023, και αντικαταστάθηκε με τον πίνακα «Οι Γυναίκες του Σουλίου» του Αρι Σέφερ, ο οποίος βρισκόταν απέναντι.
Λόγω του μεγάλου μεγέθους της Ελευθερίας (2,6 μ. x 3,25 μ.), οι εργασίες αποκατάστασης πραγματοποιήθηκαν επιτόπου στο μουσείο, όπως γράφει ο Guardian.
Ο επιμελητής Κομ Φάμπρ είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι οι ειδικοί ξεκίνησαν αναλύοντας το έργο με ακτίνες Χ, υπεριώδη και υπέρυθρη ακτινοβολία, συγκρίνοντας τις ανακαλύψεις τους με εικόνες αρχείου του πίνακα.
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, είπε ο Φαμπρ, «ανακάλυψαν ότι ορισμένες τροποποιήσεις, συμπεριλαμβανομένου ενός καφέ σημαδιού στο φόρεμα της Ελευθερίας, είχαν προστεθεί μετά τον Ντελακρουά και επομένως μπορούσαν να αφαιρεθούν».
Το Λούβρο, το μεγαλύτερο μουσείο στον κόσμο, έχει πραγματοποιήσει περίπου 200 ανακαινίσεις έργων ζωγραφικής από το 2015. Ανάμεσα στους πίνακες που ανακαινίστηκαν είναι το «La Belle Ferronnière» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, η «Αφροδίτη του Πάρντο» του Τιτσιάνο και αρκετά έργα του Ντελακρουά, συμπεριλαμβανομένων των «Γυναικών του Αλγερίου» και της «Σφαγής στης Χίου».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News