Με πρωτοβουλία της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Βουδαπέστη και σε συνεργασία με τον διεθνούς φήμης φωτογράφο Ρόμπερτ Μακέιμπ, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Βουδαπέστη, επιλεγμένες ασπρόμαυρες φωτογραφίες του καλλιτέχνη από τη συλλογή της Εφορείας Αρχαιοτήτων της Πόλης των Αθηνών. Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στην ιστορική Εθνική Βιβλιοθήκη Σέτσενι, σε επιμέλεια της Σοφίας Χηνιάδου Καμπάνη.
Ο διακεκριμένος φιλέλληνας αμερικανός φωτογράφος ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1954, ως φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Πρινστον και έκτοτε συνεχίζει να φωτογραφίζει το πνεύμα και την ψυχή της χώρας, παρουσιάζοντας το έργο του σε πολυάριθμες εκθέσεις και εκδόσεις σε όλο τον κόσμο.
Το φωτογραφικό έργο του Ρόμπερτ Μακέιμπ, το οποίο καταγράφει την ιστορία, τον πολιτισμό και την απαράμιλλη φυσική ομορφιά της Ελλάδας, με ιδιαίτερα ελκυστικό και δυναμικό τρόπο, περιλαμβάνει και σημαντικό αριθμό φωτογραφιών αρχαιολογικών μνημείων. Η Αθήνα, η Ακρόπολη, το Σούνιο, Επίδαυρος, οι Μυκήνες, ο Μυστράς, οι Δελφοί, τα Μετέωρα, η Δωδώνη, η Κάμειρος, η Λίνδος, η Κνωσός, όπως τα είδε, δεκαετίες πριν, η καλλιτεχνική και ευαίσθητη ματιά ενός νεαρού αμερικανού παρουσιάζονται στο ουγγρικό κοινό στην έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη Σέτσενι.
Η έκθεση, την οποία θα εγκαινιάσει στις 10 Νοεμβρίου ο πρέσβης της Ελλάδας Εμμανουήλ Αποστολάκης, θα διαρκέσει ως το τέλος του χρόνου. Τόσο η ποιότητα του έργου του Ρόμπερτ Μακέιμπ, όσο και ο εντυπωσιακός χώρος της έκθεσης που εξασφάλισε η Πρεσβεία, στην εμβληματική περιοχή του Κάστρου της Βούδας, στην πόλη της Βουδαπέστης, αναμένεται να προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον στο ουγγρικό κοινό και να αναδειχθεί σε μείζον πολιτιστικό γεγονός, συμβάλλοντας στην δυναμική προβολή της χώρας μας και του πολιτισμού της στην Ουγγαρία.
Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Aegean Airlines, του ΕΟΤ και των οίνων Nico Lazaridi.
Ο φωτογράφος αφιερώνει τις εικόνες της έκθεσης αυτής στη μνήμη του φίλου του, ούγγρου φιλέλληνα Εντμοντ Σόλιμοσι, η οικογένεια του οποίου φιλοξένησε τον Πάτρικ Λι Φέρμορ στην Ουγγαρία κατά τη διάρκεια του οδοιπορικού του από το Ρότερνταμ στην Κωνσταντινούπολη.
«Οι ελληνικές αρχαιότητες έχουν ένα εκπληκτικά ευρύ κοινόν. Ενδιαφέρουν αρχαιολόγους, αρχιτέκτονες, ποιητές, ερωτευμένους, ιστορικούς, καλλιτέχνες, ζωγράφους, χτίστες, επιστήμονες, λογίους και, φυσικά, φωτογράφους.
Για τους περισσότερους παρατηρητές τα ερείπια είναι κάτι στατικό, είναι τα αμετάβλητα κατάλοιπα ενός προγενέστερου πολιτισμού. Αλλά για έναν φωτογράφο —ή και ζωγράφο— τα ερείπια είναι αενάως σε κίνηση καθώς ο ήλιος κινείται στον ουρανό, τα σύννεφα αλλάζουν τη διάχυση του φωτός πάνω σε ακανόνιστες επιφάνειες, ενώ η τροχιά του ήλιου αλλάζει κάθε μέρα του χρόνου και όλη η γύρω βλάστηση ανθεί ή ξεραίνεται. Για τον φωτογράφο, οι ελληνικές αρχαιότητες και τα μνημεία παρουσιάζουν μια μοναδική πρόκληση και διαφορετικές ευκαιρίες σε κάθε επίσκεψη.
Τα ερείπια συγκινούν με πολλούς και ποικίλους τρόπους τον κάθε επισκέπτη. Του θυμίζουν την άνοδο και την πτώση των πολιτισμών, περιόδους εκπληκτικής επιτυχίας που ακολουθούνται από εισβολές και καταστροφές. Ιχνηλατούν την ιστορία ενός λαού μέσα από εποχές λάμψης και ευμάρειας σε άλλες φτώχειας και απώλειας. Ακόμη και στην αρχαιότητα ένα είδος ιερότητας περιέβαλλε τα παλαιότατα κατάλοιπα του παρελθόντος. Εκατοντάδες, ακόμη και χιλιάδες χρόνια αργότερα, πανάρχαιες τοποθεσίες ή κατασκευές γίνονταν αντικείμενα προσκυνήματος.
Σήμερα κάθε αρχαιολογικός τόπος στην Ελλάδα μάς θυμίζει τη δική του μοναδική ιστoρία του ελληνισμού, τα επιτεύγματα, τις απώλειες και τις αναγεννήσεις του.»
Από τον πρόλογο του βιβλίου Robert McCabe CHRONOGRAPHY, για την επέτειο των 180 χρόνων της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρίας, 2017
Εθνική Βιβλιοθήκη Σέτσενι, Βουδαπέστη, 11/11-31/12 2023
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News