Στο «δόκανο» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κινδυνεύουν πλέον να πέσουν εκατοντάδες εγχώριοι influencers στον μαγικό (και άκρως προσοδοφόρο) κόσμο του Ιnstagram.
Και αυτό γιατί σύμφωνα με πληροφορίες της «Ημερησίας», η ΑΑΔΕ μπαίνει Instagram και ξεκινά λεπτομερή έλεγχο στις χιλιάδες αναρτήσεις μοντέλων, ηθοποιών, λοιπόν καλλιτεχνών και celebrities που διαφημίζουν διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες με βασικό «όχημα» τη… φάτσα τους.
Ηδη οι ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής υπό τον Γιώργο Πιτσιλή έχουν φθάσει και στα πρώτα ευρήματα. Οπως διαπιστώθηκε, η εν λόγω δραστηριότητα, εκτός από ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα κτλ, καλύπτει ένα ευρύ φάσμα προϊόντων και υπηρεσιών: από υπηρεσίες κοµµωτικής και ταξιδιωτικά γραφεία, μέχρι είδη διατροφής, πλαστικούς χειρουργούς, κέντρα αδυνατίσµατος και αισθητικής.
Κοινός παρονομαστής όλων των influencers (wannabe αλλά και «αναγνωρισμένων» από χιλιάδες followers) είναι ότι έχουν αποφύγει επιμελώς να δηλώσουν τι εισέπραξαν από τους διαφημιζόμενους για την προβολή τους.
Ηδη όμως από τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ έχει καταρτιστεί η πρώτη λίστα με συγκεκριμένα ονόματα και μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα αναμένεται να σταλούν και τα πρώτα «ραβασάκια» της φορολογικής Αρχής.
Η όλη διαδικασία φέρεται μάλιστα να είναι σε προχωρημένο στάδιο, καθώς ο έλεγχος τον ονομάτων της λίστας γίνεται σε σύγκριση με τα εισοδήματα που δηλώνουν στις φορολογικές τους δηλώσεις.
Αντίστοιχα στο στόχαστρο της Αρχής έχουν μπει και οι επιχειρήσεις που συνεργάζονται με influencers, καθώς θεωρείται βέβαιο ότι δεν υπάρχει ούτε ίχνος παραστατικού για την… ανάθεση της προβολής τους μέσα από τους λογαριασμούς των (περισσότερο ή λιγότερο) διασήμων στο Instagram.
Πώς γίνεται «η δουλειά» στο Instagram
Ο διάσηµος ή η διάσηµη χρησιμοποιεί τους χιλιάδες ακόλουθους ή φίλους του για την εµπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών.
Ορισμένοι μάλιστα φέρεται να προσεγγίζουν επί τούτου επιχειρήσεις καταναλωτικών προϊόντων. Αλλοι πάλι προσεγγίζονται από εκπροσώπους των διαφημιζόμενων εταιρειών προκειμένου να εκκινήσουν την επιχειρηµατική τους συνεργασία .
Οι επώνυµοι φωτογραφίζονται στο ξενοδοχείο, κέντρο αισθητικής κτλ ή φορώντας τα προϊόντα της εκάστοτε εταιρείας και η φωτογραφία «ανεβαίνει» στο Ιnstagram.
Πάνω της όμως, όταν ο follower βάλει τον κέρσορα ή το δάχτυλο του (όταν μπαίνει από κινητό) στο ρούχο ή το παπούτσι, εμφανίζεται αυτομάτως το όνοµα της εταιρείας- μάρκας.
Μάλιστα, αν κάνει κλικ στον σχετικό σύνδεσµο, τότε µεταφέρεται στον ιστότοπο ή τον λογαριασµό που διατηρεί η εταιρεία στο µέσο κοινωνικής δικτύωσης και η «αποστολή» του influencer ολοκληρώνεται!
Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ έχουν τέλος έτοιμη και την απάντηση στο επιχείρημα που τυχόν προτάξουν οι ελεγχόμενοι ότι δηλ. πρόκειται για «ανταλλαγή» σε είδος η οποία δεν υποκρύπτει κανένα απολύτως εισόδημα και άρα δεν δύναται να φορολογηθεί.
«Θεωρούν ότι οι πιθανότητες να εντοπιστούν από τις φορολογικές Αρχές είναι πολύ λίγες» λένε πηγές της φορολογικής διοίκησης. «Αυτό όµως δεν ισχύει, καθώς ο έλεγχος για το αν δηλώνουν το σχετικό εισόδηµα είναι εύκολος».
Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνουν, η παροχή διαφηµιστικών υπηρεσιών µε αυτόν τον τρόπο αποτελεί άσκηση επιχειρηµατικής δραστηριότητας και απαιτεί είτε την υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών στην Εφορία είτε την είσπραξη της αµοιβής µε τον λεγόµενο τίτλο κτήσης (πρώην απόδειξη δαπάνης) και τη δήλωση του σχετικού εισοδήµατος στην ετήσια φορολογική δήλωση του φορολογούµενου.
Οσο για το επιχείρημα των ελεγχόμενων ότι απλά ανταλλάσσουν τη δηµοσιότητα και την επιρροή που έχουν στους καταναλωτές με την αποδοχή προϊόντων ή υπηρεσιών των διαφημιζόμενων, οι ίδιες πηγές σημειώνεουν ότι δεν πρόκειται για µια πρακτική που ασκείται περιστασιακά, αλλά τακτικά, ενώ τονίζουν ότι και η άνευ χρηµατικού ανταλλάγµατος λήψη υπηρεσιών και προϊόντων αποτελεί απλώς αµοιβή µε παροχή σε είδος και αποτελεί εισόδηµα.
Ακόμα πιο σκούρα είναι τα πράγματα για όσους επώνυμους έχουν συστήσει εταιρείες για τη δραστηριότητά τους αυτή, καθώς θα αναζητηθούν τα σχετικά τιµολόγια.
Σε όσους τελικά σταλεί εντολή φορολογικού ελέγχου, θα εκδοθεί πρόσκληση µε την οποία θα καλούνται να προσκοµίσουν στο ελεγκτικό κέντρο αποδεικτικά του εισοδήµατος που έχουν από τη σχετική διαφηµιστική δραστηριότητα καθώς και τις σχετικές συµβάσεις. Στη συνέχεια θα διενεργηθεί έλεγχος για να διαπιστωθεί αν δηλώνονται τα σχετικά εισοδήµατα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News