Επτά στους δέκα πολίτες και μάλιστα ανεξαρτήτως ιδεολογικής προέλευσης πλέκουν το εγκώμιο της ΕΡΤ για την θεαματική της αλλαγή τους τελευταίους 12 μήνες. Και αυτό είναι ένα μόνον από τα σημαντικά ευρήματα μιας μεγάλης έρευνας που πραγματοποίησε η εταιρεία Marc για λογαριασμό της Δημόσιας Τηλεόρασης διερευνώντας τα αισθήματα της κοινής γνώμης για τον νέο ενημερωτικό χαρακτήρα της ΕΡΤ και τα νέα ψυχαγωγικά της προγράμματα.
Όπως προκύπτει από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τις 18 Δεκεμβρίου ως τις 4 Ιανουαρίου, το 72,8% των πολιτών δηλώνουν ότι η ΕΡΤ έχει βελτιωθεί αισθητά τον τελευταίο χρόνο, ενώ επιπλέον το 65,1% εκφράζουν την ικανοποίησή τους από την συνολική εικόνα της δημόσιας τηλεόρασης, όταν το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 50,6% πριν από ένα χρόνο. Έχει δε μεγάλο ενδιαφέρον ότι την διαπίστωση αυτή την κάνουν οι πολίτες ανεξαρτήτως της κομματικής τους προτίμησης στις τελευταίες εκλογές.
Η αποδοχή της ΕΡΤ παρατηρείται οριζόντια στο σύνολο των πολιτών ανεξαρτήτως ιδεολογικής τοποθέτησης στοιχείο που πιστώνεται πρωτίστως ο νέος ενημερωτικός της χαρακτήρας που προτάσσει την νηφάλια και αμερόληπτη καταγραφή της επικαιρότητας. Έτσι άλλωστε εξηγείται ότι η ΕΡΤ στην έρευνα χαρακτηρίζεται «σοβαρή» από το 87,9% των πολιτών, «ποιοτική» από το 83%, «σύγχρονη» από το 63,5% και «αντικειμενική και αξιόπιστη» από το 61,1%.
Στις δε επιμέρους ερωτήσεις που αφορούν ειδικά τα δελτία ειδήσεων της ΕΡΤ, το 40,9% όσων τα παρακολουθούν έστω και περιστασιακά, δηλώνουν ότι συγκριτικά με το παρελθόν η δημόσια τηλεόραση είναι «πιο αντικειμενική, πλουραλιστική και ουδέτερη» έναντι μόλις του 7,4% που απαντούν το αντίθετο. Επιπλέον το 42% προτιμά τα δελτία ειδήσεων της ΕΡΤ γιατί είναι «αξιόπιστα και αντικειμενικά» το 27,6% επειδή είναι «σοβαρά και ψύχραιμα» και το 21,1% για τον πολυθεματικό τους χαρακτήρα.
Αν κάτι, ωστόσο, φαίνεται να έχει πραγματικά ξαφνιάσει με απροσδόκητα θετικό τρόπο τους πολίτες είναι οι νέες εκπομπές και σειρές μυθοπλασίας της ΕΡΤ. Το 75,2% των πολιτών απαντούν απερίφραστα ότι το ψυχαγωγικό της πρόγραμμα έχει βελτιωθεί τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ το 63,2% των ερωτηθέντων αναδεικνύουν ως μεγάλο πλεονέκτημα της ΕΡΤ το ψυχαγωγικό της πρόγραμμα, όταν το ποσοστό αυτό ήταν μόλις 43,1% προ έτους.
Ιδιαίτερη απήχηση τέλος φαίνεται να έχει η νέα ψηφιακή πλατφόρμα ERTFLIX την οποία γνωρίζει το 59,1% των πολιτών (από 34,2% τον προηγούμενο Μάιο), με τη συντριπτική πλειονότητα (86,6%) να δηλώνουν ικανοποιημένοι από το πλούσιο περιεχόμενο της.
Στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε με αφορμή την έρευνα της Marc o διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Θωμάς Γεράκης, τόνισε μεταξύ άλλων:
«Στόχος της έρευνας ήταν η αποτύπωση της εικόνας της δημόσιας τηλεόρασης έτσι όπως την αντιλαμβάνεται το τηλεοπτικό κοινό. Η σύγκριση των στοιχείων της παρούσας έρευνας με προηγούμενη έρευνα -που διεξήχθη έναν χρόνο πριν- καταγράφουν αξιοσημείωτες διαφορές σε όλους τους δείκτες αξιολόγησης της εικόνας της ΕΡΤ. Συγκεκριμένα:
Η βελτίωση της συνολικής εικόνας της ΕΡΤ τους τελευταίους 12 μήνες είναι εντυπωσιακή. Σπάνια συναντάμε τέτοιες μεταβολές χαρακτηριστικών εικόνας σε τόσο μικρό διάστημα – πολύ περισσότερο σε ταλαιπωρημένα brands, όπως αυτό της δημόσιας τηλεόρασης που βαρύνεται με χρόνια αρνητικά στερεότυπα. Η αύξηση της ικανοποίησης των τηλεθεατών από την ΕΡΤ αφορά τόσο τον ειδησεογραφικό, όσο τον ψυχαγωγικό τομέα. Η λειτουργία της ανερχόμενης ψηφιακής πλατφόρμας ERTFLIX κρίνεται ιδιαίτερα επιτυχής και συμβάλλει στην ανάδειξη ενός πιο σύγχρονου προφίλ. Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει κάλλιστα για την απαρχή ενός επιτυχημένου rebranding ή ακόμη και για ένα απροσδόκητο success story σε εξέλιξη. Διότι αυτό που φαίνεται ήδη να καταφέρνει η ΕΡΤ είναι η ολική επανεκκίνησή της που την επανατοποθετεί στον τηλεοπτικό χάρτη και την κάνει την έκπληξη της φετινής τηλεοπτικής χρονιάς».
Μια ανάλυση των βημάτων που έγιναν για αυτή την αθόρυβη επανάσταση της δημόσιας τηλεόρασης έκανε ο πρόεδρος του ΔΣ της ΕΡΤ, Κωνσταντίνος Ζούλας:
«Όταν αναλάβαμε πριν από περίπου ενάμιση χρόνο την ευθύνη της ΕΡΤ κάναμε μια έρευνα της κοινής γνώμης που δεν δημοσιοποιήσαμε. Στόχος μας ήταν να διερευνήσουμε πώς αντιμετώπιζαν οι πολίτες την ΕΡΤ και κυρίως τι περιμένουν από τη δημόσια ραδιοτηλεόραση. Τα αποτελέσματα ήταν, θα έλεγα, αποκαρδιωτικά. Οχι μόνο γιατί η ΕΡΤ χαρακτηριζόταν ως το πιο παλιομοδίτικο, γερασμένο και αναχρονιστικό δίκτυο. Αλλά γιατί αυτό που διαπιστώσαμε ήταν ότι για την πλειονότητα των πολιτών είχε θα έλεγε κανείς χαθεί η ελπίδα ότι κάτι μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο. Η ΕΡΤ ενημερωτικά θεωρείτο εντελώς ανυπόληπτη και ψυχαγωγικά πλήρως απαξιωμένη. Θα σας πω ένα μόνο στοιχείο. Στα επι μέρους ευρήματα της έρευνας που κάναμε πριν από ένα ακριβώς χρόνο, 3 στους 10 πολίτες δήλωναν ευθαρσώς ότι δεν τους αφορά η δημόσια τηλεόραση, δεν κάνουν καν ζάπινγκ στα κανάλια της ΕΡΤ, όταν το ποσοστό αυτό είναι μικρότερο από 5% στα ιδιωτικά δίκτυα.
» Είχαμε δύο επιλογές. Ο ένας ήταν να ακολουθήσουμε τον εύκολο δρόμο. Στην ενημέρωση να κινηθούμε στην δοκιμασμένη οδό της πόλωσης και του εντυπωσιασμού και στην ψυχαγωγία να αγοράσουμε έτοιμο πρόγραμμα από τις διεθνείς αγορές, και ακριβά αθλητικά γεγονότα που σχεδόν πάντα διασφαλίζουν τηλεθέαση. Απολύτως συνειδητά κινηθήκαμε στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση.
» Στην ενημέρωση η κεντρική στρατηγική ήταν η ΕΡΤ να προσπαθήσει να ανακτήσει τη χαμένη της αξιοπιστία. Να είναι παρούσα στα μεγάλα γεγονότα με γρήγορα αντανακλαστικά, και οι ειδήσεις να μεταδίδονται ψύχραιμα και νηφάλια, καταγράφοντας όλες τις απόψεις, αλλά μακριά από τις γνωστές παθογένειες του παρελθόντος και τη λογική ότι πρώτο θέμα στα δελτία ειδήσεων έπρεπε πάντα να είναι η δραστηριότητα της κυβέρνησης, δεύτερο αυτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πάει λέγοντας. Στους δημοσιογράφους της ΕΡΤ δόθηκε πλήρης ελευθερία να αξιολογούν εκείνοι την επικαιρότητα και να ιεραρχούν τα σημαντικότερα γεγονότα της ημέρας, χωρίς έξωθεν παρεμβάσεις. Και θέλω εκ μέρους της διοίκησης να συγχαρώ τους συναδέλφους μου για όσα έχουν πετύχει αυτό το δύσκολο χρόνο της πανδημίας μαζί με το τεχνικό προσωπικό καθώς η δουλειά τους, όπως θα δείτε και στην έρευνα έχει ήδη αρχίσει όχι μόνον να γίνεται εύληπτη, αλλά και να επιβραβεύεται από τους πολίτες ανεξαρτήτως μάλιστα ιδεολογικής προέλευσης.
»Ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση ήταν οι επιλογές μας στον ψυχαγωγικό τομέα, ο οποίος ήταν θα έλεγα ξεχασμένος στην ΕΡΤ. Η εύκολη και γρήγορη λύση θα ήταν να μισθώσουμε δημοφιλείς ξένες ταινίες ή και να μπούμε ξανά στο χώρο του ποδοσφαίρου, όπως γινόταν στο παρελθόν, προσβλέποντας στηn πρόσκαιρη τηλεθέαση. Δεν την επιλέξαμε. Πήραμε το ρίσκο να επενδύσουμε πρωτίστως στην ελληνική μυθοπλασία ακόμη και αν η ΕΡΤ είχε 22 ολόκληρα χρόνια να εντάξει καθημερινή σειρά στο πρόγραμμά της. Μέσα σε μόλις ένα χρόνο δημιουργήσαμε 17 νέες ψυχαγωγικές εκπομπές, 13 πολιτιστικού περιεχομένου και 7 ενημερωτικές ανανεώνοντας επιπλέον 22 προγράμματα που υπήρχαν ήδη στην ΕΡΤ. Το πράξαμε όμως υπηρετώντας μια ενιαία στρατηγική και πρωτίστως το στόχο να εμπλουτισθεί η βιβλιοθήκη της ΕΡΤ και οι περισσότερες νέες εκπομπές να μπορούν να μείνουν ως παρακαταθήκη για το μέλλον της δημόσιας τηλεόρασης. Έτσι -και για να φέρω ένα μόνο παράδειγμα- αντί να αγοράσουμε ένα δοκιμασμένο εμπορικό μουσικό σόου από το εξωτερικό που εκ των πραγμάτων θα προβάλλετο μόνο μια φορά, τολμήσαμε να προτείνουμε μια πραγματικά διαφορετική μουσική εκπομπή όπως αυτή του Νίκου Πορτοκάλογλου για την οποία είμαστε υπερήφανοι.
» Με δυο λόγια στόχος μας ήταν και παραμένει η ΕΡΤ να απευθυνθεί σε όλους τους Έλληνες με μια πραγματικά εναλλακτική τηλεοπτική πρόταση έναντι των προγραμμάτων των ιδιωτικών καναλιών που έχουν ως προφανή αυτοσκοπό την τηλεθέαση».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News