989
Αυστραλία εναντίον Facebook και το αντίθετο, στη νέα σημαντική αντιπαράθεση | REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

Γιατί τράβηξαν τα… ξίφη Αυστραλία και Facebook

Protagon Team Protagon Team 18 Φεβρουαρίου 2021, 16:40
Αυστραλία εναντίον Facebook και το αντίθετο, στη νέα σημαντική αντιπαράθεση
|REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

Γιατί τράβηξαν τα… ξίφη Αυστραλία και Facebook

Protagon Team Protagon Team 18 Φεβρουαρίου 2021, 16:40

Στην Αυστραλία στράφηκαν από την Τετάρτη, με μεγάλο ενδιαφέρον, τα βλέματα του κόσμου, των ΜΜΕ και των τεχνολογικών κολοσσών.

Μετά την απόφαση του Facebook να αποκλείσει κάθε είδους αυστραλιανό ΜΜΕ από την πλατφόρμα του, φαίνεται πως έρχεται η ώρα της… Μονομαχίας στο Ελ Πάσο, ανάμεσα στον Μαρκ Ζάκερμπεργκ και στις κυβερνήσεις διάφορων χωρών –γιατί δεν είναι μόνο η Αυστραλία που θέλει να επιβάλει στις εταιρείες του Διαδικτύου να πληρώνουν αντίτιμο για τη χρήση ενημερωτικού περιεχομένου.

Η αλήθεια είναι ότι η αυστραλιανή κυβέρνηση αποφάσισε πρώτη από όλες να σκληρύνει τη στάση της με πράξεις και όχι λόγια –στα οποία έχουν μείνει προς το παρόν οι Βρυξέλλες– αλλά πολιτικοί και media μάλλον δεν περίμεναν τη σκληρή απάντηση του Ζάκερμπεργκ, σύμφωνα με τους Financial Times.

H Google αντίθετα, επέλεξε να αποφύγει τη σύγκρουση και προχώρησε στη σύναψη συμφωνίας με τον όμιλο του Ρούπερτ Μέρντοκ και άλλον αυστραλιανό όμιλο, ενώ το ίδιο έκανε πρόσφατα και στη Γαλλία –άλλη μία χώρα που φέρεται αποφασισμένη να δράσει κατά της δωρεάν εκμετάλλευσης του ενημερωτικού περιεχομένου– με την APIG, την κύρια επαγγελματική οργάνωση του γαλλικού Τύπου.

Η συμφωνία της Google με τον Ρούπερτ Μέρντοκ, εκτός από τις εφημερίδες του στην Αυστραλία, θα περιλαμβάνει επίσης, τις εφημερίδες Wall Street Journal και New York Post στις ΗΠΑ, καθώς και τις Times και Sun στη Βρετανία.

Ως μέρος της τριετούς συμφωνίας μεταξύ Google και News Corp. του Μέρντοκ, οι δύο πλευρές θα συνεργαστούν για τη δημιουργία μίας συνδρομητικής πλατφόρμας, θα μοιραστεί τα διαφημιστικά έσοδα και θα επενδύσει σε δημοσιογραφικά βίντεο για το YouTube.

Πέρυσι, η Google ανακοίνωσε ότι την επόμενη τριετία θα επενδύσει ένα δισεκατομμύριο δολάρια σε ενημερωτικό περιεχόμενο και έχει ήδη συνάψει συμφωνίες με εκδότες σε τουλάχιστον 12 χώρες. Αν νομίζετε ότι είναι πολλά τα χρήματα, σκεφτείτε ότι μόνο το 2019, τα έσοδα της εταιρείας έφτασαν τα 160 δισ. δολάρια.

Η Microsoft, επίσης ανακοίνωσε ότι στηρίζει το νομοσχέδιο των Αυστραλών.

Η κυβέρνηση της Αυστραλίας αιφνιδιάστηκε από την ανακοίνωση του Facebook και δήλωσε ότι θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με την εταιρεία, τονίζοντας ότι η απαγόρευση έγκυρων ΜΜΕ από την πλατφόρμα, βάζει σε κίνδυνο τους χρήστες με την έκθεσή τους αποκλειστικά σε fake news.

Οι αναλυτές πάντως, επισημαίνουν ότι οι διαδικτυακές πλατφόρμες  είναι πανίσχυρες και βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση έναντι των ΜΜΕ.

Λίγοι στον χώρο των media έχουν την δύναμη του Ρούπερτ Μέρντοκ και αδυνατούν να συνάψουν συμφωνίες με τις εταιρείες. «Κάθε προσπάθεια να αφαιρέσουν δύναμη από τις πλατφόρμες, καταλήγει στο να τους δίνουν περισσότερη», λέει στους FT ο Τζεφ Τζάρβις, καθηγητής Δημοσιογραφίας στο City University της Νέας Υόρκης. «Η Google έχει τη δύναμη να αποφασίζει ποιους ειδησεογραφικούς οργανισμούς θα πληρώνει και ποιους όχι».

Οπως εξηγεί το BBC, το νομοσχέδιο των Αυστραλών είναι το πρώτο στον κόσμο που έχει στόχο να αναπληρώσει τις απώλειες των διαφημιστικών εσόδων των ΜΜΕ εξαιτίας των αμερικανικών τεχνολογικών κολοσσών, που στην ουσία έχουν το μονοπώλιο στον κλάδο τους.

Το νομοσχέδιο ζητά από τις πλατφόρμες να πληρώσουν αντίτιμο -χωρίς να διευκρινίζει πόσο- στα ΜΜΕ για τη χρήση του περιεχομένου τους, το οποίο μέχρι τώρα χρησιμοποιούν δωρεάν. Οπως π.χ. αναρτήσεις από ειδησεογραφικές ιστοσελίδες στο Facebook ή αποτελέσματα αναζητήσεων για ειδήσεις στο Google.

Η κυβέρνηση ζητά να αμειφθούν οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί για τη χρήση του περιεχομένου τους. Τονίζει επίσης, ότι τα χρήματα θα χρησιμοποιηθούν για την ενίσχυση των ΜΜΕ, που βλέπουν τα έσοδά τους να μειώνονται, καθώς η ύπαρξή τους είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διατήρηση της δημοκρατίας.

Ομιλοι όπως του Μέρντοκ, έχουν πιέσει την κυβέρνηση να θεσπίσει νομοθεσία για την προστασία τους, καθώς βλέπουν να μειώνονται κάθε χρόνο τα διαφημιστικά τους έσοδα.

Σύμφωνα με την εθνική αρχή περί ανταγωνισμού, για κάθε 100 δολάρια που ξοδεύονται σε online διαφημίσεις, η Google λαμβάνει 53, το Facebook 28 και τα υπόλοιπα 19 μοιράζονται σε άλλους.

Ο νέος νόμος θα δώσει το δικαίωμα στους εκδότες να διαπραγματευθούν ομαδικά με τις εταιρείες τεχνολογίας, για το δικό τους περιεχόμενο που εμφανίζεται στις αναζητήσεις και στο Facebook. Αν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές αποτύχουν, το ζήτημα θα αναλάβει η ρυθμιστική αρχή της Αυστραλίας για τις επικοινωνίες και τα ΜΜΕ.

Σε αυτή την περίπτωση, το πρόστιμο θα φτάνει έως τα επτά εκατ. δολάρια για κάθε παραβίαση της νομοθεσίας από τις εταιρείες τεχνολογίας, ή το 10% του τζίρου τους.

Η κυβέρνηση της Αυστραλίας, για αρχή, έχει βάλει στο στόχαστρο την Google και το Facebook, όμως σκοπεύει να επεκτείνει το μέτρο και σε άλλες εταιρείες του χώρου.

Οι Αυστραλοί θεωρούν ότι ο Ζάκερμπεργκ τελικά θα υποχρεωθεί να υποχωρήσει με κάποιου είδους συμβιβασμό, διότι αν επιμείνει, θα αναγκαστεί να κάνει το ίδιο σε όλες τις χώρες. «Τι ακριβώς θα κάνετε; Θα αποχωρήσετε από όλες τις αγορές;», αναρωτήθηκε χαρακτηριστικά ο αυστραλός γερουσιαστής Ρεξ Πάτρικ.

Προς το παρόν, το νομοσχέδιο πέρασε από τη Βουλή και μεταφέρθηκε στη Γερουσία, όπου η συνέχεια αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον από όλο τον κόσμο.

Πώς αντέδρασαν οι Αυστραλοί

Ο πρωθυπουργός της Αυστραλίας, Σκοτ Μόρισον, έγραψε σε ανάρτησή του στο… Facebook, ότι δεν θα «τρομοκρατηθεί» από την απόφαση του Ζάκερμπεργκ. «Ναι μεν οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας μπορεί να αλλάζουν τον κόσμο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει και να τον ελέγχουν», είπε.

«Η απόφαση του Facebook να μην είναι πια “φίλος” με την Αυστραλία σήμερα και να διακόψει την πρόσβαση σε σημαντικές πηγές πληροφόρησης για υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης και υγείας (ΣΣ. το Facebook δήλωσε ότι αυτό έγινε κατά λάθος και στη συνέχεια τις αποκατέστησε), είναι αλαζονική και απογοητευτική», είπε.

«Βρίσκομαι σε συνεχή επαφή με ηγέτες άλλων χωρών για αυτά τα θέματα. Δεν θα τρομοκρατηθούμε», πρόσθεσε και ζήτησε από το Facebook να συνεργαστεί εποικοδομητικά με την κυβέρνηση, όπως έκανε η Google, δείχνοντας καλές προθέσεις.

Facebook’s actions to unfriend Australia today, cutting off essential information services on health and emergency…

Posted by Scott Morrison (ScoMo) on Wednesday, February 17, 2021

Ο υπουργός Οικονομικών δήλωσε ότι η απαγόρευση αφορά 17 εκατ. Αυστραλούς που χρησιμοποιούν το Facebook, από τους οποίους μάλιστα, το 40% σχεδόν, διαβάζει τις ειδήσεις μέσα από την πλατφόρμα χωρίς να επισκεφθεί τα ειδησεογραφικά site.

Ο δε πρωθυπουργός της Δυτικής Αυστραλίας, Μαρκ ΜακΓκάουαν, ήταν πιο επιθετικός και κατηγόρησε τον Ζάκερμπεργκ ότι «συμπεριφέρεται σαν δικτάτορας της Βόρειας Κορέας».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News