982
Το «Delta Poseidon» –ένα από τα δύο δεσμευμένα τάνκερ– παραμένει στον Περσικό Κόλπο |

Γιατί «θα τραβήξει» το σίριαλ με τους ναυτικούς των δύο ελληνικών τάνκερ στο Ιράν

Protagon Team Protagon Team 31 Μαΐου 2022, 11:03
Το «Delta Poseidon» –ένα από τα δύο δεσμευμένα τάνκερ– παραμένει στον Περσικό Κόλπο
|

Γιατί «θα τραβήξει» το σίριαλ με τους ναυτικούς των δύο ελληνικών τάνκερ στο Ιράν

Protagon Team Protagon Team 31 Μαΐου 2022, 11:03

Σε σίριαλ εξελίσσεται η ομηρία των δύο ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων, ενώ κορυφώνεται η αγωνία για την ασφαλή επιστροφή των ναυτικών –μελών των πληρωμάτων τους– που σύμφωνα με τους Ιρανούς δεν έχουν συλληφθεί.

Οπως διαβεβαίωσε ο Οργανισμός Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν (PMO), όλοι είναι καλά στην υγεία τους, «προστατεύονται σύμφωνα με το διεθνές Δίκαιο και τους παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες».

«Δεν πειράζουν κανέναν ναυτικό. Είναι το μήνυμα που θέλουν να στείλουν, ότι οι προκλήσεις και οι επιθέσεις τρίτων χωρών στα συμφέροντά τους δεν θα περνάνε χωρίς απάντηση. Θέλουν να τονίσουν ότι το Ιράν είναι είναι υπολογίσιμη δύναμη», εκτιμούν διπλωματικές πηγές που επικαλείται το protothema.gr.

Το «Prudent Warrior» βρίσκεται αγκυροβολημένο στο ιρανικό λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς, ενώ το «Delta Poseidon» παραμένει στον Περσικό Κόλπο.

Tην Δευτέρα, πάντως, οι Φρουροί της Επανάστασης στο Ιράν απηύθυναν νέα προειδοποίηση ότι θα προχωρήσουν στην κατάληψη και άλλων ελληνικών τάνκερ στον Περσικό Κόλπο, αν «η Ελλάδα συνεχίσει τις παράνομες ενέργειες». Η προειδοποίηση έγινε με μορφή διαρροής σε ιρανικά μέσα ενημέρωσης, τα οποία σημείωσαν ότι αυτή την περίοδο βρίσκονται στον Περσικό Κόλπο συνολικά 17 πλοία ελληνικών συμφερόντων, τα οποία θα μπορούσαν να έχουν την ίδια τύχη με τα «Prudent Warrior» και «Delta Poseidon» (δείτε κάτω το βίντεο από το ρεσάλτο των ιρανικών δυνάμεων).

«Εκείνο που έβγαλε εκτός εαυτού τους Ιρανούς ήταν μεν η δέσμευση του ρωσικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιου “Pegas” στην Κάρυστο και η κατάσχεση του φορτίου του, αλλά “η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι” ήταν η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να φορτώσει το πετρέλαιο σε ελληνικό δεξαμενόπλοιο γνωστού έλληνα πλοιοκτήτη και να το στείλει στο Τέξας! Το θεώρησαν κάπως σαν casus belli», εξηγεί πηγή που μίλησε στο protothema.

«Το Ιράν», σημείωσε η ίδια πηγή, «είθισται να χρησιμοποιεί αυτή την τακτική της ομηρίας πλοίων υπό σημαία χώρας με την οποία έχει κάποια διαμάχη ή άλλου τύπου διαφορές, στη λογική τού “μία σου και μία μου”».

Κάτι ανάλογο άλλωστε είχε γίνει και το 2019, όταν οι βρετανικές αρχές είχαν δεσμεύσει το ιρανικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «Grace 1» στο Γιβραλτάρ για παράβαση κυρώσεων. Λίγες ημέρες αργότερα, υπό τη μορφή αντιποίνων, οι ιρανικές αρχές κατέσχεσαν το σουηδικών συμφερόντων, αλλά υπό βρετανική σημαία, πλοίο «Stena Impero».

Το φορτίο του πλοίου κατασχέθηκε και τα μέλη του πληρώματος απελευθερώθηκαν δύο μήνες αργότερα, στις 27 Σεπτεμβρίου του 2019.

«Τα ρωσικών και ιρανικών συμφερόντων πλοία με φορτία από τις χώρες αυτές κυκλοφορούν χωρίς προβλήματα… Το θαλάσσιο εμπόριο συνεχίζεται κανονικά. Για αυτό αιφνιδιάστηκαν οι Ιρανοί από τις κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης, πόσω μάλλον που το ρωσικό πλοίο δεν είχε προορισμό την Ελλάδα αλλά λόγω βλάβης αγκυροβόλησε στην Κάρυστο», σημείωναν ναυτιλιακές πηγές για τη δέσμευση του «Pegas» στην Κάρυστο (σ.σ. το ρωσικό δεξαμενόπλοιο δεσμεύθηκε, ακολούθως με απόφαση της Αρχής Kαταπολέμησης της Nομιμοποίησης Eσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες αποδεσμεύθηκε, αλλά με παρέμβαση του ΥΠΕΞ και του υπουργείου Ναυτιλίας η απόφαση δεν εκτελέστηκε, ο απόπλους του πλοίου δεν επετράπη και το φορτίο του –πετρέλαιο– μεταφέρθηκε σε άλλο τάνκερ, με σκοπό να κατασχεθεί).

Σε δημοσίευμά της, η «Καθημερινή» παραθέτει το χρονικό και το παρασκήνιο πίσω από τη δέσμευση του «Pegas» (μετέπειτα «Lana»):

Το πλοίο  κατέπλευσε ρυμουλκούμενο στο αγκυροβόλιο της Καρύστου στις 14 Απριλίου. Με διάταξή της η Αρχή για το ξέπλυμα προχώρησε στη δέσμευσή του, καθώς σύμφωνα με την αρχική ενημέρωση, το δεξαμενόπλοιο ανήκε σε ρωσική τράπεζα που συγκαταλέγεται στις 800 και πλέον οντότητες σε βάρος των οποίων έχουν τεθεί σε ισχύ κυρώσεις μετά τη ρωσική εισβολή. Κατόπιν ελέγχου, ωστόσο, προέκυψε ότι στα μέσα Μαρτίου, και σίγουρα πριν από τον κατάπλου του στην Κάρυστο, το δεξαμενόπλοιο είχε μεταβιβαστεί στην επίσης ρωσική εταιρεία Transmorflot, σε βάρος της οποίας πάντως δεν έχουν τεθεί σε ισχύ κυρώσεις. Ως εκ τούτου, η Αρχή για το ξέπλυμα ήρε τη διάταξη για τη δέσμευση του πλοίου, εκτιμώντας ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο.

Με ορατό το ενδεχόμενο να επιτραπεί ο απόπλους του δεξαμενόπλοιου, το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης απέστειλε στις 20 Απριλίου αίτημα δικαστικής συνδρομής, ζητώντας αυτή τη φορά τη δέσμευση όχι του πλοίου, αλλά του φορτίου του. Στο σχετικό έγγραφο αναφέρεται συγκεκριμένα ότι η εισαγγελία της περιφέρειας Κολούμπια, το FBI και η υπηρεσία Ερευνών Εσωτερικής Ασφάλειας (Homeland Security Investigation – HSI) διεξάγουν έρευνα για μεταφορά ιρανικού πετρελαίου, «τα έσοδα του οποίου θα υποστηρίξουν μια ξένη τρομοκρατική οργάνωση κατά παράβαση της ποινικής νομοθεσίας των ΗΠΑ».

Το αίτημα δικαστικής συνδρομής διαβιβάστηκε στα αρμόδια υπουργεία Δικαιοσύνης και Εξωτερικών, πριν καταλήξει στο αρμόδιο (λόγω Καρύστου) Πρωτοδικείο Χαλκίδας για εκτέλεση, ήτοι να προχωρήσει στην κατάσχεση των 100.000 τόνων πετρελαίου και τη μετάγγισή τους σε δύο άλλα δεξαμενόπλοια. «Σας διαβιβάζουμε το από 20 Απριλίου 2022 κατεπείγον αίτημα δικαστικής συνδρομής του υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ και παρακαλούμε να μεριμνήσετε για την άμεση ικανοποίηση αυτού», αναφέρεται σε επίσημο κυβερνητικό έγγραφο που βρίσκεται στη διάθεση της «Καθημερινής».

Την 20ή Μαΐου, αντίστοιχα, το Πρωτοδικείο Χαλκίδας με έγγραφο που φέρει την ένδειξη «Ακρως εμπιστευτικόν» ζήτησε από το Λιμεναρχείο Καρύστου «να προχωρήσει στην παράδοση του κατασχεμένου φορτίου από το πλοίο “Lana” σε δύο πλοία ναυλωμένα από τις αιτούσες αμερικανικές αρχές». Εν δυνάμει των παραπάνω και το αρχηγείο του Λιμενικού ενέκρινε με σήμα του προς το Λιμεναρχείο Καρύστου τη μετάγγιση του ιρανικού πετρελαίου σε μισθωμένα από τις ΗΠΑ δεξαμενόπλοια, παρά το γεγονός ότι η μετάγγιση πετρελαίου από ένα καράβι σε άλλο επιτρέπεται για περιβαλλοντικούς λόγους σε μόλις τρία σημεία στη χώρα: τη Λήμνο, την Πρέβεζα και την Κρήτη. Οι πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι ασκήθηκαν πιέσεις προκειμένου να καμφθούν οι ενστάσεις της επικεφαλής του Λιμεναρχείου επί της συγκεκριμένης διαδικασίας.

Ετσι ξεκίνησε τελικά η μετάγγιση του ιρανικού πετρελαίου από το «Lana» στα δεξαμενόπλοια «Ice Energy» και «Alkinoos».

Από τα τέλη Απριλίου η οργάνωση United Against Nuclear Iran, που στελεχώνεται από πρώην αξιωματούχους της αμερικανικής CIA και αποτελεί σκληρό πολέμιο του Ιράν, είχε εκδώσει ανακοίνωση για το θέμα. Σε αυτήν, ο επικεφαλής της Mark Wallace ανέφερε «καλούμε την Ελλάδα και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να προχωρήσει άμεσα στη δέσμευση του “Pegas”».

Το «διά ταύτα» της υπόθεσης προκύπτει από το σχόλιο διπλωματικών κύκλων στο protothema που πήγαν ένα βήμα πιο πέρα λέγοντας: «Το Ιράν περιμένει συζητήσεις για το αμερικανικό εμπάργκο και ξαφνικά στη μέση βρέθηκε η Ελλάδα».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...