Μπροστά στη γενική κατακραυγή για τις κυριότερες διατάξεις του, Βαγγέλης Αποστόλου και Γιάννης Τσιρώνης απέσυραν άρον – άρον το σχέδιο νόμου για τα δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς. Κάποιοι έσπευσαν να «μεταφράσουν» την απόσυρση του σχεδίου νόμου ως «άδειασμα» του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης στον υφυπουργό του που τόσες ημέρες επέμενε να το υπερασπίζεται με κάθε τρόπο.
Ομοίως, σε δηλώσεις του την Τετάρτη, ο κ. Τσιρώνης χαρακτήρισε επιβεβλημένο το νομοσχέδιο γιατί όπως είπε, «δεν αντέχει άλλο η κοινωνία» (αν και αυτό που δεν άντεξε, διαβάζοντάς το, ήταν το μυαλό μας), γι αυτό και δεσμεύθηκε ότι θα το επαναφέρει.
«Μού το ζήτησε ο Πρωθυπουργός να το αποσύρουμε, είχαμε τη γενναιότητα να το κάνουμε ως κυβέρνηση», είπε χωρίς ίχνος ντροπής ή τουλάχιστον αυτοκριτικής ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης. Γιατί καλή «η γενναιότητα» των κυβερνώντων, αλλά αυτό που δυστυχώς περισσεύει είναι το θράσος που επέδειξαν παρουσιάζοντας τις προκλητικά παράλογες διατάξεις του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου.
Αλλά γιατί τέτοιος χαμός; Γιατί τέτοια φούρια να αλλάξει το ισχύον πλαίσιο και γιατί τέτοια επιμονή από τον κ. Τσιρώνη να περάσει μία τόσο απαράδεκτη νομοθετική πρόταση;
Στόχος, λέει, των προστίμων είναι το παρεμπόριο ενώ οι ίδιες οι φιλοζωικές ζητούσαν καθολική στείρωση για τα ζώα συντροφιάς στην Ελλάδα! Προφάσεις, αναιμική επιχειρηματολογία για μία σειρά από διατάξεις που προκάλεσαν την οργή και την αγανάκτηση όχι μόνο των ζωόφιλων αλλά όλων των πολιτισμένων κα υπεύθυνων πολιτών.
Ακόμα και στο ενημερωτικό σημείωμα για τη διαβούλευση του αποσυρθέντος σχεδίου νόμου γίνεται σαφής αναφορά στην ύπαρξη «ενός ολοκληρωμένου, για πρώτη φορά, Νόμου για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία αυτών από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό, που θέτει καινοφανώς για τα ευρωπαϊκά δεδομένα ρυθμίσεις, σκοπούσες στην ευζωία των ζώων».
Αρα γιατί να τον αλλάξουμε;
Η ανάγκη επικαιροποίησης των υφιστάμενων ρυθμίσεων, εξηγείτο στο ενημερωτικό σημείωμα, «προέκυψε εντόνως από την εγγενή αδυναμία των αρμοδίων υπηρεσιών (ΟΤΑ, ΕΛΑΣ) να αντιμετωπίσουν το ζήτημα διαχείρισης αδεσπότων ζώων, εξαιτίας έλλειψης αναγκαίων υποδομών (πχ δομές φιλοξενίας), λόγω ελλιπούς έως ανύπαρκτης χρηματοδότησης».
Ο ισχύων νόμος 4039/12, ωστόσο, που προτάθηκε και ψηφίστηκε επί υφυπουργίας Μιλένας Αποστολάκη, υπήρξε προϊόν μακράς διαβούλευσης και διαλόγου με την φιλοζωική κοινότητα και τους δήμους και για τον λόγο αυτό, όπως σημειώνει και η ίδια η πρώην υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, η ψήφισή του έλυσε χρόνια προβλήματα και χαιρετίστηκε από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Υπενθυμίζει μάλιστα η Μιλένα Αποστολάκη ότι η ηλεκτρονική διαβούλευση που προηγήθηκε της ψήφισης του ν. 4039 /12 έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ καταγράφοντας το ενδιαφέρον των πολιτών για το ζήτημα. Ενδεικτικά αναφέρει ότι τα σχόλια ξεπέρασαν τα 1.500 όταν τα αντίστοιχα σχόλια στο σχέδιο νόμου για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής ήταν 650.
Στις βασικές προβλέψεις του (ισχύοντος νόμου) περιλαμβάνονται:
- Η δημιουργία στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων διαδικτυακής ηλεκτρονικής βάσης σήμανσης και καταγραφής των ζώων συντροφιάς και των ιδιοκτητών τους , βασικό εργαλείο για την οργάνωση διαχείριση και προστασία των ζώων συντροφιάς.
- Η ηλεκτρονική σήμανση για δεσποζόμενες γάτες και σκύλους κατέστη υποχρεωτική. Για τα αδέσποτα που περισυλλέγονται κατέστη υποχρεωτική η σήμανση και η στείρωση.
- Η δυνατότητα δωρεάν σήμανσης και στείρωσης στα δημοτικά κτηνιατρεία και τις διευθύνσεις Γεωργικής Ανάπτυξης των νομών της χώρας με τη συμμετοχή εθελοντών κτηνιάτρων από την Ελλάδα και τις χώρες της ΕΕ
- Η δημιουργία οργανωμένου συστήματος περισυλλογής και διαχείρισης αδέσποτων ζώων στους δήμους σε συνεργασία με φιλοζωικές οργανώσεις ενω θεσμοθετήθηκε η ευθύνη των δήμων για κάθε βλάβη η ζημία που προκαλείται σε τρίτο απο αδέσποτα
- Η απαγόρευση συμμετοχής κάθε είδους ζώου σε τσίρκο η άλλα παρεμφερή δημόσια θεάματα και οποιαδήποτε δημόσια έκθεση ζώου για κερδοσκοπικό σκοπό.
- Η κακοποίηση και βάναυση μεταχείριση ζώου τιμωρήθηκε με ποινή φυλάκισης εως πέντε χρόνια και πρόστιμο 5000-30000€ ενώ προβλέφθηκε η δυνατότητα παρέμβασης εισαγγελέα για προσωρινή η οριστική αφαίρεση ζώου (σ.σ. με το νέο σχέδιο νόμου προβλεπόταν μείωση των εν λόγω προστίμων)
- Τέθηκε εκτός νόμου η εκτροφή, εκπαίδευση και χρησιμοποίηση ζώων σε οποιοδήποτε είδος μονομαχίας.
- Στις περιπτώσεις που ο κανονισμός της πολυκατοικίας απαγορεύει τη διατήρηση ζώων συντροφιάς ,ο αριθμός των επιτρεπόμενων ζώων περιορίζεται στα δύο ζώα ανά διαμέρισμα. Απαγόρευση για μόνιμη παραμονή των ζώων αυτών σε βεράντες ή ανοιχτούς χώρους του διαμερίσματος.
Σε δήλωσή της για την απόσυρση της προτεινόμενης αλλαγής του νόμου 4039/12, η κυρία Αποστολάκη κατηγορεί την κυβέρνηση ότι επιχείρησε να απαγορεύσει και μάλιστα να ποινικοποιήσει την δράση κάθε φιλόζωου πολίτη καθώς και των φιλοζωικών οργανώσεων, να περιορίσει την αναγκαία συμμετοχή των φιλοζωικών οργανώσεων στο έργο της περίθαλψης των αδεσπότων και να επιβάλει αδιανόητους περιορισμούς στον αριθμό των κατοικιδίων που ένας πολίτης μπορεί να φιλοξενεί.
Οπως υπογραμμίζει, το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο είναι επαρκές και αυτό που απαιτείται είναι η βούληση της πολιτείας για την ουσιαστική και πλήρη εφαρμογή του, ενώ τυχόν αναγκαίες προσθήκες θα πρέπει να προκύψουν μέσα από ουσιαστική διαβούλευση και διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ασφαλώς τα φιλοζωικά σωματεία «που θα έπρεπε να αποτελούν για την πολιτεία έναν πολύτιμο αρωγό σε όλα τα ζητήματα της φιλοζωικής της πολιτικής.»
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News