Γίνεται ένα είδος πουλιού να σνομπάρει επιδεικτικά τα πάρκα μιας συγκεκριμένης πόλης για εκείνα μιας άλλης, 1000 χλμ. μακριά;
Τα αηδόνια του είδους Luscinia megarhynchos εγκαταλείπουν το Λονδίνο και σιγά σιγά συγκεντρώνονται κατά εκατοντάδες στη νέα τους βάση: το Βερολίνο.
Με τον πληθυσμό των αηδονιών της Βρετανίας να γνωρίζει μείωση της τάξης του 90% από το 1960 μεχρι σήμερα, οι επιστήμονες θεωρούν πως υπάρχει κάποιος λόγος που το συγκεκριμενο είδος κάνει το δικό του… Brexit και προτιμάει τα κλαδιά των δέντρων στο πάρκο Τιργκάρτεν της γερμανικής πρωτεύουσας.
Όπως γράφει η Guardian, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Βερολίνου και το Υπουργείο Παιδείας της Γερμανίας ξεκίνησαν από το 2018 ένα μεγαλεπήβολο έργο με στόχο την εξεύρεση των αιτιών της ξαφνικής αυτής μετανάστευσης.
Στην καρδιά της προσπάθειας αυτής είναι η Σάρα Ντάργουιν, μια βρετανίδα βοτανολόγος με έδρα το Βερολίνο (και μακρινή απόγονος του Κάρολου Δαρβίνου συν τοις άλλοις) και η γερμανίδα συνάδελφος της Σίλκε Βοίτ-Χόικε.
«Όπως και πολλοί άνθρωποι, έτσι και τα αηδόνια ενδέχεται να προτιμούν το Βερολίνο επειδή είναι πιο άναρχο και θορυβώδες σε σχέση με το Λονδίνο ή άλλες μεγαλουπόλεις», σημειώνει η Βοίτ-Χόικε.
Ταυτόχρονα, οι ερευνητές αναρωτήθηκαν το κατά πόσο τα έντονα φώτα του δρόμου και οι πολυσύχναστοι δρόμοι με τον θόρυβο από τα κορναρίσματα λειτουργούν όντως αποτρεπτικά για τα πουλιά.
Το σίγουρο είναι πάντως πως κάτι προσελκύει τα αηδόνια στην γερμανική πρωτεύουσα, σίγουρα πάντως όχι η έλλειψη θηρευτών που μπορεί να τα κυνηγήσουν, καθώς το Βερολίνο έχει μία από τις υψηλότερες συγκεντρώσεις σαϊνιών και γατών σε όλη την Ευρώπη -οι μόνιμες απειλές για τα αηδόνια.
Τέλος, υπάρχει και μια ακόμη θεωρία, αυτή που φέρνει στο τραπέζι ο Ντέιβιντ Ρόθενμπεργκ, ένας αμερικανός τζαζ μουσικός και συγγραφέας του βιβλίου «Why Birds Sing» που πραγματεύεται τις τραγουδιστικές συνήθειες των πουλιών εντός αστικού ιστού.
«Τι συμβαίνει αν τα αηδόνια, αντί να… ξενερώνουν από τον ατελείωτο θόρυβο της πόλης, στην πραγματικότητα προσελκύονται από αυτόν;», αναρωτιέται ο μουσικός που από το 2013 επισκέπτεται κάθε χρόνο το Βερολίνο και ηχογραφεί αηδόνια στα γερμανικά πάρκα.
Ο Ρόθενμπεργκ ισχυρίζεται ότι τα αηδόνια συχνά αισθάνονται ότι απειλούνται από τον ήχο ενός κλαρινέτου, ενός βιολιού ή μιας ανθρώπινης φωνής και αυτομάτως προσπαθούν να την διακόψουν, μια διαδικασία γνωστή στους επιστήμονες ως «το μπλοκάρισμα του σήματος».
«Ωστόσο, πολλά είδη αηδονιών ανταποκρίνονται διαφορετικά: Ένα αρσενικό αηδόνι με αυτοπεποίθηση, που δεν θεωρεί εσένα και το κλαρινέτο ή το iPad ή τη φωνή ή το τσέλο ως απειλή, θα ακούσει αυτό που παίζεις, θα περιμένει για μια στιγμή και στη συνέχεια θα απαντήσει με το δικό του σύντομο τραγούδι», καταλήγει με νόημα ο μουσικός.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News