Μία εντυπωσιακή κατασκευή εγκαινίασε την Τρίτη 23 Οκτωβρίου η Κίνα: πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε μήκος θαλάσσια γέφυρα η οποία ενώνει δύο αυτόνομες διοικητικές περιφέρειές της, το Χονγκ Κονγκ και το Μακάο, με την ηπειρωτική χώρα στην περιοχή Τζουχάι.
Στην επίσημη τελετή, που έγινε στο Τζουχάι, παρέστησαν τόσο ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ όσο και η διευθύνουσα σύμβουλος του Χονγκ Κονγκ Κάρι Λαμ, ώστε να υπογραμμιστεί ο σημαντικός χαρακτήρας του έργου.
Τα παραδοσιακά κινεζικά πυροτεχνήματα έλαμψαν, αλλά σε οθόνη καθότι ήταν ψηφιακά.
Η 55 χιλιομέτρων γέφυρα κόστιζε 20 δισ. δολ. ΗΠΑ (και με συνεισφορά του Χονγκ Κονγκ) και, ως έργο, ολοκληρώθηκε με καθυστερήσεις. Εχει σχεδιαστεί καταλλήλως ώστε να αντέχει σε άνεμους 340 χιλιομέτρων την ώρα. Η γέφυρα διαθέτει και υποθαλάσσια σήραγγα 6,7 χιλιομέτρων, ενώ οι πύργοι της θυμίζουν το λευκό δελφίνι της Κινεζικής Θάλασσας, σύμφωνα με τον σχεδιαστή της. Οι καμπύλες του δρόμου της υποτίθεται ότι μιμούνται την κίνηση του φιδιού.
Και μία πολύ σημαντική «λεπτομέρεια»: κατά τις εργασίες κατασκευής, εννέα εργάτες σκοτώθηκαν και περισσότεροι από διακόσιους τραυματίστηκαν.
Η στόχευση
Η κατασκευή αυτής της γέφυρας εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο της κινεζικής ηγεσίας το οποίο φιλοδοξεί να συνδέσει το Χονγκ Κονγκ και το Μακάο με 11 κινεζικές πόλεις στοχεύοντας στη δημιουργία «ζώνης υψηλής τεχνολογίας» προς μελλοντικό ανταγωνισμό της περιώνυμης αμερικανικής Σίλικον Βάλεϊ.
Οι επικριτές του έργου -από πλευράς Χονγκ Κονγκ, φυσικά- διατείνονται ότι η άμεση και ανομολόγητη επιδίωξη του κινεζικού ιδιότυπου καθεστώτος («κομμουνιστική» μονοκομματική γραφειοκρατία στην πολιτική και τούρμπο καπιταλισμός στην οικονομία) δεν είναι άλλη από τον στενότερο έλεγχο των δύο αυτόνομων περιοχών.
Οι τυπικώς ομολογηθέντες στόχοι ήταν η διευκόλυνση και ενίσχυση του εμπορίου και η αύξηση του τουρισμού (το Μακάο, τηρουμένων των αναλογιών, είναι το κινεζικού στυλ Λας Βέγκας: ένας τζογαδόρικος κόμβος).
Οι απαγορεύσεις
Τα ιδιωτικά αυτοκίνητα δεν είναι αυτονόητο ότι θα χρησιμοποιούν τη γέφυρα – κάθε άλλο. Κάθε ενδιαφερόμενος πρέπει πρώτα να υποβάλει τη σχετική αίτηση ώστε να λάβει την άδεια διέλευσης. Και, βέβαια, δημόσια συγκοινωνία δεν θα υπάρχει. Συμπεραίνεται λοιπόν ότι η νέα γέφυρα θα είναι προσπελάσιμη μόνο από λίγους και ελεγμένους από το καθεστώς του Πεκίνου «ημετέρους».
Οι έλεγχοι
Αλλά και όσοι καταφέρουν να πάρουν την ειδική άδεια θα είναι υπό στενή παρακολούθηση όση ώρα κινούνται επάνω της: θα καταγράφονται οι σφυγμοί και η αρτηριακή πίεση όλων των οδηγών και θα ανιχνεύεται ακόμη και το… χασμουρητό τους! Ο ανεξέλεγκτος από το Πεκίνο Τύπος του Χονγκ Κονγκ μετέδωσε πληροφορίες για μεγάλο αριθμό από κάμερες ασφαλείας που ήδη έχουν τοποθετηθεί στη γέφυρα.
Οι επικρίσεις
Οι περισσότερες επικρίσεις εστιάζουν, πάντως, στην κατασπατάληση πόρων που προήλθαν από τη φορολόγηση των κατοίκων του Χονγκ Κονγκ και στο περιττόν της κατασκευής της γέφυρας, δεδομένων των υφιστάμενων μεταφορικών συνδέσεων με την ηπειρωτική Κίνα. Υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ένα «μέγα έργο» που εξυπηρετεί μόνο πολιτικούς σκοπούς. Υπάρχουν και οι ενστάσεις οικολογικού χαρακτήρα, δηλαδή ότι η γέφυρα απειλεί με εξαφάνιση το κινεζικό λευκό δελφίνι.
Στο καθαρά πολιτικό επίπεδο, οι κάτοικοι του Χονγκ Κονγκ φοβούνται ότι η κατασκευή της γέφυρας είναι ένα βήμα παραπάνω στην πορεία ενσωμάτωσής τους στην Κίνα που για αυτούς δεν σημαίνει παρά απώλεια ελευθεριών σε κάθε επίπεδο.
Δείτε ένα βίντεο με τη γέφυρα Χονγκ Κονγκ – Τζουχάο – Μακάο:
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News