807
| Shutterstock / Creative Protagon

Γιατί η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία στον κόσμο επενδύει στους κινητήρες εσωτερικής καύσης

Protagon Team Protagon Team 12 Ιουλίου 2024, 11:25
|Shutterstock / Creative Protagon

Γιατί η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία στον κόσμο επενδύει στους κινητήρες εσωτερικής καύσης

Protagon Team Protagon Team 12 Ιουλίου 2024, 11:25

Ο «πράσινος» Εντο Ρόνκι, ένας εκ των πρωτεργατών του οικολογικού κινήματος στην Ιταλία, πρώην υπουργός Περιβάλλοντος και νυν πρόεδρος του Ιδρύματος για την Αειφόρο Ανάπτυξη, κατά την παρέμβασή του στην τελευταία Σύνοδο για το Κλίμα (COP28) που διεξήχθη τον περασμένο Δεκέμβριο στο Ντουμπάι είχε επισημάνει, μεταξύ, άλλων πως «oι βασικές ενέργειες που απαιτούνται για τη μείωση των εκπομπών έως το 2030 είναι ευρέως γνωστές και στις περισσότερες περιπτώσεις πολύ αποδοτικές ενώ είναι ευρέως διαδεδομένη στην παγκόσμια κοινή γνώμη και μεταξύ των κυβερνήσεων η πεποίθηση ότι πρέπει να εγκαταλείψουμε τα ορυκτά καύσιμα, ότι πρέπει να επιταχύνουμε την απανθρακοποίηση και ότι, με δομημένο τρόπο, με διαφορετικά στάδια για διαφορετικά επίπεδα ανάπτυξης, είμαστε σε θέση, τεχνικά και οικονομικά, να τα καταφέρουμε».

Ωστόσο, όπως αναφέρει σε άρθρο του ο Λούκα Αντζελίνι της Corriere della Sera, οι υποψίες ότι αυτή η πεποίθηση ενδεχομένως, στην πραγματικότητα, να μην είναι τόσο διαδεδομένη, επιβεβαιώθηκαν ήδη κατά τη διάρκεια της συνόδου: ο οικοδεσπότης σουλτάνος Αχμέντ αλ Τζαμπέρ (επικεφαλής και της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων -ΗΑΕ- και της αντίστοιχης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας) κατηγορήθηκε ότι, κατά τη διάρκεια διμερών συναντήσεων πριν από την έναρξη της συνόδου, επιδίωξε να συνάψει συμφωνίες για την πώληση πετρελαίου και φυσικού αερίου με περισσότερες από δέκα χώρες.

Την ίδια περίοδο άρχισαν και οι επιθέσεις κατά της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ, οι οποίες συνεχίστηκαν και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας ενόψει των ευρωεκλογών του περασμένου Ιουνίου. Και παρότι πριν από λίγους μήνες ο Economist επαναλάμβανε ότι «το μέλλον έγκειται στα ηλεκτρικά οχήματα» και πως η αυτοκινητοβιομηχανία προσαρμόζεται γρήγορα και αμετάκλητα, ολοένα περισσότεροι προβλέπουν πως η χρήση κινητήρων εσωτερικής καύσης θα συνεχιστεί και μετά από το 2035, παρά τα σχέδια των Βρυξελλών για κατάργησή της από εκείνη τη χρόνια και έπειτα.

Ωστόσο η είδηση ότι η Saudi Aramco, η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία στον κόσμο (το 2023 τα έσοδά της ανήλθαν στα 500 δισεκατομμύρια δολάρια, κυρίως από την παραγωγή και την πώληση αργού πετρελαίου) αποφάσισε να επενδύσει σημαντικά κεφάλαια στους κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι σίγουρα ανησυχητική, τόσο που οι Financial Times επέλεξαν να κάνουν το θέμα πρωτοσέλιδο στη διεθνή έκδοσή τους: συγκεκριμένα ο σαουδαραβικός πετρελαϊκός κολοσσός δαπάνησε 740 εκατ. ευρώ για να αγοράσει το 10% των μετοχών της Horse Powertrain, μιας εταιρείας που ειδικεύεται στην παραγωγή «παραδοσιακών» κινητήρων εσωτερικής καύσης.

«Η Saudi Aramco στοιχηματίζει ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα είναι διαθέσιμοι για “πολύ, πολύ καιρό”, καθώς η μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαίου στον κόσμο διακρίνει μια επιχειρηματική ευκαιρία από την άνοδο της ηλεκτροκίνησης», γράφουν οι Μάλκολμ Μουρ και Κάνα Ιναγκάκι. «Ο συλλογισμός της Saudi Aramco και των άλλων μετόχων της Horse Powertain, της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Geely και της γαλλικής Renault, είναι ότι καθώς η βιομηχανία σταματά να σχεδιάζει και να αναπτύσσει τους δικούς της κινητήρες εσωτερικής καύσης, θα αρχίσει να τους αγοράζει από τρίτους», εξηγούν οι δημοσιογράφοι της λονδρέζικης εφημερίδας.

«Θα είναι απίστευτα ακριβό για τον κόσμο να καταργήσει, ή να μην χρησιμοποιεί καθόλου κινητήρες εσωτερικής καύσης», δήλωσε στους Financial Times o Γιάσερ Μούφτι, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Saudi Aramco που ηγήθηκε των διαπραγματεύσεων για την εξαγορά. «Εάν λάβετε υπόψη το ζήτημα της προσιτής τιμής και πολλούς άλλους παράγοντες, πιστεύω ότι θα υπάρχουν για πολύ, πολύ καιρό», πρόσθεσε.

Μάλιστα, ερωτηθείς εάν πιστεύει πως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα εκλείψουν ποτέ, απάντησε ναι. Προηγουμένως εκπρόσωπος της Saudi Aramco είχε δηλώσει πως σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας ακόμη και το 2050, περισσότερα από τα μισά αυτοκίνητα θα εξακολουθούν να λειτουργούν με κάποιο είδος καυσίμου.

Μόλις το 2021 η κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης θεωρούταν εξασφαλισμένη, καθώς κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford, η General Motors και η Mercedes-Benz, αλλά και κυβερνήσεις, δεσμεύτηκαν για τερματισμό των πωλήσεων νέων κινητήρων βενζίνης και ντίζελ μεταξύ του 2035 και του 2040. Πλέον, όμως, λόγω της επιβράδυνσης της αύξησης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και την αύξηση του εμπορικού προστατευτισμού, το μέλλον των κινητήρων εσωτερικής καύσης φαίνεται λιγότερο ζοφερό.

«Πιστεύουμε ότι μέχρι το 2035, το 2040 και ακόμη και μετά το 2040 θα συνεχίσουμε να βλέπουμε σημαντικό αριθμό οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης», δήλωσε στους Financial Times, ο Ματίας Τζανίνι, διευθύνων σύμβουλος της Horse Powertain. «Περισσότερο από το 50% σίγουρα, και έως και το 60% του πληθυσμού θα εξακολουθεί να έχει κάποιου είδους κινητήρα, είτε εσωτερικής καύσης είτε υβριδικό, είτε plug-in υβριδικό».

Αυτή η προοπτική αποτελεί ευκαιρία για την εδραίωση της παραγωγής. Ο διευθύνων σύμβουλος της Horse Powertain ανέφερε σχετικά ότι η εταιρεία του έχει ήδη κλείσει «μια, δυο δουλειές» και διαπραγματεύεται με αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να τις προμηθεύει με κινητήρες. «Διαθέτουμε μια ποικιλία νέων κινητήρων που παράγονται, για παράδειγμα, για την αντιμετώπιση της νομοθεσίας», είπε, προσθέτοντας ότι ενώ πολλές εταιρείες αποφάσισαν να σταματήσουν να επενδύουν ή να αναπτύσσουν κινητήρες ως απάντηση στα νέα πρότυπα της ΕΕ, «εμείς συνεχίσαμε».

Η κοινοπραξία δημιουργήθηκε πριν από ένα χρόνο, αφού η κινεζική Geely και η γαλλική Renault κατάργησαν τα δικά τους τμήματα κινητήρων και κιβωτίων ταχυτήτων, ώστε να συγχωνευτούν στην Horse Powetain. Η νέα εταιρεία των 7,4 δισεκατομμυρίων ευρώ απασχολεί 19.000 εργαζομένους, διαθέτει 17 εργοστάσια ανά την υφήλιο και μπορεί να κατασκευάζει 3,2 κινητήρες τον χρόνο. Στόχος της είναι οι πέντε εκατομμύρια κινητήρες.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...