1348
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σχεδιάζεται να νομοθετηθεί το προσεχές διάστημα | ΙΝΤΙΜΕnews

Γιατί φοβούνται την αξιολόγηση ΟΛΜΕ και ΔΟΕ;

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2021, 16:38
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σχεδιάζεται να νομοθετηθεί το προσεχές διάστημα
|ΙΝΤΙΜΕnews

Γιατί φοβούνται την αξιολόγηση ΟΛΜΕ και ΔΟΕ;

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2021, 16:38

ΣΥΡΙΖΑ, ΟΛΜΕ και ΔΟΕ πρωτοστατούν στις αντιδράσεις για τη διαδικασία της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας όπως αυτή προβλέπεται με το νόμο 4692/2020 που ψηφίστηκε πέρυσι τον Ιούνιο.

Οι εν λόγω αντιδράσεις κορυφώθηκαν μετά την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης 6603/ΓΔ4/2021 – ΦΕΚ 140/Β/20-1-2021.

«Κόκκινο πανί» για του αντιδρώντες αποτελεί η πρόβλεψη ότι όσοι εκ των εκπαιδευτικών απέχουν από την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, θα αποκλείονται από τη διεκδίκηση θέσεων Στελεχών Εκπαίδευσης (Διευθυντών Σχολείων , Διευθυντών Εκπαίδευσης , Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης κλπ).

Από το υπουργείο Παιδείες διευκρινίζεται ότι δεν πρόκειται για “τιμωρητική” ρύθμιση, ωστόσο “είναι αυτονόητο ότι δεν μπορεί κάποιος να είναι ηγετικό στέλεχος στην εκπαίδευση όταν αρνείται την αξιολόγηση”.

Σε τηλεδιάσκεψη με περισσότερους από 2.300 διευθυντές σχολικών μονάδων η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ξεκαθάρισε ότι η αξιολόγηση θα προχωρήσει και ότι θα υπάρξουν συνέπειες για όσους δεν συμμετάσχουν.

«Προφανώς είναι υπηρεσιακή υποχρέωση όλων η συμμετοχή στο θεσμό της αξιολόγησης με ό,τι συνεπάγεται κάθε υπηρεσιακή υποχρέωση», παρατήρησε χαρακτηριστικά η υπουργός Παιδείας, για να συμπληρώσει την τοποθέτησή της με τρία βασικά σημεία:

Ηθική υποχρέωση: Πέρα από υπηρεσιακό καθήκον, είναι και ηθική η υποχρέωση απέναντι στα παιδιά μας να εφαρμοσθεί η διαδικασία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο με στόχο μονάχα ένα: πώς θα βελτιώσουμε την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου για τα παιδιά μας.

Βελτίωση- αξιολόγηση: Δεν μπορούμε να έχουμε βελτίωση, χωρίς αξιολόγηση. Και για αυτόν ακριβώς τον λόγο η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου εφαρμόζεται σε τόσες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και όλοι σας – είμαι βέβαιη – θέλετε βελτίωση, για τα παιδιά μας.

Ο θεσμός θα αξιοποιηθεί αποτελεσματικά: Είστε όλοι λειτουργοί, είστε όλοι αφοσιωμένοι ακριβώς σε αυτόν τον στόχο, και για αυτό είμαι βέβαιη ότι και ο θεσμός αυτός θα αξιοποιηθεί αποτελεσματικά για να προσφέρουμε ακόμη περισσότερα στα παιδιά μας.

 Κινητοποιήσεις και εξώδικα

«Προκειμένου να κάνει το πρώτο βήμα προς την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, την κατηγοριοποίηση των σχολείων, τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, το κλείσιμο εκπαιδευτικών μονάδων ή την παράδοσή τους σε ιδιώτες και τις απολύσεις εκπαιδευτικών. Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση υψώνει «τοίχο» αδιαλλαξίας και αυταρχισμού στον κόσμο της εκπαίδευσης», αντέτεινε ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ΟΛΜΕ και ΔΟΕ προχώρησαν στην αποστολή εξωδίκων:

Από την πλευρά της, η ΟΛΜΕ κήρυξε απεργία-αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης, αποστέλλοντας μάλιστα εξώδικο στο υπουργείο Παιδείας.

«Η προσπάθεια εφαρμογής της συγκεκριμένης Υ.Α. αποσκοπεί στη μεταβίβαση της ευθύνης για όλα τα προβλήματα στους ίδιους τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και στην κατηγοριοποίηση και τον ταξικό διαχωρισμό της εκπαίδευσης, επιλογή η οποία θα οδηγήσει στην περαιτέρω  υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει ότι στα “αξιολογημένα” σχολεία των χωρών, όπου εφαρμόστηκε η αξιολόγηση, ο λειτουργικός αναλφαβητισμός, η σχολική διαρροή, οι ταξικοί φραγμοί και η πολυκατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων αυξήθηκαν δραματικά», αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.

Κατά την ΟΛΜΕ «είναι σαφές ότι η επιλογή αυτή αποσκοπεί στην διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη μετασχηματισμού του εκπαιδευτικού τοπίου με κυρίαρχο χαρακτηριστικό τον αποχαρακτηρισμό της παιδείας από δημόσιο αγαθό, ανοίγοντας το δρόμο για την “ενοχοποίηση” των σχολείων με βάση ακόμα και τις βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών, παραβλέποντας κάθε κοινωνικοοικονομικό παράγοντα που επηρεάζει τις μαθητικές επιδόσεις».

Η ΟΛΜΕ υποστηρίζει ότι η αξιολόγηση θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων και υποχρηματοδότηση.

Ομοίως, και η ΔΟΕ κήρυξε απεργία-αποχή από την αξιολόγηση, αποστέλλοντας και το σχετικό  εξώδικο. «Ο αγώνας για την αποτροπή της εφαρμογής της αντιδραστικής αξιολόγησης που επιβάλλει η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας, άρχισε, κλιμακώνεται και θα είναι νικηφόρος […] με την Υ.Α. «χτίζεται» το πλαίσιο υλοποίησης της νέας ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ως ο ατομικός έλεγχος των εκπαιδευτικών για το κατά πόσο θα υλοποιούν τις κυβερνητικές πολιτικές. Για το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. δεν υπάρχει άλλος δρόμος από αυτόν του αγώνα για την αποτροπή της υλοποίησης των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων της κυβέρνησης», τονίζεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση που εξέδωσε η ΔΕΟ

«Στόχος της δεν είναι η βελτίωση της εκπαίδευσης ή του παιδαγωγικού έργου. Είναι η προσχηματική χρήση αυτής της λειψής και στρεβλής διαδικασίας, ώστε να τεθεί σε εφαρμογή ο νεοφιλελεύθερος σχεδιασμός εμπορευματοποίησης του χώρου της εκπαίδευσης», υποστηρίζει από την πλευρά της η ΟΙΕΛΕ.

Κύκλοι του υπ. Παιδείας σχολίαζαν η ανωτέρω στάση δείχνει την αντίθεση σε οτιδήποτε αφορά την αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, εμμένοντας σε λογικές του παρελθόντος.

Τι είναι η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας

Με τα άρθρα 33, 34 και 35 του νόμου 4692/2020 που ψηφίστηκε πέρυσι τον Ιούνιο, θεσμοθετήθηκε ο προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου, των συλλογικών δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών, καθώς και η διττή αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό έργο τους.

Σκοπός της αξιολόγησης είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, σε ένα πλαίσιο αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας.

·Η διαδικασία αυτή συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας των τριών βασικών λειτουργιών της σχολικής μονάδας:

α) της παιδαγωγικής και μαθησιακής λειτουργίας,

β) της διοικητικής λειτουργίας και

γ) της λειτουργίας της ως επαγγελματικής κοινότητας μάθησης, που προωθεί την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.

Βασικός φορέας της διαδικασίας του προγραμματισμού και της εσωτερικής αξιολόγησης είναι η ίδια η σχολική μονάδα, ενώ θεμελιώδη στοιχεία της αποτελούν η στοχοθεσία σχετικά με το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο, αλλά και η τεκμηριωμένη αξιολογική κρίση που βασίζεται στη συστηματική συλλογή στοιχείων από ποικιλία πηγών.

Σημειώνεται επίσης ότι εφέτος, λόγω των πρωτόγνωρων συνθήκων της σχολικής χρονιάς, η αξιολόγηση θα υλοποιηθεί προσαρμοσμένη στις συνθήκες αυτές, καθώς η ιδιαιτερότητά τους έχει επιδράσει στη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σχεδιάζεται να νομοθετηθεί το προσεχές διάστημα από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Πώς θα «τρέξει» η διαδικασία

Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου:

Κατά την έναρξη του σχολικού έτους, ο Διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας συγκαλεί σε ειδική συνεδρίαση τον σύλλογο διδασκόντων για να προβεί σε προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και σχεδιασμό συλλογικών δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών, καθώς και καθορισμό του τρόπου υλοποίησής τους.

Ως προς τις συλλογικές δράσεις, ο σύλλογος διδασκόντων επιλέγει τομείς λειτουργίας της σχολικής μονάδας, ως διοικητικής και ως εκπαιδευτικής δομής, στους οποίους θα εστιάσουν οι προγραμματιζόμενες δράσεις.

Ο Διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας συγκαλεί τον σύλλογο διδασκόντων σε τακτικές συνεδριάσεις, οι οποίες πραγματοποιούνται, με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και τουλάχιστον μία φορά ανά δίμηνο, προκειμένου να συζητήσουν διεξοδικά για την πορεία υλοποίησης του αρχικού προγραμματισμού και των δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών που σχεδιάσθηκαν κατά τα ανωτέρω και να εκτιμήσουν την αποτελεσματικότητά τους.

Αν ο σύλλογος κρίνει απαραίτητο, προβαίνει σε εκ νέου προγραμματισμό, ανασχεδιασμό ή σε τυχόν αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις, αξιοποιώντας και τις παρατηρήσεις ή προτάσεις του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου παιδαγωγικής ευθύνης.

Αυτοαξιολόγηση:

Στο τέλος του διδακτικού έτους, ο Διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας συγκαλεί σε ειδική συνεδρίαση τον σύλλογο διδασκόντων για να προβεί σε αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ως διοικητικής και ως εκπαιδευτικής δομής και του εκπαιδευτικού έργου αυτής.

Σκοπός είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

Στην ετήσια απολογιστική έκθεση που συντάσσεται αναφέρονται ιδίως οι τομείς που αποτέλεσαν αντικείμενο εστίασης, οι στόχοι που είχαν τεθεί, καθώς και τα αντίστοιχα ποιοτικά κριτήρια παρακολούθησης και αξιολόγησής τους, περιγράφονται αναλυτικά οι δράσεις βελτίωσης της λειτουργίας της σχολικής μονάδας που σχεδιάσθηκαν, οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν κατά την υλοποίηση και οι τρόποι με τους οποίους αυτές αντιμετωπίστηκαν. Παρατίθενται, επίσης, οι ομάδες που συγκροτήθηκαν για τη διαμόρφωση δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.

Εξωτερική αξιολόγηση:

Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου λαμβάνουν γνώση του περιεχομένου της έκθεσης του ετήσιου συλλογικού προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου και του σχεδιασμού δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης, καθώς και της ετήσιας απολογιστικής έκθεσης του έργου των σχολικών μονάδων των οποίων έχουν την παιδαγωγική ευθύνη, αμέσως με την ανάρτησή τους στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή.

Λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες υποδομές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε σχολικής μονάδας, διατυπώνουν παρατηρήσεις επί των εκθέσεων αυτών, καθώς και προτάσεις υποστήριξης και βελτίωσης, που γνωστοποιούνται στον σύλλογο διδασκόντων.

Τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.), αφού λάβουν υπόψη τις ετήσιες απολογιστικές εκθέσεις κάθε σχολικής μονάδας και τις σχετικές παρατηρήσεις και προτάσεις των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου, συντάσσουν συνολική έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων.

Η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.), κατά τη σύνταξη της ετήσιας έκθεσής της, αξιοποιεί το περιεχόμενο της ανωτέρω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο και α) εισηγείται προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων τρόπους βελτίωσης και αποτελεσματικότερης οργάνωσης των διαδικασιών του συλλογικού προγραμματισμού και της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και β) συντάσσει εκθέσεις με γενικές παρατηρήσεις, ιδίως όσον αφορά στις ανάγκες, δυσκολίες, τάσεις και επιτεύγματα.

Το Ι.Ε.Π. αξιοποιεί το περιεχόμενο της ανωτέρω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News