490
Καρέ από κινητοποίηση του γερμανικού συνδικάτου μετάλλου IG Metall τον περασμένο Μάρτιο | Friso Gentsch/picture alliance via Getty Images

Γερμανία: Οι εργάτες μετάλλου διεκδικούν τετραήμερη εργασία

Protagon Team Protagon Team 7 Σεπτεμβρίου 2023, 20:05
Καρέ από κινητοποίηση του γερμανικού συνδικάτου μετάλλου IG Metall τον περασμένο Μάρτιο
|Friso Gentsch/picture alliance via Getty Images

Γερμανία: Οι εργάτες μετάλλου διεκδικούν τετραήμερη εργασία

Protagon Team Protagon Team 7 Σεπτεμβρίου 2023, 20:05

Σε λίγες ημέρες θα ξεκινήσουν στη Γερμανία οι διαπραγματεύσεις για τις συλλογικές συμβάσεις στον κλάδο της χαλυβουργίας. Τον τόνο για τις παγγερμανικές αποφάσεις θα δώσουν τα αποτελέσματα που θα έχουν οι διαβουλεύσεις στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, στην Κάτω Σαξονία, στην Εσση και στη Βρέμη. Η IG Metall (IGM), το μεγαλύτερο συνδικάτο της Γερμανίας και όλης της Ευρώπης, ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει την καθιέρωση εβδομαδιαίας εργασίας τεσσάρων ημερών με τις ισχύουσες αποδοχές.

Από το 1995 οι βιομηχανικοί εργάτες παραγωγής δουλεύουν 35ωρο, ως αποτέλεσμα των συνδικαλιστικών αγώνων τους που ξεκίνησαν το 1984 με απεργία διαρκείας (διήρκεσε ενάμιση μήνα). Εφέτος έκριναν ότι ήρθε ο καιρός για το μεγάλο άλμα στον στόχο της τεραήμερης απασχόλησης.

Το πρώτο ηχηρό «όχι» το εισέπραξαν από το αφεντικό της BMW, τον Ολιβερ Τσίψε, μέσω της εφημερίδας Handelsblatt: «Κακό σημάδι το αίτημα για τετραήμερη δουλειά. Αντιθέτως, πρέπει να δημιουργήσουμε ελκυστικά κίνητρα για υπερωρίες. Δεν πρέπει να αυξάνονται οι φόροι και οι δασμοί για κάθε ώρα υπερωρίας, αλλά να μειώνονται».

Ο γενικός διευθυντής της συνομοσπονδίας των εργοδοτικών οργανώσεων, Στέφεν Κάμπετερ, ήταν πιο δηκτικός: «Αν μπορείτε να κατανείμετε 39 ώρες εβδομαδιαίας εργασίας σε τέσσερις ημέρες, οκέι. Εμείς είμαστε υπέρ του να καταστεί πιο ευέλικτος ο νόμος για τον χρόνο εργασίας» δήλωσε στην κυριακάτικη έκδοση της Bild, υπονοώντας ότι το ωράριο-λάστιχο δεν ενοχλεί την εργοδοσία.

Οι συνδικαλιστές της IG Metall, πάντως, επιμένουν στο αίτημά τους επικαλούμενοι και περιβαλλοντικούς λόγους: «Ενα ταξίδι λιγότερο την εβδομάδα σημαίνει, εκτός των άλλων, μικρότερη έκλυση διοξειδίου του άνθρακα» λένε. Το ζουμί της θέσης τους, ωστόσο, βρίσκεται αλλού: «Η αναδιάρθρωση του κλάδου είναι αναπόφευκτη. Θα χαθούν θέσεις εργασίας λόγω του εξοβελισμού του άνθρακα από την παραγωγή. Ο κλάδος πάσχει ήδη από έλλειψη εξειδικευμένων εργατών, ενώ επίκεινται συνταξιοδοτήσεις χιλιάδων άλλων. Καλύτερα, λοιπόν, να μειωθούν οι ώρες εργασίας τώρα και να προσφερθούν ελκυστικές επιλογές για ειδικευμένους εργάτες».

Το συνδικάτο τόνισε επίσης ότι με τις προτάσεις του οι εργοδότες θα κερδίσουν σε παραγωγικότητα ποιότητας και οι εργάτριες θα απαλλαγούν από τη μερική απασχόληση (οι Γερμανίδες αποτελούν το 80% των 11,8 εκατομμυρίων εργαζομένων με τέτοιο εργασιακό καθεστώς).

Η μείωση της εβδομαδιαίας εργασίας με ίδιες απολαβές, σχολίασε η Corriere della Sera, στην πραγματικότητα συνιστά πρόταση αναδιανομής των κερδών της γερμανικής βαριάς βιομηχανίας, τα οποία είναι σημαντικά. Η Deutsche Welle έγραψε: «Τα περιθώρια κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών Mercedes και BMW και των εταιρειών ηλεκτρονικών Siemens και Bosch έχουν υπολογιστεί μεταξύ 12%-15% το 2022, ενώ ο γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Volkswagen, αναμένει αύξηση 8%. Η Γερμανία είναι επίσης ο πέμπτος μεγαλύτερος εξαγωγέας όπλων στον κόσμο και οι πολλοί κατασκευαστές υποβρυχίων, αρμάτων μάχης και πυραύλων έχουν σημειώσει κέρδη-ρεκόρ τον τελευταίο καιρό».

Η Corriere σημείωσε ακόμη ότι το προτεινόμενο από το συνδικάτο μοντέλο θα δοκιμαστεί πειραματικώς από το Πανεπιστήμιο Μίνστερ και την οργάνωση 4 Day Week Global: θα γίνει ένα πείραμα σε 60 εταιρείες, στο οποίο οι εργαζόμενοι θα αμείβονται με τον ίδιο μισθό, αλλά θα εργάζονται μόνο το 80% του χρόνου εργασίας. Το ζήτημα είναι η διατήρηση της ίδιας παραγωγικότητας. Γενικώς, πάντως, κρίνεται ότι ο στόχος περί εβδομάδας εργασίας τεσσάρων ημερών δεν είναι πολύ ρεαλιστικός…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...