Νέο πακέτο μέτρων με προτεραιότητα στις φοροελαφρύνσεις εξήγγειλε την Τετάρτη ο γερμανός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκονται τα μεσαία εισοδήματα. Η κύρια παρέμβαση του υπουργού Οικονομικών, οποίος ηγείται του τρίτου κόμματος που στηρίζει την κυβέρνηση, του Κόμματος των Φιλελευθέρων (FDP), αφορά τη φορολογία εισοδήματος, σύμφωνα με την ελληνική υπηρεσία της Deutsche Welle.
Ουσιαστικά, ο Λίντνερ θέλει να αντισταθμίσει την επιβάρυνση που προκαλείται όταν, λόγω πληθωρισμού, αυξάνεται μεν το ονομαστικό εισόδημα, αλλά όχι και το πραγματικό εισόδημα, με αποτέλεσμα ο φορολογούμενος να ανεβαίνει κλίμακα και να πληρώνει περισσότερα στην εφορία, οπότε του απομένουν λιγότερα διαθέσιμα χρήματα, παρά την αρχική αύξηση στο εισόδημά του.
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα ο Λίντντερ ανεβάζει σταδιακά το αφορολόγητο όριο στα 10.933 ευρώ ετησίως, μετέδωσε η DW. Eμμεση συνέπεια θα είναι η ελάφρυνση των μεσαίων και υψηλότερων εισοδημάτων, καθώς από το 2023 ο ανώτερος συντελεστής ισχύει μόνο για φορολογητέο εισόδημα άνω των 61.972 ευρώ ετησίως (έναντι 58.597 ευρώ σήμερα).
Σύμφωνα με τις προστάσεις του υπουργού, η μείωση των φόρων θα υπερβεί τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η μέση ελάφρυνση υπολογίζεται στα 192 ευρώ. «Οι άνθρωποι ανησυχούν για τον πληθωρισμό. Ενόψει του φόβου για την αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου και των τροφίμων, η κατάσταση απαιτεί να ληφθούν μέτρα», δήλωσε ο Λίντνερ.
Αποδέκτες των οικονομικών ελαφρύνσεων που παρουσίασε το υπουργείο Οικονομικών με στόχο την αντιστάθμιση του υψηλού πληθωρισμού θα είναι έως και 48 εκατομμύρια άνθρωποι.
Ωστόσο, το σχέδιο θεωρήθηκε αμφιλεγόμενο στο εσωτερικό του κυβερνητικού συνασπισμού, με τους Σοσιαλδημοκράτες (SPD) και τους Πράσινους να ζητούν μεγαλύτερες ελαφρύνσεις για τα πιο χαμηλά εισοδήματα, σύμφωνα με το ΑΠΕ ΜΠΕ.
«Η πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση δεν θα ήταν δίκαιη στην τρέχουσα ευαίσθητη κατάσταση και θα ήταν επίσης επικίνδυνη για την οικονομική ανάπτυξη», σχολίασε ο Λίντνερ.
«Οι προτάσεις του υπουργού Οικονομικών πρέπει να βελτιωθούν από την άποψη της κοινωνικής δικαιοσύνης», αντέτεινε ο αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του SPD Αχιμ Ποστ, επισημαίνοντας ότι με το σχέδιο του Λίντνερ θα ωφεληθούν δυσανάλογα τα υψηλά εισοδήματα, ενώ έως τώρα έχουν πληγεί ιδιαίτερα τα μεσαία και τα χαμηλά.
Από την πλευρά των Πρασίνων, ο αντιπρόεδρος της ΚΟ Αντρέας Αουντρετς επέκρινε το σχέδιο ως «εκτός πραγματικότητας», τονίζοντας ότι τα υψηλότερα εισοδήματα θα ωφεληθούν τρεις φορές περισσότερο από ό,τι τα μικρομεσαία.
Ικανοποίηση, αντιθέτως, εξέφρασε για τις προτάσεις του υπουργού Οικονομικών η Χριστιανική Ενωση (CDU/CSU). Η εκπρόσωπος της Κ.Ο. για θέματα οικονομικής πολιτικής Γιούλια Κλέκνερ δήλωσε ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, «αλλά τα σχέδια βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση», ενώ κατηγόρησε τους δύο άλλους κυβερνητικούς εταίρους ότι «έχουν αντικρούσει τις προτάσεις εκ των προτέρων». Η κυβέρνηση «πρέπει να αποφασίζει, αντί συνεχώς να διαφωνεί», είπε χαρακτηριστικά η κυρία Κλέκνερ.
Την αντίθεσή τους εξέφρασαν ήδη τα συνδικάτα των εργαζομένων, με την Συνομοσπονδία τους (DGB) να απορρίπτει τις προτάσεις ως πολύ περιορισμένες. Η DGB ζήτησε αύξηση του βασικού επιδόματος από τις 9.984 ευρώ ετησίως στις 12.800 ευρώ. Με τις προτάσεις του κ. Λίντνερ «ωφελούνται οι υψηλόμισθοι και οι πλούσιοι, αν και αντιμετωπίζουν πολύ λιγότερα προβλήματα από τις αυξήσεις των τιμών», σχολίασε ο επικεφαλής της DGB Στέφαν Κέρτσελ.
Επιμένει ο πληθωρισμός
Σε υψηλά επίπεδα, αλλά με τάση απομείωσης επιμένει ο πληθωρισμός στη Γερμανία. Σύμφωνα με στοιχεία της Τετάρτης για τον μήνα Ιούλιο ο πληθωρισμός κυμάνθηκε σε ποσοστό 7,5% σε ετήσια βάση (έναντι 7,6% τον Ιούνιο και 7,9% τον Μάιο).
Ιδιαίτερα αισθητή είναι η αύξηση στις τιμές της ενέργειας που φτάνει το 35%. Μάλιστα η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης έχει διπλασιαστεί σε σχέση με τον Ιούλιο του 2020. Στα τρόφιμα οι αυξήσεις φτάνουν το 14,8%.
Εκτιμάται ότι καθοριστική συμβολή για τη συγκράτηση του πληθωρισμού είχαν οι κρατικές παρεμβάσεις που ισχύουν για όλο το καλοκαίρι, όπως το «εισιτήριο των 9 ευρώ» και η μείωση της φορολογίας των καυσίμων.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News