881
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης στη συνέντευξη Τύπου της Τετάρτης | INTIMEnews

Γεραπετρίτης: Κανένα τρένο χωρίς δικλίδες ασφαλείας – Επανεκκίνηση με δύο σταθμάρχες παντού

Protagon Team Protagon Team 8 Μαρτίου 2023, 11:53
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης στη συνέντευξη Τύπου της Τετάρτης
|INTIMEnews

Γεραπετρίτης: Κανένα τρένο χωρίς δικλίδες ασφαλείας – Επανεκκίνηση με δύο σταθμάρχες παντού

Protagon Team Protagon Team 8 Μαρτίου 2023, 11:53

Τα βήματα για την επανάληψη της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, στη σκιά του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη, παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Επικρατείας (και εσχάτως Υποδομών και Μεταφορών) Γιώργος Γεραπετρίτης, ξεκινώντας με μία ακόμη συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για όσα δεν έγιναν έγκαιρα, ώστε να αποτραπεί μία τέτοια φονική καταστροφή.

Kατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο υπουργός εστίασε σε δύο κομβικά ζητήματα:

1. Στην άμεση υλοποίηση της σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης του συστήματος τηλεδιοίκησης του σιδηροδρόμου (ήδη, είπε, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επικοινώνησε απευθείας με τον επικεφαλής της Alstom στη Γαλλία προκειμένου να εξασφαλίσει την μέγιστη επιτάχυνση των εργασιών) και

2.Στην επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. «Είναι σημαντικό να μπορέσει ο σιδηρόδρομος να ξεκινήσει εκ νέου, να μην περιμένουμε την ολοκλήρωση της τεχνολογικής αναβάθμισης, είναι ένα λαϊκό μέσο», σημείωσε, αυτό όμως, ξεκαθάρισε, θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας, που θα περιλαμβάνουν υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς (και άρα μείωση του μεταφορικού έργου),

«Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», θέλησε να υπογραμμίσει αντί προλόγου ο κ. Γεραπετρίτης.

Αντίστοιχα, δήλωσε πως δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβασης αφενός στη δικαστική έρευνα, αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών.

Και επαναλαμβάνοντας πολλές φορές ότι η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους, με πλήρη διαφάνεια, ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι δεν πρόκειται να αναλωθεί σε πολιτικές αντιπαραθέσεις. «Δεν είμαστε εδώ για να πούμε ποιος έχει κάνει τα μεγαλύτερα σφάλματα, είμαστε εδώ απολογούμενοι στον ελληνικό λαό», ήταν η χαρακτηριστική επισήμανσή του.

«Δεν βρίσκομαι εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης ή πολίτης για να κάνω κομματική αντιπαράθεση. Δεν θα ακούσετε συμψηφισμούς ή λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης. Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί», τόνισε και έκανε γνωστό ότι τις επόμενες μέρες θα γίνει η αντικατάσταση των προέδρων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ώστε να καταστεί εφικτή η επανεκκίνηση των δρομολογίων.

«Είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει πλήρης διαφάνεια», δεσμεύθηκε, προαναγγέλλοντας «συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για να συζητήσουμε τις παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων ώστε να βρούμε έναν κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και θα αξιολογεί τα ζητήματα ασφάλειας για το μέλλον».

«Εγώ θα ασχοληθώ αποκλειστικά με τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το δυστύχημα των Τεμπών και με την επόμενη μέρα των σιδηροδρόμων», διευκρίνισε για την αποστολή που του έχει αναθέσει ο Πρωθυπουργός, ενώ τα  υπόλοιπα θέματα του υπουργείου θα συνεχίσουν να είναι αρμοδιότητα των υφυπουργών.

«Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στη θέση αυτή με ένα καθήκον που αντιλαμβάνομαι ως ιερό. Να έλθουν απολύτως στην επιφάνεια, πλήρως, διαφανώς, με λογοδοσία τακτική, τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή, όποια και αν είναι αυτά. Κάνοντας και τη δική μας κριτική για το τι ενδεχομένως δεν πράξαμε ενόσω οφείλαμε. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους», υπογράμμισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Σε κάθε περίπτωση, ξεκαθάρισε, η επανεκκίνηση του ελληνικού σιδηροδρόμου θα γίνει μόνο με όρους απόλυτης ασφάλειας. Με δύο σταθμάρχες στους σταθμούς πράγμα που, όπως είπε, σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξει μείωση μεταφορικού έργου και με μεγαλύτερο συντονισμό στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουμε σήμερα. Αυτό, διευκρίνισε, θα γίνει σε συνεργασία με τη Hellenic Train, η οποία έχει συμφωνήσει στο σχετικό πλαίσιο.

«Θέλουμε η επανεκκίνηση να γίνει το συντομότερο, αλλά εφόσον υπάρξουν οι προϋποθέσεις. Ενδεχoμένως και έως το τέλος του μήνα αυτό να γίνει. Η μείωση έργου αφορά μείωση δρομολογίων και μείωση σταθμών», επανέλαβε.

Επιπλέον, θα υπάρξει και οικονομική ενίσχυση του σιδηρόδρομου. Για πρώτη φορά φέτος αυξάνει ο προϋπολογισμός που αποδίδεται από τον κρατικό προϋπολογισμό στην ΕΡΓΟΣΕ για υποδομές. Εχει ήδη εγκριθεί ποσό 75 εκατ. ευρώ. Στο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης έχει εγγραφεί ποσό 175 εκατ. για αναβάθμιση των υποδομών.

Ο υπουργός δεσμεύθηκε επίσης ότι θα γίνουν άμεσα οι  αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων και ήδη προς την κατεύθυνση αυτή, ο Πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με τον πρόεδρο της Alstom στη Γαλλία με αντικείμενο την υλοποίηση της σύμβασης.

Παράλληλα θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή αυστηρότερο πλαίσιο για κλοπές και δολιοφθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Είναι μια παθογένεια που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, σημείωσε ο κ. Γεραπετρίτης.

Αίσθηση προκάλεσε εξάλλου η επισήμανση του υπουργού ότι «το κέντρο τοπικής τηλεδιοίκησης Λάρισας λειτουργούσε κανονικά το μοιραίο βράδυ». Με αυτό το δεδομένο, είπε, «θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά», ωστόσο λειτουργούσε πλήρως από τον Νοέμβριο του 2022».

Στον αντίποδα, σύστημα τηλε-ειδοποίησης δεν υφίστατο ποτέ –το έργο έχει αναπτυχθεί στο 70%, η παράδοση είναι στο 90%– δυστυχώς όμως, στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο διευκρίνισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Σε ερώτηση, τέλος,  του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων για τα «γιατί» του πολύνεκρου δυστυχήματος, ο υπουργός απάντησε λέγοντας :

«Είναι κάτι που υπερβαίνει και τον δικό μου ρόλο. Το “γιατί” θα το αξιολογήσει πρώτα και πάνω από όλα η ποινική δικαιοσύνη, που έχει επιληφθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά θα υπάρχει και η διοικητική διερεύνηση που θα δώσει τις απαντήσεις».

Προς επίρρωση των λεγομένων του, ο κ. Γεραπετρίτης επικαλέστηκε τη «σαφή δήλωση του Πρωθυπουργού, ο οποίος έδωσε το πλαίσιο. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...