Ο Ρέντσο Πιάνο κοιτά με καμάρι τη δημιουργία του, ένα κομψό κύμα από ατσάλι και μπετόν, που φτάνει σε μήκος το ένα χιλιόμετρο.
Είναι η νέα γέφυρα της Γένοβας, που εγκαινιάζεται το απόγευμα της Δευτέρας, δύο χρόνια μετά την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι, που προκάλεσε τον θάνατο 43 ανθρώπων.
Ο διάσημος αρχιτέκτονας –αγαπημένος για τις δημιουργίες του και στην Ελλάδα, ανάμεσά τους και το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος– λέει στο BBC: «Οταν τελειώνεις μία δουλειά, τα συναισθήματα είναι ανάμεικτα. Υπάρχει ικανοποίηση, αλλά και λίγη στενοχώρια, γιατί πλέον δεν είναι δικό σου το κτίριο, ανήκει σε όλους».
Η νέα γέφυρα θυμίζει ένα γιγαντιαίο πλοίο και αυτό είναι το παρατσούκλι που της έχει δώσει ο κόσμος. «Γεννήθηκε» μέσα από μία τραγωδία, μία από τις μεγαλύτερες καταστροφές σε υποδομές στη σύγχρονη ιταλική ιστορία.
«Είμαι περήφανος από τη μία, αλλά από την άλλη δεν θα ξεχάσουμε ποτέ ότι αυτή η γέφυρα γεννήθηκε από μία τραγωδία», τονίζει ο 82χρονος Πιάνο.
Η γέφυρα Μοράντι –από το όνομα του δημιουργού της– κατέρρευσε στις 14 Αυγούστου του 2018, ύστερα από μία ισχυρή καταιγίδα. Τμήμα του αυτοκινητόδρομου που ενώνει τη Γαλλία με την Ιταλία, ήταν γεμάτη αυτοκίνητα εκείνο το πρωί. Λίγο πριν από τις 12 το μεσημέρι, ένα τμήμα της, μήκους 210 μέτρων, κατέρρευσε πάνω από την κοιλάδα και πάνω σε κτίρια με διαμερίσματα, παρασύροντας στον γκρεμό αυτοκίνητα και ανθρώπους.
«Οταν έμαθα τα νέα, παρέλυσα. Η γέφυρα Μοράντι για μένα ήταν ένα φανταστικό, γενναίο παράδειγμα μηχανικής, πανέμορφο –όλοι το αγαπούσαν. Αλλά ταυτόχρονα, όλοι φοβόνταν λίγο την ευθραυστότητα της γέφυρας», λέει ο Πιάνο, ο οποίος έχει μεγαλώσει στη Γένοβα.
Ενα μείγμα κατασκευαστικών λαθών, ανύπαρκτης συντήρησης και κακής διαχείρισης, ήταν η αιτία της κατάρρευσης της γέφυρας που χτίσθηκε το 1967, αλλά άρχισε να παρουσιάζει ζημιές πολύ σύντομα. Τη δεκαετία του ’90, οι ρωγμές ήταν τόσο εκτεταμένες, που ξεκίνησε μία επιχείρηση επιδιόρθωσης, η οποία περατώθηκε λίγο καιρό πριν από την κατάρρευση. Η διερεύνηση της υπόθεσης υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του χρόνου και θα απαγγελθούν κατηγορίες.
Η νέα γέφυρα του Πιάνο διαθέτει αισθητήρες και ρομπότ, που κάνουν συνεχώς μετρήσεις και ελέγχους της στατικότητας.
«Η γέφυρα είναι ένα μέρος με φως και αέρα, και ταυτόχρονα πολύ ισχυρό, όπως είναι και ο χαρακτήρας της Γένοβας», τονίζει ο αρχιτέκτονας.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η νέα γέφυρα ολοκληρώθηκε μόλις σε έναν χρόνο, διάστημα σπάνιο για την Ιταλία. «Είναι θαύμα, αλλά και δεν είναι. Αν η περηφάνια και η γνώση επικρατήσουν της πολυπλοκότητας του εγχειρήματος και της γραφειοκρατίας, είναι πιθανό. Η Ιταλία μπορεί να κάνει τέτοια πράγματα. Αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί αυτό είναι δυνατό μόνο όταν συμβαίνει μία τραγωδία», λέει χαρακτηριστικά ο Ρέντσο Πιάνο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News