Περισσότερα από 400 άτομα επέβαιναν σε τρένο υψηλής ταχύτητας το οποίο βρισκόταν εν κινήσει με 300 χιλιόμετρα/ώρα κοντά στο Παρίσι την παραμονή των Χριστουγέννων, όταν ο οδηγός άνοιξε την πόρτα του και πήδηξε έξω έχοντας αποφασίσει να βάλει τέλος στη ζωή του.
Ομως, μέσα σε μισό λεπτό, το αυτόματο σύστημα του τρένου απέτρεψε την καταστροφή, γράφουν οι Times: Εντοπίστηκε η απουσία οδηγού και ξεκίνησε διαδικασία φρεναρίσματος, που σταμάτησε το τρένο περίπου 2 χιλιόμετρα πιο πέρα, δίπλα στο Μελάν, 40 χιλιόμετρα νότια της γαλλικής πρωτεύουσας.
Τα βαγόνια της αμαξοστοιχίας 6689 της χαμηλού κόστους υπηρεσίας Ouigo, που εκτελούσε το δρομολόγιο από το Παρίσι στο Σεντ-Ετιέν, ήταν γεμάτα κόσμο που κατευθυνόταν προς το σπίτι του για τα Χριστούγεννα. Στα βαγόνια άρχισε αμέσως να χτυπά συναγερμός.
Καθώς τα τρένα σε όλο το μήκος της γραμμής επιβράδυναν την πορεία τους και σταματούσαν, κανείς δεν μπορούσε να επικοινωνήσει με τον οδηγό, ο οποίος ήταν μόνος, κλειδωμένος στην καμπίνα του. Το προσωπικό του τρένου υπέθεσε ότι κάτι του είχε συμβεί. «Πραγματικά δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι είχε γίνει. Κανείς δεν φανταζόταν το χειρότερο», είπε ένας υπάλληλος στη γαλλική εφημερίδα Le Parisien.
Μετά από 15 λεπτά, ένας ελεγκτής εισιτηρίων άνοιξε με τη βία την πόρτα του οδηγού και βρήκε την καμπίνα άδεια. Για περισσότερες από δύο ώρες, το προσωπικό της υπηρεσίας έκτακτης ανάγκης τον αναζητούσε στη σκοτεινή γραμμή με δάδες. Το πτώμα του οδηγού εντοπίστηκε τελικά από ένα drone της πυροσβεστικής υπηρεσίας.
Το περιστατικό συνέβη στις 21:00 και παρέλυσε τα τρένα επί τρεις ώρες στο δίκτυο Βορρά-Νότου, επηρεάζοντας συνολικά 10.000 επιβάτες.
Ο γάλλος υπουργός Μεταφορών, Φιλίπ Ταμπαρό, ανέφερε ότι ο 52χρονος οδηγός Μπρουνό Ρεζονί αντιμετώπιζε προσωπικά προβλήματα και επαίνεσε το αυτόματο σύστημα προστασίας του τρένου που σταμάτησε την αμαξοστοιχία αμέσως, παρά τη μεγάλη της ταχύτητα.
Οι αυτοκτονίες είναι συχνές την περίοδο των Χριστουγέννων, γράφουν οι Times, αλλά ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία των γαλλικών σιδηροδρόμων (SNCF) που ένας οδηγός πήδηξε από τρένο, είπε ο Ταμπαρό. «Ο οδηγός ήθελε να βάλει τέλος στη ζωή του. Τα πράγματα θα ήταν πιο σοβαρά εάν αποφάσιζε να εκτροχιάσει το τρένο», πρόσθεσε ο υπουργός στην τηλεόραση του CNews.
Τα σιδηροδρομικά συνδικάτα και οι βουλευτές της αντιπολίτευσης αντέδρασαν με οργή στα λόγια του υπουργού για τον οδηγό, ο οποίος ήταν μέλος του σιδηροδρομικού συνδικάτου CGT. Το σωματείο αποδοκίμασε τις «αβάσιμες και επαίσχυντες δηλώσεις του», έγραψαν οι Times.
Ο Μπερενζέρ Σερνόν, αριστερός βουλευτής και πρώην εργάτης των σιδηροδρόμων, δήλωσε: «Δεν υπήρχε ίχνος ανθρωπιάς στις παρατηρήσεις του».
Ο Ταμπαρό, ο οποίος ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών τη Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου, είπε ότι τα λόγια του παρερμηνεύτηκαν και πρόσθεσε ότι το περιστατικό «ήταν πρώτα από όλα μια ανθρώπινη τραγωδία» που αφορούσε έναν οδηγό τον οποίο θαύμαζαν οι συνάδελφοί του.
Ενας συνταξιούχος οδηγός σχολίασε στη Le Parisien: «Το να είσαι οδηγός στα TGV (τρένα υψηλής ταχύτητας) είναι μια πολύ μοναχική καριέρα. Δεν βλέπεις κανέναν όλη την εβδομάδα. Πρέπει να είσαι ψυχικά πολύ δυνατός».
Τα τρένα TGV είναι εξοπλισμένα με μια μοντέρνα εκδοχή της «χειρολαβής του νεκρού», τους διακόπτες ασφαλείας που χρησιμοποιήθηκαν πρώτη φορά στα ηλεκτρικά τραμ στις αρχές του 20ού αιώνα. Το «αυτόματο σύστημα επαγρύπνησης» του TGV απαιτεί να ασκείται συνεχής πίεση σε ένα πεντάλ ή τη λαβή. Εάν εκτονωθεί η πίεση, ηχεί συναγερμός. Εάν δεν υπάρξει απόκριση από τον οδηγό, εφαρμόζεται πέδηση έκτακτης ανάγκης. Επιπλέον, ο οδηγός πρέπει να εκτελεί ενέργειες στα χειριστήρια ανά τακτά χρονικά διαστήματα, περίπου μία φορά ανά ενάμισι χιλιόμετρο.
Το χάος για χιλιάδες ταξιδιώτες πυροδότησε οργή εναντίον των SNCF στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στις τηλεοπτικές ειδήσεις. Συνδικάτα και αριστεροί σχολιαστές αποδοκίμασαν τα βιτριολικά σχόλια που στόχευαν τον σιδηροδρομικό φορέα. «Αυτές οι βιαστικές αντιδράσεις δείχνουν τον αυξανόμενο ατομικισμό στην κοινωνία μας και την απουσία κοινωνικής αλληλεγγύης», έγραψε η εφημερίδα Libération.
Οι SNCF ανακοίνωσαν: «Ολόκληρη η οικογένεια των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους είναι σε πένθος έπειτα από αυτή την τραγωδία». Η αστυνομία έχει ξεκινήσει έρευνα παράλληλα με την έρευνα του SNCF.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News