Ο Ελύτης ήθελε τη γυναίκα «σαν ωραίο οκτώ ή σαν κανάτι» (και κυρίως «αντικρύ του πελάγους»), άλλοι όμως την είδαν διαφορετικά, σαν βιολί – σαν το «βιολί του Ενγκρ». Η οικεία ποιητική φιγούρα του «Αξιον εστί», η μάνα, η αδερφή και ο μεγάλος έρωτας του καθενός, είναι βέβαια ατίμητη, και έτσι θα παραμείνει εις τους αιώνας των αιώνων. Το «βιολί» του αμερικανού σουρεαλιστή Μαν Ρέι όμως, η φωτογραφισμένη γυμνή γυναικεία πλάτη δηλαδή, έπιασε 12,4 εκατ. δολάρια στη δημοπρασία του Christie’s στη Νέα Υόρκη. Είναι ποσόν-ρεκόρ για φωτογραφία, μία «πρωτοφανής περίπτωση» όπως είπαν οι ειδικοί του χώρου.
Πρωτότυπο φωτογραφικό αντίγραφο θεωρείται το πωληθέν έργο, συνεπώς η συγκεκριμένη φωτογραφία χρονολογείται την ίδια περίοδο με το αρχικό αρνητικό. Το κλικ είχε γίνει το 1924, στο Παρίσι, όπου είχε ανακαλύψει ο Ρέι τον μποέμικο παράδεισό του. Με αυτά τα χαρακτηριστικά αυθεντικότητας την είχαν αγοράσει οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες της, νεοϋορκέζοι συλλέκτες σουρεαλιστικών έργων, από τον ίδιο τον Ρέι, τη δεκαετία του 1960. Το προηγούμενο φωτογραφικό έργο που είχε μοσχοπουλήσει ο Christie’s κατάφερε να πιάσει «μόλις» 4,3 εκατ. δολάρια, σε μία δημοπρασία του 2011.
Ο Μαν Ρέι (Εμάνιουελ Ραντνίτσκι) γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ το 1890 και τη δεκαετία του 1920 εγκαταστάθηκε στη γαλλική πρωτεύουσα όπου δοκιμάζονταν τα νέα ρεύματα τής, εικαστικής βασικά, καλλιτεχνίας, το «νταντά» και ο σουρεαλισμός. Ο Αμερικανός ασχολήθηκε με την πειραματική φωτογραφία. Η πλάτη που μοσχοπουλήθηκε εφέτος ανήκε στην ερωτική παρτενέρ του Ρέι, κάποιο μοντέλο και τραγουδίστρια ονόματι Αλίς Πριν ή «Κική του Μονπαρνάς». Φωτογραφία της εν λόγω αρτίστας διά χειρός Ρέι είχε πωλήσει ο Christie’s και στο Παρίσι, το 2017, αλλά για πολύ μικρότερο ποσόν: τότε είχε εισπράξει 3 εκατ. δολάρια.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News