Φλωρίδης: Οριστική και καθολική απαγόρευση απόκτησης παιδιού μέσω παρένθετης από ομόφυλα ζευγάρια ανδρών
Φλωρίδης: Οριστική και καθολική απαγόρευση απόκτησης παιδιού μέσω παρένθετης από ομόφυλα ζευγάρια ανδρών
Οριστικό τέλος ακόμη και στην ελάχιστη πιθανότητα να γίνουν δεκτά από τις δικαστικές αρχές αιτήματα ομόφυλων ζευγαριών ανδρών ή μοναχικών ανδρών για την απόκτηση παιδιού μέσω παρένθετης μητέρας, μπαίνει με τροπολογία που φέρνει στη Βουλή ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις διατάξεις του ψηφίστηκαν πριν από έναν χρόνο για το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, απαγορεύθηκε η απόκτηση παιδιού μέσω παρένθετης μητέρας. Ωστόσο, ακολούθησε σειρά προσφυγών στα δικαστήρια που συνοδεύθηκαν από αντικρουόμενες αποφάσεις.
Με την ειδική διάταξη που ενσωματώθηκε στο πολυνομοσχέδιο του τπουργείου Δικαιοσύνης, επέρχεται τροποποίηση στο κεφάλαιο του Αστικού Κώδικα (άρθρο 1350) που αφορά το οικογενειακό Δίκαιο. Σύμφωνα με την τροπολογία, τα ομόφυλα ζευγάρια ανδρών ή οι μοναχικοί άνδρες στερούνται του δικαιώματος στη γονεϊκότητα μέσω της παρένθετης μητρότητας, ενώ ορίζεται ρητά πως «δεν συνιστά ιατρική αδυναμία, η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου».
Οπως διευκρίνισε ο κ. Φλωρίδης, η ερμηνευτική αυτή διάταξη έρχεται σε συνέχεια των τελευταίων -αντικρουόμενων- δικαστικών αποφάσεων: «Δίνουμε μια σαφή ερμηνεία του τι θεωρείται αδυναμία κυοφορίας και ότι δεν θεωρείται ιατρική αδυναμία η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου. Είχαμε πρόσφυγες που ζήτησαν να τους δοθεί άδεια για παιδί με παρένθετη. Το Πρωτοδικείο είπε “ναι” και το Εφετείο είπε “όχι”. Ηρθαμε λοιπόν να το αποσαφηνίσουμε», εξήγησε ο υπουργός Δικαιοσύνης, καθώς όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, σε αντίθεση περίπτωση η Ελλάδα κινδύνευε να γίνει χώρα trafficking για παρένθετες μητέρες.
Συγκεκριμένα όπως είπε ο υπουργός, σε ό,τι αφορά την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή με μεταφορά ωαρίων στο σώμα άλλης γυναίκας, επέρχονται σημαντικές επεμβάσεις:
1. Δεν συνιστά ιατρική αδυναμία κυοφορίας κατά την έννοια του παρόντος η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου και
2. Η δικαστική άδεια ισχύει μόλις η δικαστική απόφαση που την παρέχει καταστεί αμετάκλητη.
Εφαρμοστικός και για παραγραφή αδικημάτων υπουργών
Εξάλλου, κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου «Εισαγωγή της Δικαστικής Μέριμνας και τηςΥποστηριζόμενης Λήψης Αποφάσεων – Τροποποίηση των άρθρων 1666 έως 1686 του Αστικού Κώδικα περί Δικαστικής Συμπαράστασης και άλλες διατάξεις του υπουργείου Δικαιοσύνης», ο κ. Φλωρίδης ανακοίνωσε ότι θα κατατεθεί προς ψήφιση και ο εφαρμοστικός νόμος της συνταγματικής επιταγής, για την αποσβεστική προθεσμία (παραγραφή) των αδικημάτων των υπουργών, ώστε να ισχύει η κοινή παραγραφή και όχι οι στενοί χρονικοί περιορισμοί του νόμου περί ευθύνης υπουργών.
«Υπάρχουν δύο θέματα, το ζήτημα της ποινικής παραγραφής που λύθηκε το 2019 και υπάρχει και η αποσβεστική προθεσμία για την εξάλειψη του αξιόποινου, από την ώρα που έχει αφαιρεθεί η διάταξη για την αποσβεστική προθεσμία, ισχύει από τη ψήφιση του Συντάγματος το 2019», ανέφερε ο υπουργός και συμπλήρωσε:
«Προκειμένου να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας για την ποινική ευθύνη των υπουργών που είναι διατυπωμένη στο άρθρο 3 παρ. 2 του ν. 3126/2003, απαλείφεται η διατύπωση για την ύπαρξη της αποσβεστικής προθεσμίας που προέβλεπε το άρθρο 86 του Συντάγματος και η οποία βεβαίως, σε κάθε περίπτωση, δεν ισχύει μετά από την αναθεώρηση του άρθρου 86 που πραγματοποιήθηκε στην αναθεώρηση του Συντάγματος το 2019».
Σύμφωνα, με τη νέα διάταξη, η παραγραφή για τα αδικήματα των υπουργών θα είναι 5 με 8 χρόνια για τα πλημμελήματα και 15 ως 20 για τα κακουργήματα, όπως ισχύουν για τα αδικήματα για όλους τους πολίτες.
«Πρόκειται για μια νομικά περιττή ρύθμιση, αλλά καλό είναι να υπάρχει για να σταματήσει κάθε συζήτηση στη δημόσια σφαίρα», παρατήρησε ο κ. Φλωρίοδης, διευκρινίζοντας περαιτέρω ότι για «υποθέσεις που είναι εκκρεμείς από το Σύνταγμα αυτή την περίοδο δεν υπάρχει ζήτημα αναδρομικότητας».
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Ιωάννης Μπούγας ανέφερε: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εφαρμόζεται το άρθρο 86 παρ. 4 του Συντάγματος με κανονιστική ισχύ από το 2019».
Δεκτές οι προτάσεις για τις αλλαγές στον τρόπο ανάδειξης των ηγεσιών των Ανωτάτων Δικαστηρίων
Ακόμη, το υπουργείο Δικαιοσύνης αποδέχθηκε τις προτάσεις των Διοικητικών Ολομελειών του Αρείου Πάγου και του ΣτΕ, και επιφέρει αλλαγές στον τρόπο ανάδειξης των ηγεσιών των Ανωτάτων Δικαστηρίων, όπως ότι τα ψηφοδέλτια για να είναι έγκυρα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 3 υποψηφίους, κ.λπ.
Επίσης, με διάταξη άμεσης ισχύος προβλέπεται η έκδοση Εισαγγελικής Διάταξης, με την οποία θα διατάσσεται η δημοσιοποίηση στοιχείων επικίνδυνου για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια καταζητούμενου δράστη κακουργήματος βίας. «Καλύπτοντας, έτσι ένα σημαντικό κενό προς τον σκοπό της δημόσιας τάξης και ασφάλειας των πολιτών», όπως είπε ο κ. Φλωρίδης.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Δικαιοσύνης Ιωάννης Μπούγας, επισήμανε ότι με το νομοσχέδιο «επιχειρείται η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου προστασίας των ατόμων που τίθεται υπό το καθεστώς της δικαστικής συμπαράστασης, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό του θεσμού και την προσαρμογή της χώρας στα διεθνή πρότυπα».
Αναλυτικά, σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Δικαιοσύνης, με το πολυνομοσχέδιο:
1) Επέρχεται σημαντική αλλαγή στο τρόπο εξέτασης των υποψήφιων Δικαστικών Λειτουργών, με εξέτασή τους στην επεξεργασία δικογράφου σχετικού ενδίκου βοηθήματος ή μέσου (ενδεικτικά αγωγής, προσφυγής, έφεσης, αίτησης ακύρωσης, διαχείρισης προανακριτικής δικογραφίας ή υποβληθείσας έγκλησης, κλπ), καθώς και προτάσεων εναγομένων, ισχυρισμών καθ’ων, υπομνημάτων κλπ.). Εξασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο των εισακτέων με την αξιολόγηση απαραίτητων κριτικών ικανοτήτων τους με την επεξεργασία και εξέταση επί συγκεκριμένων δικογράφων και όχι πρακτικών θεμάτων σαν να ήταν στο Πανεπιστήμιο.
2) Προσαύξηση στον τελικό βαθμό επιτυχίας στον διαγωνισμό των Δικαστικών Υπαλλήλων, εφόσον οι υποψήφιοι έχουν την ιδιότητα μόνιμου κατοίκου σε περιοχές όπου υπάρχει μεγάλη ανάγκη όπως νησιωτικές περιοχές και παραμεθόριες ή δηλώσουν ότι επιθυμούν τον διορισμό τους σε μία εξ αυτών των εδρών, δεσμευόμενοι να υπηρετήσουν επί μία τουλάχιστον δεκαετία, στη θέση στην οποία διορίζονται.
3) Σχετικά με κωλύματα εντοπιότητας Δικαστικών Λειτουργών, διευκρινίζεται πως ισχύουν σε επίπεδο Εφετειακής περιφέρειας.
4) Επέρχονται εφαρμοστικού χαρακτήρα συμπληρώσεις στο άρθρο για την ανάδειξη της Ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων, μια διάταξη ορόσημο για το Κράτος Δικαίου που ψηφίσαμε πέρυσι. Οι συμπληρώσεις αυτές πραγματοποιούνται έπειτα από προτάσεις της Διοικητικής Ολομέλειας του ΑΠ και του ΣτΕ.
5) Οι επόμενες διατάξεις αφορούν την ενθάρρυνση των πρώην Ειρηνοδικών και ήδη Πρωτοδικών Ειδικής Επετηρίδας, να ενταχθούν στη γενική επετηρίδα, προβλέποντας πως κατά την ένταξή τους στη γενική επετηρίδα δεν μετατίθενται για μια τριετία χωρίς αίτησή τους, καθότι η ένταξή τους δε συνιστά προαγωγή, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα προσφυγής στο Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο σε περίπτωση απόρριψης της αίτησής τους.
6) Συντελείται ένα ακόμη βήμα για τη ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης και τη βελτίωση της καθημερινότητας των παραγόντων της, με την επίδοση στους δικαστικούς λειτουργούς με ηλεκτρονικά μέσα των θεμάτων υπηρεσιακής τους κατάστασης.
7) Πρόβλεψη για τη μισθολογική κατάσταση πρώην Ειρηνοδικών και ήδη Πρωτοδικών Ειδικής επετηρίδας, με πλήρη κατοχύρωση των οικονομικών δικαιωμάτων τους.
8) Προβλέπεται δυνατότητα σύστασης Αυτοτελών Γραφείων Προστασίας Ανηλίκων Θυμάτων σε κάθε Εφετειακή Περιφέρεια, ενώ μέχρι σήμερα ο νόμος με την ονομαστική σύσταση δεν έδινε αυτή τη δυνατότητα σε ολόκληρες Εφετειακές Περιφέρειες να μην έχουν Σπίτι του Παιδιού, π.χ. στη Θεσσαλία.
9) Πρόβλεψη άμεσης ισχύος Εισαγγελικής Διάταξης, με την οποία θα διατάσσεται η δημοσιοποίηση στοιχείων επικίνδυνου για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια καταζητούμενου δράστη κακουργήματος βίας. Καλύπτεται ένα σημαντικό κενό προς το σκοπό της δημόσιας τάξης και ασφάλειας των πολιτών.
10) Δικαίωμα άσκησης προσφυγής από τον Εισαγγελέα Εφετών στο Δικαστικό Συμβούλιο, επί διάταξης επιβολής περιοριστικών όρων του Ανακριτή Πλημμελειοδικών.
11) Κτηματολογική διαμεσολάβηση σε υποθέσεις με εναγόμενο μη ιδιώτη (Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου).
12) Σύσταση θέσης συμβούλου επικοινωνίας για την επικουρία του εκπροσώπου Τύπου και την υποβοήθηση του έργου της επικοινωνίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων και της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου με τους παράγοντες ενημέρωσης του κοινού.
13) Διατάξεις προς ενίσχυση των τρίτεκνων και πολύτεκνων.
Οι τρίτεκνοι καθώς και οι πολύτεκνοι που επιτυγχάνουν στη Σχολή Δικαστικών Υπαλλήλων θα υπηρετούν στον τόπο που επιθυμούν.
14) Όσον αφορά την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή με μεταφορά ωαρίων στο σώμα άλλης γυναίκας, επέρχονται σημαντικές επεμβάσεις. 1. Δεν συνιστά ιατρική αδυναμία κυοφορίας κατά την έννοια του παρόντος η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου. 2. Η δικαστική άδεια ισχύει μόλις η δικαστική απόφαση που την παρέχει καταστεί αμετάκλητη».
15) Αλλαγή των ορίων ηλικίας στους συμβολαιογράφους (κατάργηση ανώτατου ορίου ηλικίας συμμετοχής στο διαγωνισμό) και στους δικαστικούς επιμελητές (αύξηση ανώτατου ορίου ηλικίας συμμετοχής στο διαγωνισμό στα 50 έτη και αύξηση ορίου αποχώρησης, εφόσον το επιθυμούν, στο 70ο έτος.
16) Προκειμένου να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας για την ποινική ευθύνη των Υπουργών που είναι διατυπωμένη στο άρθρο 3 παρ. 2 του ν. 3126/2003 (εφαρμοστικός νόμος του άρθρου 86 του Συντάγματος μετά την αναθεώρηση του 2001), απαλείφεται η διατύπωση για την ύπαρξη της αποσβεστικής προθεσμίας που προέβλεπε το άρθρο 86 του Συντάγματος και η οποία βεβαίως, σε κάθε περίπτωση, δεν ισχύει μετά από την αναθεώρηση του άρθρου 86 που πραγματοποιήθηκε στην αναθεώρηση του Συντάγματος το 2019».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
Γράψτε σχόλιο στο: Φλωρίδης: Οριστική και καθολική απαγόρευση απόκτησης παιδιού μέσω παρένθετης από ομόφυλα ζευγάρια ανδρών
Παρακαλούμε, εισάγετε σχόλια μόνο σχετικά με το θέμα. Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο ή με περιεχόμενο που έρχεται σε αντίθεση με τις οδηγίες και τους όρους χρήσης του protagon.gr δεν θα δημοσιεύονται.Το email σας δεν θα εμφανίζεται.