1054
Πυροσβεστικά που βρίσκονται σε πλωτά σκάφη προσπαθούν να θέσουν υπό έλεγχο την πυρκαγιά | Hellenic Fire Service/Handout via REUTERS

«Euroferry Olympia»: Ερευνες για τους αγνοούμενους – αλλά και για το ποιος φταίει

Protagon Team Protagon Team 19 Φεβρουαρίου 2022, 10:11
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 19/02/2022, 16:45
Πυροσβεστικά που βρίσκονται σε πλωτά σκάφη προσπαθούν να θέσουν υπό έλεγχο την πυρκαγιά
|Hellenic Fire Service/Handout via REUTERS

«Euroferry Olympia»: Ερευνες για τους αγνοούμενους – αλλά και για το ποιος φταίει

Protagon Team Protagon Team 19 Φεβρουαρίου 2022, 10:11
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 19/02/2022, 16:45

Στο δεύτερο 24ωρο μάχης με τις φλόγες στο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Euroferry Olympia» μπήκαν οι δυνάμεις πυρόσβεσης, ενώ κορυφώνεται η αγωνία για τους αγνοούμενους-μη καταγεγραμμένους, οι οποίοι τη νύχτα της Παρασκευής αυξήθηκαν από 11 σε 12.

Στο πλοίο των Grimaldi Lines εκδηλώθηκε τα ξημερώματα της Παρασκευής πυρκαγιά, πιθανόν στο τρίτο κατάστρωμα, ενώ έπλεε κοντά στην Ερεικούσα κατά την εκτέλεση του προγραμματισμένου δρομολογίου του από την Ηγουμενίτσα προς το Μπρίντεζι της Ιταλίας.

Το πρωί του Σαββάτου, εστίες φωτιάς εξακολουθούσαν να υπάρχουν ακόμη στο πλοίο. Χαρακτηριστικά τα όσα ανέφερε στην «Καθημερινή» ο Ανδρέας Κορίκης, μέλος της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης στην Κέρκυρα. για την εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση που αντιμετώπισαν από την αρχή αυτής της περιπέτειας, την προσπάθεια ελέγχου της πυργαγιάς και τη διάσωση των επιβαινόντων:

«Κάποια στιγμή καιγόταν ολόκληρο, η φωτιά είχε σπάσει σε τρεις εστίες. Μετά έκαιγε το πίσω μέρος. Κάναμε περιπολία γύρω από το πλοίο με κυάλια μήπως εμφανιστεί πάνω κάποιος άνθρωπος. Στη θάλασσα η έρευνα έγινε επί πολλές ώρες από πολλά σκάφη και τρία ελικόπτερα. Ο καιρός ήταν καλός, θεωρητικά αν ήταν άνθρωπος στη θάλασσα θα είχε βρεθεί».

Το πλοίο έχει ήδη προσδεθεί από ρυμουλκό και δεν κινδυνεύει πλέον να παρασυρθεί και να προσαράξει στα αβαθή ή να προσκρούσει επάνω σε κάποιο άλλο πλοίο. Σε δεύτερο χρόνο το πλοίο θα ρυμουλκηθεί σε ασφαλή λιμένα σύμφωνα με τις οδηγίες της πλοιοκτήτριας εταιρείας και μετά από συνεννόηση με τις Αρχές.

Μόλις ολοκληρωθεί η επιχείρηση εντοπισμού των αγνοουμένων καθώς και η κατάσβεση της πυρκαγιάς, ειδικά συνεργεία θα προβούν σε απάντληση όλων των πετρελαιοειδών ποσοτήτων από το πλοίο για να εξουδετερωθεί ο κίνδυνος της θαλάσσιας ρύπανσης.

Αγωνία για τους αγνοούμενους

Ο επίσημος αριθμός των αγνοουμένων αυξήθηκε χθες από 11 σε 12, καθώς ένας από τους δύο ανθρώπους που απεγκλωβίστηκαν από το γκαράζ του πλοίου από άνδρες της 1ης ΕΜΑΚ δεν συγκαταλεγόταν στην επίσημη λίστα των επιβατών. Πρόκειται για αφγανό πρόσφυγα.

Οι έρευνες της ΕΜΑΚ για τον εντοπισμό και τη διάσωση των αγνοουμένων συνεχίστηκαν και το Σάββατο. Στην καταμέτρηση και ταυτοποίηση των επιβαινόντων του εν λόγω πλοίου από στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής την Παρασκευή, διαπιστώθηκε ότι διασώθηκαν 278 άνθρωποι, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και ένα άτομο που δεν υπήρχε στην επίσημη λίστα επιβατών.

Δέκα διασωθέντες μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο Κέρκυρας και έξι από αυτούς παρέμειναν προληπτικά στην Πνευμονολογική και Παθολογική Κλινική για παροχή οξυγόνου, καθώς παρουσίαζαν ελαφρά αναπνευστική δυσχέρεια λόγω εισπνοής μονοξειδίου του άνθρακα. Ενας από τους δύο εγκλωβισμένους που εντοπίστηκαν το απόγευμα της Παρασκευής χρειάστηκε να διασωληνωθεί, έγινε γνωστό το Σάββατο.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης σε δηλώσεις του το πρωί στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ τόνισε ότι από την πρώτη στιγμή που υπήρξε πληροφόρηση για την πυρκαγιά υπήρξε άμεση και γιγαντιαία επιχείρηση μέσω τη συμμετοχή του Λιμενικού Σώματος, της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού.

Πρόσθεσε ότι αυτή τη στιγμή οι έρευνες επικεντρώνονται στον εντοπισμό των 12 αγνοούμενων, μεταξύ των οποίων και τριών Ελλήνων, αναφέροντας ότι «η σκέψη όλων μας είναι κοντά τους και στις οικογένειές τους στις οποίες παρέχεται κάθε δυνατή υποστήριξη σε όλα τα επίπεδα», ενώ «ειδική ψυχολόγος του Λιμενικού είναι στη διάθεσή τους».

«Σε κάθε περίπτωση, αυτό που θα συνεχιστεί σήμερα είναι οι έρευνες για τον εντοπισμό τους», συνέχισε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι ήδη εξειδικευμένη ναυαγοσωστική ομάδα βρίσκεται στην περιοχή. Τόνισε ακόμη ότι αφού ολοκληρωθεί η κατάσβεση, με συνεργασία της πλοιοκτήτριας εταιρείας και των αρμόδιων αρχών, το πλοίο αναμένεται να οδηγηθεί σε ασφαλές σημείο, προκειμένου να πραγματοποιηθεί απάντληση των καυσίμων και των υδάτων και να αποφευχθεί οποιαδήποτε θαλάσσια ρύπανση.

Συμπλήρωσε ότι κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων βρίσκεται στην περιοχή, προκειμένου να κινήσει τις διαδικασίες για τη διερεύνηση του ατυχήματος.

Ο κ. Πλακιωτάκης χαρακτήρισε τον απεγκλωβισμό των δύο ανθρώπων από ομάδα της ΕΜΑΚ το βράδυ «ηρωική πράξη», ενώ αναφερόμενος στους ελέγχους που διενεργούνται στα πλοία είπε πως είναι αυστηροί και συστηματικοί και θα ενταθούν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, καθώς θα είναι περισσότερη η ακτοπλοϊκή κίνηση.

Το τελευταίο τσιγάρο του

Ένας από τους επιβάτες του μοιραίου οχηματαγωγού, ο Γιώργος Παρλάντζας, οδηγός φορτηγού, περιέγραψε τις δραματικές στιγμές μιλώντας στον Γιάννη Παπαδόπουλο της «Καθημερινής». Ξύπνησε από τις φωνές του πληρώματος και τα χτυπήματα στην πόρτα της καμπίνας.

Διασωθέντες σε σκάφος της ιταλικής ακτοφυλακής (Guardia di Finanza Press Office/Handout via REUTERS)

 «Το πλοίο είχε πάρει φωτιά. Λες “τελείωσα, μέχρι εδώ ήμουν”. Εκείνη τη στιγμή σκέφτεσαι την οικογένειά σου. “Φεύγω”, λες, “”χωρίς να χαιρετίσω κανέναν“», είπε. Ο ίδιος θυμήθηκε να μπαίνουν σε μια σωστική λέμβο, να παρηγορεί έναν ιταλό ναυτικό που έκλαιγε μπροστά του, κάποιον επιβάτη να ανάβει τσιγάρο, θεωρώντας ότι θα είναι το τελευταίο του…

Προειδοποιήσεις από το 2017

Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι για το συγκεκριμένο πλοίο υπήρχαν παράπονα για τη διαχείριση των φορτηγών. Όπως ανέφερε η «Κ», από τον Ιούνιο του 2017 το Συνδικάτο Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδας προειδοποιούσε για τις συνθήκες στοιβασίας και παραμονής τόσο στο  «Euroferry Olympia» όσο και στο πλοίο «Euroferry Egnazia» της ίδιας εταιρείας. Σε σχετική επιστολή προς το υπουργείο Ναυτιλίας και τις λιμενικές αρχές Πάτρας και Ηγουμενίτσας τόνιζαν ότι η επικρατούσα κατάσταση θύμιζε «μνήμες “Norman Atlantic”».

Τον Δεκέμβριο του 2014, ξέσπασε φωτιά στο «Norman Atlantic» που εκτελούσε το δρομολόγιο Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα. Η φωτιά ξεκίνησε από το γκαράζ του πλοίου, στο κατάστρωμα Νο 4. Τότε είχαν φορτωθεί στο συγκεκριμένο γκαράζ 47 οχήματα-ψυγεία. Η φωτιά είχε προκληθεί από την υπερθέρμανση φορτηγού ψυγείου με ζωντανά ψάρια, το οποίο δεν ήταν ηλεκτρικά συνδεδεμένο. Δώδεκα άνθρωποι έχασαν τότε τη ζωή τους, ενώ μέχρι και σήμερα υπάρχουν αγνοούμενοι, οι σοροί των οποίων δεν έχουν εντοπιστεί.

Σύμφωνα με «Τα Νέα» και το ρεπορτάζ του Διονύση Βυθούλκα, το σενάριο μίας ακόμη βλάβης σε φορτηγό ψυγείο είναι και πάλι το επικρατέστερο. Όπως ανέφερε η εφημερίδα, οι πρώτες εκτιμήσεις των αρμοδίων Αρχών, που βασίζονται σε μαρτυρίες επιβατών και μελών του πληρώματος, αποδίδουν τη φωτιά (που ξέσπασε στις 4.12) σε βλάβη φορτηγού ψυγείου που ήταν σταθμευμένο στο γκαράζ (κατάστρωμα αρ. 3) του πλοίου. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει διευκρινιστεί τι προκάλεσε την εν λόγω βλάβη ή αν όλα ξεκίνησαν από άλλη αιτία (π.χ. αναμμένο τσιγάρο) και πώς οι φλόγες ξέφυγαν γρήγορα από τον έλεγχο.

Το πλοίο είχε αποπλεύσει περίπου μιάμισι ώρα μετά τα μεσάνυχτα. Στις 4.18 τα ξημερώματα εστάλη από τον ιταλό καπετάνιο, μέσω ασυρμάτου, σήμα κινδύνου, το οποίο έλαβαν και οι καπετάνιοι σκαφών και πλοίων που έπλεαν την ώρα εκείνη στην ευρύτερη περιοχή. Αμέσως σήμανε συναγερμός, ενώ στις 4.25 ενημερώθηκε και το Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος, με επιβάτες και πλήρωμα να ενημερώνονται ώστε να εγκαταλείψουν τάχιστα το πλοίο.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...