Η σκηνή γέμισε χαμόγελα. Και η πλατεία ξέσπασε σε χειροκροτήματα. Οι πρώτες εννιά ομάδες του Προγράμματος Επιτάχυνσης του CapsuleΤ Travel & Hospitality Accelerator, είχαν ολοκληρώσει τον κύκλο τους. Κάποιες από αυτές βραβεύτηκαν. Αλλά όλες κέρδισαν σε εμπειρία. Πάνω απ΄όλα όμως κερδισμένος είναι ο τουρισμός.
Γιατί όπως επιβεβαιώθηκε στην τελετή λήξης του πρώτου κύκλου της πρωτοβουλίας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), ο τομέας που ευδοκιμεί και στηρίζει την οικονομία της χώρας, μπορεί να αποτελέσει την κοινή συνισταμένη πολλών διαφορετικών background. Λόγω της δυναμικής και των προοπτικών που έχει αυτή η αγορά. Και αυτά τα πολυσυλλεκτικά στοιχεία θα εμπλουτίσουν τον τουρισμό – και κυρίως τις επιχειρήσεις του – με τα στοιχεία που απαιτούνται για την επόμενη μέρα.
Εξάλλου τι σχέση έχει ένα στέλεχος στα χρηματοοικονομικά στο Λονδίνο, με μία αρχιτέκτονα στη Βιέννη και έναν οινολόγο στην Αθήνα; Σε πρώτη ανάγνωση, καμία. Ο τουρισμός έγινε η κοινή συνισταμένη τους. Τρία νέα παιδιά από την Ελλάδα, που σπούδασαν διαφορετικά πράγματα σε διαφορετικές χώρες, αλλά τελικά συναντήθηκαν γιατί πίστεψαν στην ευκαιρία που μπορεί να τους δώσει ο τομέας αυτός στην πατρίδα τους.
«Η ψηφιακή καινοτομία δημιουργεί μια νέα εποχή για την τουριστική οικονομία», τόνισε ο Αλέξανδρος Βασιλικός πρόεδρος του ΞΕΕ και εμπνευστής του CapsuleT.
Η διαδρομή κράτησε τρεις μήνες για τις εννιά ομάδες που επελέγησαν. Και είχε δυσκολίες. Προσαρμογής, οργάνωσης, επικοινωνίας. Ολα αυτά που χρειάζεται μια start up για να βγει στην αγορά και να διεκδικήσει μερίδιο.
«Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τις start up, αλλά και τον κλάδο», λέει η Κατερίνα Σαριδάκη Director του πρώτου start up επιταχυντή αποκλειστικά για τον τουρισμό. Και αυτό έγινε μέσα από την αλληλεπίδραση με επιχειρήσεις. «Αυτό είναι καλό και για τον ξενοδόχο και τον ταξιδιωτικό πράκτορα, γιατί βλέπουν καινούριες ιδέες». Και εν τέλει «βοηθά τον μέσο ξενοδόχο να καταλάβει ότι δεν πρέπει να φοβάται τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Αυτό θα χτιστεί ακόμα καλύτερα», προσθέτει. Η ψηφιακή αλλαγή είναι εδώ και είναι καιρός να ενσωματωθεί.
Επίσης είναι σημαντικό το ότι «όλες αυτές οι ομάδες είναι εδώ, στην Ελλάδα και είναι εύκολο να συνεργαστείς με μία εταιρία, με την οποία θα έχεις προσωπική επαφή». Κάτι σαν τη start up της «γειτονιάς». Αυτή που έχει φυσική παρουσία, που δεν τρομάζει τον μέσο ξενοδόχο ή το προσωπικό με το τεχνολογικό χάσμα και προχωράνε βήμα – βήμα. Ο ένας προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό και ο άλλος προς τη κλίμακα της δραστηριότητας.
Οι ομάδες «ήρθαν ως εταιρίες που είχαν φτιάξει ένα προϊόν, αλλά ήταν σε πολύ πρώιμο επίπεδο», λέει η κυρία Σαριδάκη. Οι ανάγκες τους διέφεραν ανάλογα με την περίπτωση και είχαν να κάνουν με το εσωτερικό σκέλος, τη λειτουργία, τα οικονομικά τους. «Δεν είχαν όλοι τις ίδιες ανάγκες. Γι’ αυτό και πήραν τους ανάλογους μέντορες», εξηγεί και βελτίωσαν καταρχήν τα συστήματά τους.
Στον επιταχυντή έμαθαν το «pitching» – πώς να επικοινωνήσουν καλύτερα την υπηρεσία τους – μια και οι περισσότερες start up «στην αρχή μιλάνε πολύ τεχνικά. Το ζητούμενο είναι να απαντήσουν στο ερώτημα «ποιο πρόβλημα λύνουν».
Το τρίτο και σημαντικότερο ήταν τα on site visits, οι επιτόπου επισκέψεις. Η επαφή με την πηγή και με τον ξενοδόχο και η ζωντανή διαπίστωση αν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του. Αυτό ίσως ήταν το σημαντικότερο, για το feedback που πήραν οι start up, καθώς κάποιες προσάρμοσαν το προϊόν τους. Οι εννιά ομάδες επισκέφθηκαν τις επιχειρήσεις Aldemar Hotels & Resorts, Aegean Airlines, όμιλο Temes, Athenaeum InterContinental, Hotel Grande Bretagne, Grecotel Hotels & Resorts, Sani/Ikos Group, Crowne Plaza, Yes! Hotel Group, Santikos Collection, Dolphin Capital Partners, Airotel Group, Dexamenes Seaside Hotel, Key Tours και Kyvernitis Travel.
«Οι περισσότερες από τις ομάδες δεν είχαν σχέση με τον τουρισμό και μέσω του mentoring μπόρεσαν να μυηθούν στον τομέα. Κάποιοι χρειάστηκε να προσαρμόσουν τις υπηρεσίες τους για να ανταποκριθούν στις ανάγκες της ξενοδοχίας. Η δική μου ομάδα είχε background στην τεχνολογία», λέει ο Δημήτρης Σερίφης CEO και συνιδρυτής της Nelios, κριτής και μέντορας της ομάδας HotelToolbox στο CapsuleT, η οποία πήρε το δεύτερο βραβείο.
Αυτό για τον ίδιο είναι και το πιο σημαντικό. «Ανθρωποι οι οποίοι δεν έχουν τελματώσει στην καθημερινότητα του τουρισμού και φέρνουν φρέσκες ιδέες. Είναι εξαιρετικό το οικοσύστημα που δημιουργείται».
Οι τρεις πρώτοι που διακρίθηκαν είχαν ιδέες εξαιρετικά χρηστικές για τις ανάγκες στη φιλοξενία σήμερα. «Για όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείων», τονίζει ο κ. Σερίφης.
Η GuestFlip απαντά στην ανάγκη των ξενοδοχείων να διαχειριστούν τη φήμη τους στις online κριτικές και τα στοιχεία ικανοποίησης πελατών. Το HotelToolbox βοηθά στην εσωτερική οργάνωση και στη λειτουργία του ξενοδοχείου. Και το HotelStand αντικαθιστά τα φυλλάδια ενός ξενοδοχείου, μέσω μίας εφαρμογής.
«Η Ελλάδα έχει τουριστικό προϊόν σε όλα τα επίπεδα. Θα μπορούσε να αποτελέσει hub για start up που εστιάζουν στον τουρισμό», λέει η διευθύντρια του CapsuleT. «Μπορούν να έρχονται και απ’ έξω εταιρίες για να δοκιμαστούν. Ετσι έρχονται και οι επενδυτές και τα χρήματα. Είναι ένας δημιουργικός κύκλος, κερδοφόρος για όλους».
Πάνω απ’ όλα όμως ξεκίνησε η επαφή, η εξοικείωση, η ανταλλαγή μεταξύ των «παραδοσιακών» επιχειρήσεων στον τουρισμό και των start up. Αυτή θα είναι η μετάβαση στο αύριο.
Καιρός να γνωριστούν καλύτερα.
Οι εννιά ομάδες και οι νικητές:
Οι εννιά ομάδες του πρώτου κύκλου είναι οι: All Inclusive Dining, Dishcover Tours, Escapades, Fisea, Grekaddict.com, GuestFlip, HotelStand, HotelToolbox και Nable Solutions.
Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στο Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, διακρίθηκαν τρεις ομάδες. Το πρώτο βραβείο με χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ έλαβε η GuestFlip, το δεύτερο βραβείο και έπαθλο 5.000 ευρώ έλαβε η HotelToolbox ενώ τέλος, το τρίτο βραβείο και τα 3.000 ευρώ έλαβε η ομάδα της HotelStand. Το βραβείο κοινού πήρε η ομάδα της Fisea. Οι νικητές του πρώτου βραβείου θα επισκεφθούν το Google for Startups Campus στην Βαρσοβία, καθώς η Google συνδράμει με την τεχνογνωσία της στην πρωτοβουλία του ΞΕΕ. Στρατηγικοί συνεργάτες του CapsuleT ήταν η Grant Thornton, η Stanton Chase και η TÜV Austria Hellas και υποστηρικτές η Asset, η Douwe Egberts/Foodrinco και η Nelios.
Στις 16 Δεκεμβρίου 2019 ξεκινά η περίοδος υποβολής αιτήσεων για τον 2ο κύκλο του Προγράμματος Επιτάχυνσης, που θα διαρκέσει έως τον Μάρτιο του 2020 (capsuletaccelerator.gr)
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News