Η Ουκρανία χαιρέτισε το πρώτο της Όσκαρ για την ταινία «20 ημέρες στη Μαριούπολη», ένα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ με θέμα την πολιορκία της μαρτυρικής πόλης την άνοιξη του 2022 από τον ρωσικό στρατό, υπογραμμίζοντας πως η επιτυχία της αυτή είναι «σημαντική» για να αναδειχθούν «τα εγκλήματα της Ρωσίας» σε μια περίοδο αβεβαιότητας σχετικά με την αμερικανική βοήθεια προς το Κίεβο.
Το ντοκιμαντέρ «δείχνει την αλήθεια για τη ρωσική τρομοκρατία», δήλωσε τη Δευτέρα ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι.
«Πριν από περισσότερα από δύο χρόνια, η Ρωσία επιτέθηκε βάναυσα στη Μαριούπολη. Το “20 Ημέρες στη Μαριούπολη” είναι μια ταινία που δείχνει την αλήθεια για τη ρωσική τρομοκρατία», έγραψε ο Ζελένσκι στο Telegram.
«Το πρώτο Οσκαρ στην ιστορία. Και πόσο σημαντικό είναι αυτή τη στιγμή», δήλωσε ο επικεφαλής της προεδρικής διοίκησης, Αντρίι Γερμάκ, στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης X.
«Ο κόσμος είδε την αλήθεια για τα εγκλήματα της Ρωσίας. Η δικαιοσύνη κερδίζει», πρόσθεσε.
Η ταινία που κέρδισε την Κυριακή, το Oσκαρ Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους, δημιουργήθηκε από ουκρανούς δημοσιογράφους -τον Μστισλάβ Τσερνόφ, τον Εβγκένι Μαλολέτκα και την Βασιλίσα Στεπανένκο-, οι οποίοι εργάζονται για το πρακτορείο Associated Press.
Τις τελευταίες εβδομάδες, η ταινία είχε ήδη τιμηθεί με σειρά διεθνών διακρίσεων, μεταξύ των οποίων τα βραβεία Πούλιτζερ και Bafta.
Η επιτυχία της στο Λος Άντζελες προκάλεσε κύμα συγκίνησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην Ουκρανία.
«Γεγονός ιστορικό και θλιβερό ταυτόχρονα», σχολίασε μια φιλοδυτική βουλευτής της αντιπολίτευσης, η Ιρίνα Γκεραστσένκο. «Ευχαριστούμε τους δημιουργούς αυτής της φρικιαστικής ταινίας», πρόσθεσε.
Το ντοκιμαντέρ περιγράφει την αγωνία της μαρτυρικής πόλης, η οποία βρίσκεται στην ανατολική Ουκρανία και αποτέλεσε στόχο των ρωσικών δυνάμεων από την πρώτη ημέρα της εισβολής στις 22 Φεβρουαρίου 2022.
Τελικά έπεσε στα χέρια των Ρώσων 86 ημέρες αργότερα, με τίμημα χιλιάδες νεκρούς και την σχεδόν πλήρη καταστροφή της.
Οι δημοσιογράφοι του Associated Press, οι οποίοι πέρασαν τρεις εβδομάδες μέσα στην πολιορκημένη πόλη, κατάφεραν να επιβιώσουν και να βγάλουν στο εξωτερικό τις εικόνες τους.
«Είμαι ίσως ο πρώτος σκηνοθέτης πάνω σ’ αυτό το βήμα που λέει πως θα προτιμούσε να μην είχε κάνει ποτέ αυτή την ταινία, αν σε αντάλλαγμα η Ρωσία δεν είχε επιτεθεί στην Ουκρανία και δεν είχε καταλάβει τις πόλεις μας», είπε ο Μστισλάβ Τσερνόφ, ο σκηνοθέτης, παραλαμβάνοντας το βραβείο.
Στη Μαριούπολη διαπράχθηκε και ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα πολέμου των Ρώσων στην Ουκρανία, στις 16 Μαρτίου του 2022, όταν βομβάρδισαν το αρχαιοελληνικής αρχιτεκτονικής θέατρο της πόλης, στο οποίο είχαν βρει καταφύγιο εκατοντάδες γυναίκες και παιδιά, παρόλο που μπροστά του έγραφαν με τεράστια γράμματα, τη λέξη «παιδιά» για να φαίνεται από τα αεροπλάνα.
Το τραγικό αποτέλεσμα ήταν να σκοτωθούν έως και 600 άνθρωποι, στην πλειοψηφία τους γυναίκες και παιδιά.
Η ασφυκτική πολιορκία της πόλης από τους Ρώσους έμεινε στην Ιστορία και για την σκληρή αντίσταση των Ουκρανών που είχαν αμπαρωθεί επί εβδομάδες στο εργοστάσιο λιπασμάτων Azovstal, στο λιμάνι της πόλης.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News