Η Τζέιν Μπίρκιν και ο Σερζ Γκενσμπούρ συναντήθηκαν για πρώτη φορά στα πλατό της ταινίας «Slogan» και έζησαν ένα θυελλώδη έρωτα, που πήρε διαστάσεις θρύλου. Εκείνος ήταν ένας ήδη ώριμος σαραντάρης, συνθέτης, στιχουργός, ηθοποιός και καλλιτέχνης με την ευρεία και την ουσιαστική σημασία του όρου. Αγαπημένο «κακό παιδί» των γάλλων φιλότεχνων, εκρηκτικός, γοητευτικός, κακότροπος, σκοτεινός, αγενής και κυνικός.
Εκείνη ήταν μια νεαρή αγγλίδα ηθοποιός και τραγουδίστρια, μόλις 22 ετών. Αδύνατη, σχεδόν αέρινη, αθώα, ταλαντούχα, με άψογη αισθητική και το πιο σέξι κενό ανάμεσα στα δύο μπροστινά της δόντια, που έγινε και σήμα κατατεθέν της. Μαζί, βέβαια, με τη συνήθειά της να κυκλοφορεί παντού με μια μεγάλη τσάντα Hermes, συνήθεια λόγω της οποίας ο πολυτελής οίκος μόδας έδωσε το όνομά της στην τσάντα «Birkin».
H Τζέιν Μπίρκιν και Σερζ Γκενσμπούρ έμειναν μαζί για περισσότερα από 10 χρόνια, ώσπου τελικά χώρισαν το 1980, τσακισμένοι από ένα άσβεστο πάθος που τους οδήγησε στη συναισθηματική καταστροφή. Εζησαν μια από τις πιο θυελλώδεις σχέσεις του 20ού αιώνα και έναν έρωτα που αποτυπώθηκε και υμνήθηκε όσο λίγοι. Οι επικοί καβγάδες τους, οι οποίοι συχνά λάμβαναν χώρα σε δημόσια θέα, άφησαν εποχή.
Σήμερα, το σπίτι που μοιράστηκε το άλλοτε ζευγάρι στη γαλλική πρωτεύουσα ανοίγει για το κοινό ως μουσείο, σύμφωνα με δημοσίευμα των βρετανικών Times. Ετσι, οι θαυμαστές της γαλλικής κουλτούρας θα μπορούν στο εξής να επισκεφθούν το μέρος όπου το ζευγάρι αγαπήθηκε, μάλωσε και πέρασε στιγμές χαράς και ευτυχίας. Και είναι σαν να μην πέρασε μια μέρα από τότε: το πιάνο είναι ακόμα ανοιχτό, τα τασάκια γεμάτα αποτσίγαρα, ενώ στον χώρο υπάρχουν πολλά άδεια μπουκάλια κρασιού.
Περισσότερες από τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατο του Γκενσμπούρ –πέθανε τον Μάρτιο του 1991 από έμφραγμα του μυοκαρδίου–, ο οποίος ενσάρκωνε τη γαλλική εξέγερση και τη σεξουαλική ελευθερία, τίποτα δεν έχει αλλάξει στο σπίτι του στο Παρίσι. Η 51 ετών σήμερα κόρη τους, η γνωστή ηθοποιός Σαρλότ Γκενσμπούρ, είναι ο άνθρωπος που αποφάσισε να ανοίξει τις πόρτες του σπιτιού που έζησαν οι γονείς της, έτσι ώστε να μπορέσουν οι θαυμαστές του γάλλου καλλιτέχνη να του αποτίσουν φόρο τιμής.
Οπως δηλώνει η Σαρλότ Γκενσμπούρ στη βρετανική εφημερίδα, πρόκειται για το σπίτι της Rue de Verneuil 5b όπου έζησε επί 22 χρόνια ο πατέρας της και το οποίο «παρέμεινε ανέπαφο μετά τον θάνατό του, το 1991», προσφέροντας την προοπτική ενός ταξιδιού πίσω στις ημέρες, όπου ο Γκενσμπούρ και η Μπίρκιν υπήρξαν ερωτευμένο ζευγάρι που αγαπιόταν, μάλωνε και φιλοξενούσε τα γνωστά πάρτι του, με μια ατμόσφαιρα αλκοόλ και καπνού να κυριαρχεί στον χώρο.
Απέναντι από το σπίτι των γονιών της, στην ίδια οδό, αλλά στον αριθμό 14, η Σαρλότ Γκενσμπούρ σκοπεύει να ανοίξει ένα μουσείο με θέμα τη ζωή και την καριέρα του πατέρα της, το οποίο επίσης θα στεγάζει βιβλιοπωλείο και πιάνο-μπαρ. Το σπίτι είναι ήδη «ιερό» για τον δημιουργό τραγουδιών όπως το θρυλικό «Je T’Aime. . . Moi Non Plus». Πρόκειται για την επιτυχία του 1969 που ο Σερζ τραγούδησε με τη Τζέιν. Τότε είχε απαγορευτεί από το BBC εξαιτίας των στίχων, που ήταν γεμάτοι ερωτικά υπονοούμενα, και της βαριάς αναπνοής των δύο ερμηνευτών.
Σήμερα, θαυμαστές του Γκενσμπούρ έχουν καλύψει την πρόσοψη του σπιτιού του, με γκράφιτι και πολλοί ήλπιζαν να ρίξουν μια ματιά στο εσωτερικό του, από τη στιγμή που η κόρη του δήλωσε ότι «στο μέλλον σκοπεύει να το ανοίξει, για το κοινό». Στη συνέχεια, όμως, διαρκώς ανέβαλε το πρότζεκτ. Αυτή τη βδομάδα, ωστόσο, κυκλοφόρησαν τα πρώτα εισιτήρια, καθώς το σπίτι θα ανοίξει τελικά ως μουσείο, όπως όλα δείχνουν, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Ο Σερζ Γκενσμπούρ υπήρξε ένα σύμβολο, το προκλητικό σύμβολο ενός έθνους που πέταξε από πάνω του τα συντηρητικά δεσμά μετά τη φοιτητική εξέγερση του Μάη του ’68. Αν και ο ίδιος είχε «ένα κεφάλι σαν κουνουπίδι» –κατά δική του παραδοχή–, είχε και την τύχη να συνάψει ερωτικές σχέσεις με μερικές από τις πιο όμορφες και επιθυμητές γυναίκες της εποχής, όπως η Μπριζίτ Μπαρντό και η Τζέιν Μπίρκιν. Τα τραγούδια του ήταν γεμάτα σεξουαλικά υπονοούμενα και η συμπεριφορά του συχνά εξωφρενική, καθώς συνήθως ήταν μεθυσμένος. Μάλιστα, η κόρη του δεν είχε διστάσει να παραδεχτεί ότι «ο πατέρας της μπορεί να δυσκολευόταν στο σημερινό, πολιτικά ορθό περιβάλλον»,
Σε μια συνέντευξη πριν από μερικά χρόνια η Τζέιν Μπίρκιν είχε δηλώσει ότι το σπίτι είχε παραμείνει ακριβώς όπως ήταν όταν ο Γκενσμπούρ άφησε εκεί την τελευταία του πνοή, ενώ δούλευε μόνος του, σε ηλικία 62 ετών. «Τίποτα δεν έχει μετακινηθεί από τότε» είχε πει η Μπίρκιν. «Ολα είναι ακόμα στη θέση τους, είναι σαν ο Σερζ να είχε μόλις αποκοιμηθεί. Ούτως ή άλλως, η κόρη μας Σαρλότ φρόντιζε τα πάντα, τη θέρμανση κ.λπ. Είναι ένα θαυμάσιο παιδί και έχει διατηρήσει τα πάντα λες και το σπίτι βρισκόταν μέσα στο παραμύθι της “Ωραίας Κοιμωμένης”».
Οικογενειακοί φίλοι του ζευγαριού, οι οποίοι την εποχή του μεγάλου τους έρωτα επισκέπτονταν συχνά το σπίτι, λένε ότι ακόμα και σήμερα τα τασάκια είναι γεμάτα με αποτσίγαρα των γαλλικών τσιγάρων Gitanes, που κάπνιζε ο Γκενσμπούρ, για τα οποία, μάλιστα, τραγούδησε με την Κατρίν Ντενέβ την επιτυχία του του 1980 «Dieu Est un Fumeur de Ηavanes».
Επίσης, το σπίτι είναι γεμάτο με άδεια ή μισοτελειωμένα μπουκάλια κρασιού που έπινε ο Γκενσμπούρ, ενώ η συλλογή των γλυπτών του παραμένει άθικτη, συμπεριλαμβανομένης της προτομής από μπρούντζο που είχε φτιάξει για την Μπίρκιν. Παράλληλα, στο σπίτι δεσπόζουν κάποιοι μαύροι τοίχοι, τους οποίους ο Γκενσμπούρ είχε βάψει έτσι όταν χώρισε από την Μπριζίτ Μπαρντό.
Η Σαρλότ Γκενσμπούρ μπορεί να είναι μια βραβευμένη ηθοποιός που έχει πρωταγωνιστήσει σε ταινίες όπως ο «Αντίχριστος» του Λας φον Τρίερ, αλλά μερικές φορές φαινόταν «κολλημένη στο παρελθόν», ιδίως μετά τον θάνατο του πατέρα της. «Είναι ένα κομμάτι της ζωής μου που δεν υπάρχει πια και όταν πηγαίνω σε αυτό το σπίτι, το ξαναβρίσκω. Ταυτόχρονα, νομίζω ότι γι’ αυτό δεν προχωρώ σε ό,τι έχει να κάνει με τον πατέρα μου» είχε δηλώσει σε συνέντευξή της, το 2018. «Είμαι μπλοκαρισμένη. Γι’ αυτό θέλω να ανοίξω ένα μουσείο εκεί. Είναι ένα ιδιαίτερο μέρος, πολύ μαγικό. Είναι ένα μέρος που έχει ψυχή».
Τρία χρόνια αργότερα είπε ότι μετάνιωσε, καθώς το σπίτι ήταν «ό,τι της έχει απομείνει» και σκόπευε να το κρατήσει «σαν θησαυρό». Τώρα, που τα εισιτήρια έχουν βγει στην αγορά, «θα ήταν δύσκολο να αλλάξω αυτή την απόφασή μου», όπως είπε. «Εχω πανικοβληθεί, αλλά αυτό είναι λογικό» δήλωσε στο BFM. «Δεν είμαι εντελώς έτοιμη, αλλά θα είμαι έτοιμη στο μέλλον. Είμαι πολύ χαρούμενη αλλά και πολύ νευρική».
Πέντε παράδοξες κινήσεις του ταλαντούχου κ. Γκενσμπούρ:
- Το 1966 έγραψε το «Les Sucettes» («Τα γλειφιτζούρια») για τη γαλλίδα ποπ τραγουδίστρια Φρανς Γκαλ, η οποία τότε ήταν 18 ετών και καθόλου έμπειρη ώστε να διαχειριστεί κάποιες καταστάσεις. Οπως η ίδια δήλωσε, «δεν είχα καταλάβει τις σεξουαλικές αναφορές του τραγουδιού και έμεινε άναυδη όταν έμαθε γι’ αυτές μερικά χρόνια αργότερα».
- Το 1980 ο Σερζ εμφανίστηκε μεθυσμένος σε μια γαλλική τηλεοπτική εκπομπή και άρχισε να χαϊδεύει την Κατρίν Ντενέβ, η οποία αργότερα αρνήθηκε ότι είχαν σχέση.
- Το 1984 ηχογράφησε ένα βίντεο-κλιπ για την κυκλοφορία του τραγουδιού του «Lemon Incest», στο οποίο παρουσιάζεται ξαπλωμένος σε ένα κρεβάτι με τη 13χρονη, τότε, κόρη του, Σαρλότ Γκενσμπούρ.
- Το 1986 εμφανίστηκε στο πλευρό της Γουίτνεϊ Χιούστον σε ένα «ζωντανό» talk show. Ηταν, για ακόμη μια φορά, μεθυσμένος. «Θέλω να σε γαμ…» της είπε κατά τη διάρκεια της εκπομπής, αφήνοντάς την άναυδη.
- Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε σε ένα ακόμα talk show με τη γαλλίδα τραγουδίστρια Κατρίν Ρανζέ, η οποία εξήγησε ότι είχε ξεκινήσει την καριέρα της ως πορνοστάρ. «Είσαι πόρνη, είσαι αηδιαστική» της είπε ο Γκενσμπούρ. «Σταμάτα να μου δίνεις μαθήματα ηθικής. Είσαι το στερεότυπο του αποκρουστικού άντρα» απάντησε εκείνη.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News