Δεν χρειάζεται να πούμε τίποτε άλλο: οι Γερμανοί, οι πρωτομάστορες της ευρωπαϊκής οικολογίας, τώρα που έγιναν κυβέρνηση τού έβγαλαν το καπέλο επειδή ξερίζωσε χιλιάδες δέντρα στην πατρίδα τους! Ο Μάσιμο Νάβα έγραψε στην Corriere della Sera για τον αμερικανό Κροίσο Ελον Μάσκ πολλά και διάφορα. Τον χαρακτήρισε «ιδιοφυή» επειδή από επιχειρηματικής απόψεως είναι επινοητικός και ανοιχτός στην καινοτομία, αλλά και «επαναστάτη» επειδή όντως έφερε επανάσταση στην αυτοκίνηση με τα ηλεκτρικά Τesla. Μάλιστα για αυτό το συγκεκριμένο εγχείρημά του, την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, διάλεξε τη χώρα των ανταγωνιστών του για επενδύσεις!
Σε λιγότερο από δύο χρόνια ο Μασκ έχτισε ένα τεράστιο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ύπαιθρο του Βρανδεμβούργου, σχετικά κοντά στο Βερολίνο, ανατρέποντας τα πάντα στο διάβα του. Εφτιαξε το μεγαλύτερο εργοστάσιο στην περιοχή, μετατρέποντάς τη σε επίκεντρο της ενεργειακής επανάστασης στη Γερμανία και σε όλη την Ευρώπη. Επιπροσθέτως δεσμεύτηκε να δημιουργήσει 10.000 θέσεις εργασίας, να παραγάγει περίπου 500.000 οχήματα ετησίως, να κατασκευάσει και το μεγαλύτερο εργοστάσιο μπαταριών στον κόσμο στο ίδιο συγκρότημα.
Ο Νάβα σκέφτηκε ότι αυτό το μεγάλο αφεντικό θα μπορούσε να είχε στραφεί στην Ασία, όπου το κόστος εργασίας είναι χαμηλότερο και οι περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τα κατασκευαστικά πρότυπα είναι λιγότερο αυστηρά, ωστόσο αυτός πήγε στην καρδιά της αυτοκινητοβιομηχανίας. Θαύμασε, λοιπόν, όπως επίσης και την ταχύτητα αποπερατώσεως των εγκαταστάσεων. Βέβαια, πριόνισε χιλιάδες δέντρα, σε έκταση 26 ποδοσφαιρικών γηπέδων, και θα πριονίσει άλλα τόσα, αλλά πήρε τις άδειές του.
Οι γερμανικές αρχές τού επέτρεψαν να συνεχίσει, και ακόμη και οι Πράσινοι καλωσόρισαν το έργο, επειδή πιστεύουν ότι είναι μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για τον κινητήρα ντίζελ. Από πλευράς της η εταιρεία του Μασκ υποσχέθηκε ότι θα φυτέψει τρεις φορές περισσότερα δέντρα από αυτά που έκοψε και θα υψώσει και τους κατάλληλους φράχτες ώστε να προστατεύονται τα φίδια και οι σαύρες… Και μόλις τελείωσε το Gigafactory, άρχισε τις μπίζνες με το Twitter.
Και πάλι ο ιταλός αρθρογράφος έγραψε ότι θαμπώθηκε από το ύψος της επένδυσης, αφού 44 δισ. δολάρια δεν έδωσε καν ο Μπάιντεν στον Ζελένσκι! Τι σημαίνει αυτή η απλοχεριά του Κροίσου; Ο Ιταλός το έθεσε ως εξής: «Υποδηλώνει ότι ο Μασκ μπορεί όποτε το θελήσει και πόλεμο να διεξαγάγει και εμπολέμους να βοηθήσει, κάτι που κάνει ήδη με τους δορυφόρους του στην υπηρεσία των Ουκρανών». Αναρωτήθηκε αν η επένδυση του Μασκ στο Twitter είναι αποτέλεσμα κάποιου μπίζνες πλαν ή της παρορμήσεώς του. Κατέγραψε και τις ανησυχίες που την ακολουθούν, ότι η πλήρης ελευθερία έκφρασης την οποία ευαγγελίζεται ο Κροίσος θα καταστρέψει την ίδια την έννοιά της. Το πώς έκλεισε η δουλειά, πάντως, ενθουσίασε τον Νάβα.
Αλλοι όμοιοί του στον πλούτο, έγραψε, όπως οι Γκέιτς, Μπέζος και Πέιτζ, οι δισεκατομμυριούχοι της τεχνολογίας, παίρνουν αποφάσεις με βάση μακροπρόθεσμα σχέδια που εκπονούν τα επιτελεία τους και εγκρίνουν οι στρατιές των δικηγόρων τους. Αλλά ο 50άρης Μασκ κάνει του κεφαλιού του. Ολοι συμφωνούν ότι ο άνθρωπος που έχει ποντάρει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στις διαστημικές πτήσεις και στην τεχνητή νοημοσύνη αυτοσχεδιάζει, δεν εμπιστεύεται τους ειδικούς αλλά μόνο τον εαυτό του.
Βέβαια, έχει και αυτός τον κύκλο συνεργατών του: είναι μερικές δεκάδες άτομα που εγκρίνουν τις αποφάσεις του και εκτελούν τις εντολές του. Να, όπως ο μικρότερος αδελφός του Κίμπαλ, ο Τζάρεντ Μπίρτσαλ, ο Αλεξ Σπίρο. Οι New York Times έγραψαν ότι ο Μασκ δημιουργεί συνεχώς νέες εταιρείες για τις οποίες ο ίδιος είναι υπεύθυνος, αν και τοποθετεί σε όλες τους δικούς του ανθρώπους. Μεταξύ τους οι εταιρείες αυτές δεν παρουσιάζουν ομοιότητες, έχουν τελείως διαφορετικό αντικείμενο.
Το 2018, σε κάποιο συνέδριο, ο Μασκ παραδέχτηκε ότι ενεργεί παρορμητικά. «Δεν έχω πραγματικό επιχειρηματικό σχέδιο» είχε πει δημοσίως. Η πρώτη του επιχείρηση ήταν η start-up Zip2, το 1995, τρία χρόνια αφ’ ότου έλαβε την αμερικανική υπηκοότητα (καθώς γεννήθηκε Νοτιοαφρικανός). Την πούλησε και έβγαλε 300 εκατ. δολάρια. Κατόπιν ίδρυσε την εταιρεία διαδικτυακών πληρωμών X.com, η οποία μετεξελίχθηκε στην PayPal.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News