Για μία ακόμη φορά ένα δυστύχημα -αυτό με το ελικόπτερο Augusta στον Πόρο- φέρνει στο φως την προβληματική λειτουργία των αρμόδιων φορέων στη χώρα μας και την αδιαφορία με την οποία αντιμετωπίζονται επίσημες έγγραφες προειδοποιήσεις για κινδύνους που μπορεί να στοιχίσουν ανθρώπινες ζωές.
Στην περίπτωση του Πόρου η επικινδυνότητα των εναέριων καλωδίων της ΔΕΗ στα οποία προσέκρουσε το ελικόπτερο προτού συντριβεί στη θάλασσα, είχε επισημανθεί ήδη από τον Μάιο του 2018.
Παρά τις προειδοποιήσεις όμως, δεν έγινε απολύτως τίποτα, ενώ ακόμα και σήμερα, μετά το τραγικό δυστύχημα που παρέσυρε στον θάνατο τον χειριστή Νίκο Καρυστινό και τους ρώσους επιβαίνοντες Μιχαήλ Αμπράμοβ και Ντάβελ Ακολίνιν (περισσότερα εδώ), ο ΔΕΔΔΗΕ απαντά πως δεν γνωρίζει πού βρίσκεται η σχετική ενημέρωση ή το e-mail με την ειδοποίηση για τα καλώδια.
Οπως αποδεικνύεται ωστόσο, τον Μάιο του 2018 ο τότε πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, Αθανάσιος Μπίνης, ζητούσε με έγγραφό του (φωτογραφία κάτω) προς τους αρμόδιους φορείς την τοποθέτηση ειδικής σήμανσης στα καλώδια (ανακλαστήρων), ώστε να προειδοποιούνται οι πιλότοι.
Είχε προηγηθεί αυτοψία των επιθεωρητών στην περιοχή και είχε προκριθεί η τοποθέτηση ανακλαστήρων στα καλώδια, καθώς η υποβρυχιοποίηση τους είναι πολυδάπανη και χρονοβόρα.
Στο έγγραφο με αποδέκτη τον ΔΕΔΔΗΕ ( και κοινοποίηση σε ΑΔΜΗΕ και τον τότε υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη / φωτογραφίες κάτω), η Επιτροπή ενημέρωνε ότι οι καλωδιώσεις στον Γαλατά βρίσκονται πολύ κοντά στο ελικοδρόμιο, γεγονός που καθιστούσε αναγκαία την τοποθέτηση σήμανσης για την αποφυγή κινδύνων.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, το έγγραφο αγνοήθηκε, ο ΔΕΔΔΗΕ ουδέποτε απάντησε, ούτε λήφθηκαν μέτρα, ενώ όπως προαναφέρθηκε, σε νέα ερώτηση που του έγινε, απάντησε ότι δεν βρίσκει τη σχετική ενημέρωση ή το e-mail!
Aκόμα όμως και αν την είχε, διευκρινίζει πως δεν έχει στη διάθεσή του τα απαιτούμενα υλικά για την τοποθέτηση της ειδικής σήμανσης στα καλώδια, καθώς όπως λέει, αυτό εμπίπτει στις αρμοδιότητες του ΑΔΜΗΕ.
Από τον Αννα στον Καϊάφα δηλαδή.
Εν τω μεταξύ, οι πραγματογνώμονες της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων ολοκλήρωσαν την πρώτη αυτοψία στα συντρίμμια της ατράκτου και του έλικα του Augusta, τα οποία ανασύρθηκαν από την θάλασσα.
Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις η περίεργη πορεία του ελικοπτέρου πριν την πρόσκρουσή του στα καλώδια και τη συντριβή του στη θάλασσα, οφείλεται σε μηχανική βλάβη.
Κατά δήλωση ενός εκ των γιων του, ο πιλότος Νίκος Καρυστινός γνώριζε την επικινδυνότητα του ελικοδρόμιου στον Πόρο και μάλιστα ως εκπαιδευτής μία από τις δοκιμασίες στις οποίες έβαζε τους μαθητευόμενους πιλότους, ήταν η πτήση στο σημείο.
«Ηταν από τους πιο έμπειρους γιατί έχει 6.500 ώρες πτήσης σε ελικόπτερο. Το σημείο το οποίο χτύπησε το γνώριζε πάρα πολύ καλά και πολλές φορές μας είχε μιλήσει γιατί όταν πήγαινε, γενικά όταν απογειωνόταν και προσγειωνόταν κάπου μας έπαιρνε τηλέφωνο. Πέντε λεπτά πριν φύγει, λες και το γνώριζε ο άνθρωπος, μας έστειλε πέντε φωτογραφίες, κάτι που δεν το έχει ξανακάνει ποτέ ξανά. Φωτογραφίες για να τον έχουμε να τον θυμόμαστε χαμογελαστό λίγο πριν απογειωθεί», δήλωσε στον Alpha o Γρηγόρης Καρυστινός.
«Μετά από 35 χρόνια στον αέρα κατάφερε να επιβιώσει από τα Ίμια, ήταν το ελικόπτερο που βρισκόταν πίσω από το ελικόπτερο που έπεσε, ήταν το “Bell 205” που βρισκόταν από πίσω, ήταν συγκυβερνήτης μέσα. Έζησε τόσα τραγικά και τόσα επικίνδυνα και κατάφερε και επιβίωσε και να πεθάνει τρεις μήνες που ήταν στην ιδιωτική αεροπορία, στην ΥΠΑ», ανέφερε χαρακτηριστικά για να επαναλάβει ότι ο πατέρας του είχε εκφράσει πολλές φορές τον φόβο του για το συγκεκριμένο άτυπο ελικοδρόμιο αλλά και τα καλώδια της ΔΕΗ.
«Γενικότερα το γνώριζε το σημείο και σε πολλές συζητήσεις που είχαμε κάνει, μας έλεγε ότι “αυτά τα καλώδια εκεί στον Πόρο κάθε φορά που περνάω, κάθε φορά με ανατριχιάζουν”. Και αυτά ήταν τα μοιραία καλώδια που του στοίχησαν τη ζωή. Το ελικοδρόμιο είναι ένα χωράφι. Δεν υπάρχει ούτε σήμανση, δεν υπάρχει τίποτα», τόνισε στις δηλώσεις του ο γιος του άτυχου πιλότου.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News