674
Η είσοδος της μεγαλύτερης σήραγγας που υπάρχει πάνω στον πλανήτη | REUTERS/Arnd Wiegmann

Εγκαίνια για τη μεγαλύτερη (και βαθύτερη) σήραγγα του κόσμου

Protagon Team Protagon Team 1 Ιουνίου 2016, 13:57
Η είσοδος της μεγαλύτερης σήραγγας που υπάρχει πάνω στον πλανήτη
|REUTERS/Arnd Wiegmann

Εγκαίνια για τη μεγαλύτερη (και βαθύτερη) σήραγγα του κόσμου

Protagon Team Protagon Team 1 Ιουνίου 2016, 13:57

Από την ώρα που θα μπεις μέχρι την ώρα που θα βγεις θα διανύσεις 57 χιλιόμετρα σε μήκος. Και θα τα διανύσεις 2.300 μέτρα κάτω από το έδαφος, κάτω από την οροσειρά των Αλπεων.

Η μεγαλύτερη σε μήκος και βάθος σήραγγα του κόσμου είναι γεγονός και σήμερα, Τετάρτη, 1 Ιουνίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνιά της στη νοτιοανατολική Ελβετία.

Η «Σήραγγα Βάσης Γκόταρντ» δεν είναι για πεζούς, δεν είναι για αυτοκίνητα, λεωφορεία και γενικώς για οχήματα που κινούνται πάνω σε λάστιχα. Το υπερτούνελ θα το διασχίζουν μόνο τρένα και πρόκειται για το πιο κοστοβόρο πρόγραμμα διάνοιξης σήραγγας που γνώρισε ποτέ ο πλανήτης. Λογικό, χρειάστηκε να περάσουν 17 χρόνια για ολοκληρωθεί. Αρχισε την ώρα που οι χώρες της ΕΕ πλήρωναν ακόμα με τα εθνικά νομίσματά τους, ζούσαμε ακόμα στον προηγούμενο αιώνα και στην προηγούμενη χιλιετία.

Προφανώς, από μηχανικής και τεχνολογικής πλευράς, το επίτευγμα είναι ξεχωριστό από μόνο του. Είναι μία από τις στιγμές που γράφεται ιστορία για τους επιστήμονες του χώρου. Αλλά και από πλευράς πολιτικής η σημασία είναι τεράστια. Αυτός είναι και ο λόγος που η Ανγκελα Μέρκελ, ο Φρανσουά Ολάντ και ο Ματέο Ρέντσι βρέθηκαν στο πλευρό του προέδρου της Ελβετίας Γιόχαν Σνάιντερ-Αμάν και έκαναν μαζί του το παρθενικό ταξίδι που έγινε μέσα στη σήραγγα.

2016-06-01T125425Z_2052504216_LR1EC610ZUFSH_RTRMADP_3_SWISS-TUNNEL
Ματέο Ρέντσι, Γιόχαν Σνάιντερ-Αμάν, Ανγκελα Μέρκελ και Φρανσουά Ολάντ στο παρθενικό ταξίδι με το τρένο κάτω από τις Αλπεις (Reuters)

Δεν είναι τυχαίο. Σε μία εποχή που τα σύνορα μεταξύ κρατών της Ευρώπης κλείνουν, σήραγγες που βοηθούν στην ελεύθερη και πιο γρήγορη μετακίνηση ανθρώπων και αναγκών ανοίγουν. Γι αυτό και οι ηγέτες των χωρών περιβάλλον την Ελβετία βρέθηκαν στο κράτος της Κεντρικής Ευρώπης για να σηματοδοτήσουν τις εξελίξεις.

Με βάση τον προγραμματισμό που έχει γίνει, οι εκδηλώσεις για τον εορτασμό της κατασκευής της σήραγγας θα διαρκέσουν όλο το καλοκαίρι και το φθινόπωρο ενώ τα δρομολόγια των τρένων θα αρχίσουν σε τακτική βάση τον Δεκέμβριο του 2016, αφού μέχρι τότε θα γίνονται δοκιμές και θα ολοκληρωθούν οι τελικές ρυθμίσεις. Μέχρι να γίνουν όλα αυτά θα έχουν προσκληθεί 1.200 επίσημοι αξιωματούχοι, υπουργοί, πρωθυπουργοί και γενικώς προσωπικότητες και συνολικά ο προϋπολογισμός για το τελετουργικό αγγίζει τα οκτώ εκατομμύρια ευρώ.

Τι προσφέρει η Γκόταρντ

Αρχικά πιο γρήγορες μετακινήσεις. Το ταξίδι από τη Ζυρίχη στο Λουγκάνο θα γίνει κατά 45’ πιο σύντομο, με τον ευρωπαϊκό νότο (μέσω Ιταλίας) να φτάνει στον ευρωπαϊκό βορρά (μέσω του κέντρου, της Ελβετίας) πιο άμεσα.

Δεύτερον, δημιουργείται ένας κόμβος. Ενας κόμβος που -ουσιαστικά- αρχίζει κάτω από τις πηγές του ποταμού Ρήνου. Και έτσι, υπόγεια, δημιουργείται ένας «διάδρομος» μεταξύ Ρήνου και Αλπεων, ο οποίος συνδέει τις θάλασσες του ευρωπαϊκού βορρά (Αμστερνταμ, Αμβέρσα) με αυτές του νότου (Γένοβα, Βενετία).  Το τούνελ φιλοδοξεί να αλλάξει τον χάρτη των εμπορικών μεταφορών στην κεντρική Ευρώπη.

Τα σχέδια για τη σήραγγα Γκόταρντ άρχισαν λίγο μετά το 1980, ωστόσο ολοκληρώθηκαν αρκετά χρόνια αργότερα, εξαιτίας της πολυπλοκότητας του ζητήματος. Δεν είναι και εύκολο να τρυπήσεις τη γη για 57 χιλιόμετρα, σε βάθος που φτάνει ως και τα 2,3 χλμ από την κορυφή των βουνών των Αλπεων. Και δεν είναι εύκολο να το κάνεις ειδικά σε μία περιοχή με τις κλιματολογικές συνθήκες της Ελβετίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως στην ίδια περιοχή υπάρχει, ήδη, άλλο ένα σιδηροδρομικό τούνελ, το οποίο θα σταματήσει σταδιακά να χρησιμοποιείται. Λογικό, υπάρχει εκεί από τις αρχές του 20ου αιώνα.

Υπάρχουν κι αλλού… πορτοκαλιές

Μπορεί να είναι ένα θαύμα της μηχανικής, μπορεί να σηματοδοτεί πολλές νέες προκλήσεις για τα χρόνια που έρχονται, ωστόσο η σήραγγα Γκόταρντ δεν είναι η μόνη του είδους. Μόλις τρία χιλιόμετρα.  Για τόσο λίγο ξεπερνά το δεύτερο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό τούνελ στον κόσμο, το Σεϊκάν που συνδέει τα δύο μεγαλύτερα νησιά της Ιαπωνίας, το Χόνσου και το Χοκαΐντο. Οσον αφορά το άλλο διάσημο τούνελ στην Ευρώπη, αυτό της Μάγχης που συνδέει την Αγγλία με τη Γαλλία, αυτό έχει μήκος 50 χιλιόμετρα.

Και το μέλλον προμηνύεται λαμπρό. Ηδη βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή ακόμη ενός μεγατούνελ και πάλι κάτω από τις Αλπεις. Θα συνδέει το Ινσμπρουκ της Αυστρίας με το Μπολζάνο της Ιταλίας και θα έχει μήκος 55 χιλιόμετρα.

Και το ακόμη καλύτερο; Φινλανδία και Εσθονία ετοιμάζονται να εγκρίνουν ένα φιλόδοξο σχέδιο που προβλέπει την κατασκευή υπόγειας σήραγγας για τρένο η οποία θα έχει μήκος 80 χιλιόμετρα!

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...